مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و حوزه هنری کرمانشاه نشست یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با موضوع تحلیل تطبیقی کتاب و فیلم ۲۳ نفر روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ در سالن جلسات حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۸۱۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ 19 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در ابتدای این نشست ارتباط تصویری با احمد یوسف زاده، نویسنده کتاب، برقرار شد و وی ضمن یادآوری حضور خود در کرمانشاه در سال های گذشته و برگزاری جلسه تحلیل و بررسی کتاب آن ۲۳ نفر در کتابخانه امیرکبیر گفت: از ابتدای کار تا مراحل تدوین در کنار کارگردان حضور داشتم و فکر می کنم حدود ۶۰ درصد از محتوای کتاب با فیلم تطابق دارد.

یوسف زاده ادامه داد: طبیعی است کسی که کتاب را خوانده باشد کمتر از کسی که فقط فیلم را دیده می شود از تماشای اثر لذت می برد اما من به طور کلی از فیلم راضی هستم.


نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر» ادامه داد: سردار سلیمانی در افتتاحیه فیلم حاضر شد و صمیمانه با عوامل گفت و کرد و قرار بود بعد از سفر به تماشای فیلم بنشیند که به علت شهادت ایشان این برنامه برگزار نشد.


در ادامه افشین آزادی مدیر حوزه هنری کرمانشاه گفت:با نویسنده کتاب موافقم که لذت فیلم برای کسانی که کتاب را خوانده اند کمتر است و در کتاب سوگیری ارتباطات می خوانیم که انسان ها با خواندن کتاب در ذهنشان فضا را می سازند.


وی در ادامه با اشاره به علت اینکه چرا سازمان اوج سراغ این کارگردان رفته است گفت: کارگردان ها کمتر از این نوع موضوعات استقبال می کنند و اگر هم بسازند با روش خودشان فیلم می سازند اما آقای مهدی جعفری سابقه ساخت مستند ۲۳ نفر را دارد.


آزادی همچنین گفت: متاسفانه برخی نهادهای هنری و رسانه ای با این فیلم با بی مهری برخورد کردند و تبلیغات ضعیف و اکران نامناسب برای فیلم اتفاق افتاد.


در ادامه نشست رضاکریمی معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: این جلسه در ادامه جلسات سینما کتاب برگزار می شود و هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی با استفاده از جذابیت های سینما است و تلاش می کنیم تا اشتراکات و تفاوت های کتاب و فیلم را در این جلسه بررسی کنیم.


وی همچنین افزود: این جلسه به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می شود که هم در کتاب و هم در پشت صحنه فیلم حضور قابل توجهی داشت و هر چند موفق به تماشای فیلم نشد اما اگر ملاصالح را نفر بیست و چهارم بدانیم، قطعا سردار نفر بیست و پنجم در این کتاب و فیلم است.


کریمی ادامه داد: «۲۳نفر» جزو سینمای اقتباسی است و گرچه از روی یک ماجرای واقعی ساخته شده است ولی اگر کتاب نبود شاید فیلم به این شکل ساخته نمی شد. این استاد دانشگاه افزود: اشتراکات فیلم و کتاب کم نیستند. ملاصالح، طنز در عین خشونت، ملاقات با صدام، اعتصاب و مصاحبه با خبرنگاران خارجی، جمله «کسی داخل اینجا نمی شود جز آنکه انسانی دیگر خارج نمی شود» و... از نقاط عطف فیلم هستند که مورد توجه هر دو نفر کارگردان ونویسنده بودند.


وی در پایان گفت: اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم باید بگوییم فیلم از کتاب ملی تر است. در کتاب، رنگ و بوی بچه های کرمان قوی تر است ولی در فیلم حتی شخصیت ها معرفی نمی شوند و جمع مهم است نه فردیت آنها و معلوم نیست که ۱۷ نفر از ۲۳ نفر کرمانی هستند. همچنین فیلم بیشتر از کتاب بر روی مفهوم بزرگ شدن و علت حضور کوچک در جنگ دغدغه دارد هر چند پایان کتاب به زیبایی این مفهوم را به تصویر می کشد.


غلامحسین محبی، از فعالان هنری و سینمایی، دیگر سخنران این نشست بود و گفت: کارگردانان ایرانی از سینمای اقتباسی گریزان هستند و این نوع در کشور ما کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.


وی ضمن مروری اجمالی بر سریال و مستند ۲۳ نفر که در گذشته از تلویزیون پخش شد، افزود: نویسنده و کارگردان یک هدف ندارند و هر کدام از منظر خود به این ماجرا پرداخته اند.


صابر سروش معاون فرهنگی حوزه هنری گفت: علت گریزان بودن کارگردانان از سینمای اقتباسی این است که آنها خودرا هنرمند می دانند نه مورخ و می خواهند نگاه موردنظر خود را روایت کنند.


کیوان ماه ور از فعالان فرهنگی گفت: این فیلم سینمایی اقتباسی نیست و کارگردان هدف دیگری داشته است.نویسنده خاطراتش را بیان کرده است ولی کارگردان بر روی بزرگ شدن تاکید کرده است و نیز هدف او ۲۳+۱ بودده است نه فقط ۲۳ نفر.


ونوس قادری، کارشناس مسئول کتابخانه های عمومی گفت: زبان تصویر از زبان کلام قوی تر است ولی در فیلم صحنه های هنری کمتر می بینیم و کارگردان بیشتر یک مستندساز است؛ همانطور که ملاقات با صدام را به صورت مستند ساخته است.


وی همچنین گفت: مفهوم بزرگ شدن در فیلم به صورت شعاری بیان شده است و با زبان سینما نیست و مثلاً می شد اصرار بعثی ها بر تکرار کلمه طفل و اکراه بچه ها از این کلمه در فیلم به زبان سینما نشان داده می شد.

قادری در ادامه گفت: نام کتاب «آن ۲۳ نفر» است ولی نام فیلم «۲۳ نفر» است و من از این تفاوت میفهمم که کارگردان نخواسته دقیقاً مطابق کتاب فیلم بسازد و حتی عنوان «۱+۲۳» برای فیلم بهتر بود.


کوروش باباجانی، کارشناس فرهنگی کتابخانه های عمومی گفت: توصیفات زیبای کتاب کمتر در فیلم دیده می شود و توالی حوادث در کتاب هم در فیلم از بین رفته است.


وی همچنین افزود: بعضی صحنه ها درفیلم که سابقه و توجیه قبلی آنها را کتاب بیان شده در فیلم مبهم باقی مانده اند.


باباجانی همچنین افزود: در فیلم صحنه های زیبایی مانند تیمم بر خاک وطن در اسارت وجود دارد که بسیار زیبا و دیدنی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار