دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه خواستار تسهیل‌گری بیشتر در اجرای طرح "کارورزی" شد و گفت: به دلیل مشکلاتی که از دوره‌های قبلی اجرای طرح کارورزی به جای مانده، برخی کارفرمایان از آن استقبال نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۱۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 11 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،فرهاد مرزی ، با بیان اینکه طرح کارورزی طرح خوبی است اما برخی کارفرمایان هنوز از آن استقبال نمی‌کنند، افزود: این عدم استقبال چند دلیل دارد که یکی از مهمترین آنها عدم عمل به تعهدات در دوره‌های گذشته طرح‌های کارورزی بوده است.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته گاهی پرداخت‌های طرح کارورزی به کارفرمایان با تاخیر زیاد انجام می‌شد و برخی از این مطالبات هنوز هم پرداخت نشده است.

دبیرخانه صنعت و معدن استان کرمانشاه یادآور شد: از سوی دیگر با اجرای این طرح هنگام حضور بازرسین تامین اجتماعی در کارگاه، مشکلاتی برای کارفرما ایجاد می‌شود و گاهی اسامی کارورزان نیز در لیست تامین اجتماعی می‌آید که حذف آن روند طولانی و زمان‌بر دارد.

مرزی با اشاره به اینکه بر اساس مواد و تبصره‌های طرح کارورزی، کارورزان مشمول بیمه تامین اجتماعی کارگاه نمی‌شوند، عنوان کرد: اما بازرسین با مشاهده افراد، اسامی همه آنها را در لیست لحاظ می‌کنند و تا زمانی که کارفرما مدارک ارائه دهد و این افراد را از لیست خارج کند، باید زمان و انرژی زیادی بگذارد.

وی از کوتاه بودن زمان طرح کارورزی نیز به عنوان عامل دیگری یاد کرد و افزود: در گذشته مدت طرح‌های کارورزی یازده ماه بود و در این زمان کارورز تجربیات کار در کارگاه را به دست می‌آورد و آموزش‌های لازم را می‌دید و اگر کارفرما توانمندی او را قبول داشت در کارگاه ماندگار و جذب می‌شد.

دبیرخانه صنعت و معدن استان کرمانشاه از کاهش طول دوره کارورزی به سه ماه یاد کرد و ادامه داد: سه ماه زمان بسیار کوتاهی است که کارفرما به توانمندی‌های کارورز پی ببرد و بخواهد او را جذب کند.

وی با بیان اینکه اگر برخی مشکلات این طرح مرتفع شود و یا تسهیل‌گری در آن صورت گیرد، کارفرمایان استقبال بیشتری از کارورزان خواهند داشت، افزود: برای مثال مشکلات حوزه تامین اجتماعی حتما باید رفع شود و به بازرسان تامین اجتماعی گفته شود اگر در بازدید از کارگاه مدارکی ارائه شد که فرد کارورز است، آن را بپذیرند و دیگر اسم فرد را در لیست تامین اجتماعی نیاورند.

دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه گفت: این طرح اگر به درستی اجرا شود می‌تواند مزایایی از جمله انتقال دانش به کارگاه‌ها و عارضه یابی آنها توسط تحصیل کردگان دانشگاهی را در پی داشته باشد.

مرزی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع رسانی لازم را به کارفرمایان در این زمینه انجام داده، تاکید کرد: خانه صنعت و معدن نیز در حال اطلاع رسانی است.

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار