دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه درباره تبلیغات انتخاباتی زودهنگام کاندیداها و هوادارانشان قبل از موعد قانونی تبلیغات هشدار داد.
کد خبر: ۸۱۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 19 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی دادسرا ،محمدحسین صادقی باممنوع اعلام کردن هرگونه تبلیغات زودهنگام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طبق ماده ۵۶ قانون انتخابات فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از اخذ رای( مرحله اول و دوم) آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری انتخابات ادامه خواهد داشت.

وی افزود: البته در ماه‌های منتهی به زمان رای گیری جلسات و نشست‌هایی برای کاندیداها برگزار می‌شود، اما هر نوع فعالیت و تبلیغ علنی در سطح شهر باید در بازه زمانی مذکور و طبق ماده قانونی مزبور انجام گیرد، در غیراینصورت از مصادیق ماده ۵۶ قانون یاد شده خواهد بود و مشمول برخورد قانونی می‌شود.

دادستان کرمانشاه در ادامه به فرارسیدن ایام فاطمیه و تبلیغ برخی از کاندیداها در هیات‌های مذهبی اشاره کرد و گفت: در این ایام گاها مشاهده می‌شود که خادمین بعضی از هیات های دینی و محافل مذهبی برخی از کاندیداها را به عنوان سخنران، مداح یا مدعو دعوت و تحت این عنوان اقدام به نصب بنر، پلاکارد، پوستر، اطلاعیه و ...در سطح شهر می‌کنند. هرچند ماده ۵۶ قانون انتخابات تصریحی در مورد این نوع تبلیغات ندارد، اما تبلیغات زودهنگام می‌تواند مصادیق بسیار زیادی داشته باشد که یکی از آنها هم تبلیغ در مجالس، محافل و هیات های مذهبی است.

صادقی اضافه کرد: در صورتی که در این مراسم، تبلیغ انتخاباتی کاندیداها مشخص و محرز باشد، به تشخیص دستگاه قضایی می‌توان آن را از مصادیق ماده مذکور دانست یا لااقل نوعی نقض حقوق عامه به شمار آورد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیرشان تصریح فرمودند که عده‌ای با عجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کرده اند و این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این امر به ضرر مصالح کشور است.

صادقی در ادامه بابیان اینکه کاندیداهای انتخاباتی باید از تخریب همدیگر پرهیز کنند، اعلام کرد: در فعالیت‌های انتخاباتی گاهی کاندیداها به مطرح کردن نظرات، برنامه‌ها و ایده‌های خود و گاهی احیاناً انتقاد از دیگران می‌پردازند که ممکن است تا سر حد تخریب افراد نیز پیش برود، اما اولین درس محافل مذهبی خصوصاً مجالس عزای حضرت صدیقه کبری(س) پرهیز از هرگونه اختلاف تحت لوای ولایت است.

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی حتی در زمان قانونی در محافل دینی و مذهبی و ولایی با شأن والای این مجالس همخوانی ندارد و حتی ممکن است اذهان عمومی را نسبت به نامزدهای انتخابات مشوش سازد که خدای نکرده قصد استفاده نابجا از عنوان اهل بیت و اینگونه محافل را دارند.

وی اضافه کرد: تبلیغات انتخاباتی نه تنها در محافل مذهبی حتی در مجالس ختم نیز امری ناشایست و دون شأن مجلس ترحیم، میت و بازماندگان است، خصوصاً اگر منتهی به نام بردن از افراد تحت عنوان تشکر از حضور و... باشد.

داداستان کرمانشاه در ادامه از اندیشیده شدن تدابیری برای جلوگیری از تبلیغات کاندیدها در هیات های مذهبی خبرداد و گفت: مراجع مرتبط و ذیصلاح مانند سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی به سرپرستان هیئاتی که مبادرت به فعالیت تبلیغاتی زودهنگام برخی از کاندیداها تحت عنوان سخنرانی مذهبی و... نموده‌اند - خواه این افراد قبل از این هم سابقه سخنرانی در محافل مذهبی داشته باشند، خواه نداشته باشند - اخطار کنند که ظرف ۲۴ ساعت به جمع آوری هر نوع تبلیغات در این راستا یعنی تبلیغاتی که حاوی نام، عنوان یا عکس نامزدهای انتخاباتی است اهتمام ورزند، در غیراینصورت شهرداری اقدام به جمع‌آوری آنها خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همچنین باید به کلیه هیئات تذکر داده شود که از فعالیت‌های مشابه در خارج از مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی به نام هیئات یا محفل مذهبی یا عزاداری جدا پرهیز کنند.

صادقی اعلام کرد: کسانی که اقدام به نصب داربست جهت این نوع تبلیغات خارج از مهلت قانونی می‌کنند، در صورتی که شهرداری داربست‌ها را جمع آوری نماید، مسئولیتی در قبال جبران خسارت احتمالی وارده بر عهده آن سازمان و یا سازمانها و یا ادارات دیگر نخواهد بود.

وی یادآورشد: در مورد برپایی مجالس ختم نیز به صاحبان تالارها، متصدیان مساجد، قاریان قرآن و مداحان تذکر داده شود که از بردن نام افراد در تمام ایام سال خودداری کنند، خصوصاً پیش از مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی( هشت روز قبل از روز اخذ رای تا ۲۴ ساعت مانده به روز اخذ رای) نام بردن از کاندیداها ممکن است نوعی تبلیغ خارج از مهلت قانونی تبلیغات تلقّی و شمول ماده ۵۶ قانون انتخابات را به دنبال داشته باشد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار