مردم بومی منطقه می‌گویند در زمان‌های خیلی دور که ایرانیان و تورانیان همیشه در نبرد باهم بودند، دره رودخانه "جزمان" مرز بین دو کشور بود و بسیاری از نبردهای این دو کشور داخل همین دره شکل می‌گرفت. گوردخمه سان رستم هم محلی برای استقرار نگهبانان مرزهای وطن در داخل این دره بود تا اگر تورانیان حمله کردند، گزارش آن را سریع برای سرداران و فرماندهان نظامی بفرستد.
کد خبر: ۸۱۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶ 15 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه،به نقل از ایسنا،هرچند که این‌ها همه افسانه‌ای بیش نیست، اما از دل این افسانه می‌توان این واقعیت را بیرون آورد که گوردخمه سان رستم قدمتی بسیار طولانی دارد، تا جایی که برایش افسانه می‌سازند. سادگی و بی آلایشی این اثر باستانی هم باعث شده تا باستان شناسان نتوانند بصورت دقیق بگویند که این اثر مربوط به کدام دوره از تاریخ است، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و یا ساسانیان؟

این اثر تاریخی برخلاف دیگر گوردخمه‌های باستانی در ارتفاع و در دل صخره‌ها نیست، بلکه کَنده شده در دل سنگی بزرگ و در کنار دره رودخانه جزمان در 10 کیلومتری روستای محروم بوژان قرار گرفته است.

از این که بگذریم روستای محروم بوژان و مناطق جنوبی شهرستان کرمانشاه با وجود داشتن طبیعت بکر، جنگل‌های زیبای بلوط، رودخانه‌های خروشان و آثار تاریخی زیاد هیچگاه مسیری برای حضور گردشگران نبوده تا گذری هم به اثر منحصربفرد سان رستم داشته باشند، کم لطفی و بی‌رحمی اندک رهگذران هم تمام تن این اثر را مجروح و آن را به تابلوی تبلیغات و دفترچه یادگاری تبدیل کرده است.

قرارگیری این اثر روی جاده اصلی هم باعث شده تا هر زمانی که موعد انتخابات‌های مختلف می‌رسد، این اثر تاریخی بشود بنری برای تبلیغ کاندیداهایی که می‌خواهند به شورا یا به مجلس بروند.

درکنار وندالیسم‌هایی که هرروز این اثر را بیشتر و بیشتر رنگی می‌کنند، میراث فرهنگی استان هم آنگونه که باید طی سالهای گذشته مرهمی بر زخم‌های آن قرار نداده که در این رابطه معاون میراث فرهنگی استان توضیحاتی می‌دهد.

آثار تاریخی زیاد و اعتبارات اندکی داریم

علیرضا برشاهی در گفت و گو با ایسنا، به وجود نزدیک به 4200 اثر تاریخی در استان اشاره کرد و گفت: تعداد آثار تاریخی استان بالاست و از سوی دیگر میزان اعتباری که هرساله برای مرمت، بازسازی، احیاء و ساماندهی بناهای تاریخی می‌گیریم اندک است و اصلا جوابگو نیست.

وی ادامه داد: هرساله برای اینکه بتوانیم از میراث فرهنگی استان به خوبی حفاظت کنیم، آثاری که در معرض خطر هستند را شناسایی و اولویت بندی می‌کنیم تا اعتباراتی که داریم را به این بناها اختصاص دهیم.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه تاکید کرد: بنای تاریخی سان رستم بنایی سنگی است و خوشبختانه استحکام بالایی دارد و در قرن‌های گذشته دچار آسیب نشده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا برای پاکسازی این بنا از نوشته‌ها کاری انجام نمی‌شود، گفت: چندسال پیش یک بار این اقدام را انجام دادیم و همه نوشته‌ها را پاک کردیم، اما متاسفانه افراد وندالیسم باز روی آن را با استفاده از اسپری رنگ پُر از نوشته کردند.

برشاهی تاکید کرد: چندباری هم برای اینکه فرهنگ سازی کنیم و ارزش اثر را نشان دهیم تا روی آن چیزی ننویسند، تابلوهایی کنار آن نصب کردیم، اما متاسفانه تابلوها را هم به سرقت بردند.

وی در خصوص باز بودن درب ورودی این گوردخمه و روشن کردن آتش داخل آن توسط افراد نیز گفت: برای این مسئله هم چندبار چاره اندیشی کردیم، اما نتیجه‌ای در پی نداشت، چرا که اگر برای درب آن حفاظ بگذاریم نیز به سرقت می‌رود.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: در نظر داریم برای سال آینده اعتباراتی را برای ساماندهی این اثر بگیریم که امیدواریم این اتفاق بیفتد و بتوانیم نوشته ها را پاکسازی و فکری برای درب ورودی آن کنیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار