کرمانشاه_ رئیس گروه کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پویش ملی مبارزه با سرطان همزمان با هفته نخست بهمن ماه در استان اجرا می شود.
کد خبر: ۸۱۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 21 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر؛سارا شاه آبادی ، اظهار داشت: پویش ملی مبارزه با سرطان هر ساله از اول تا هفتم بهمن در سراسر کشور برگزار می‌شود و در استان کرمانشاه نیز همگام با سراسر کشور انجام خواهد شد.

رئیس گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: هدف اصلی از این پویش افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و اصلاح باورهای نادرست مردم مبنی بر درمان ناپذیر بودن آن است.

این مسئول عنوان کرد: هدف دیگر جلب مشارکت سیاست گذاران و مجریان سلامت در کنترل عوامل خطر سرطان با تاکید بر مشکلات منطقه‌ای است به طور مثال در استان کرمانشاه باور غلطی بین مردم وجود دارد که چون راه‌های تشخیص سرطان نسبت به گذشته پیشرفت کرده و بیماران سرطانی درست تر از قبل تشخیص داده می‌شوند بنابراین در جامعه سونامی سرطان داریم در حالی که این گونه نیست.

وی بیان داشت: انتظار می‌رود در جمعیت دو میلیون نفری کرمانشاه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ۲۸۰۰ تا ۳ هزار نفر در سال به سرطان مبتلا شوند که کمتر از آمار جهانی و کشوری است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: این باور که آمار افراد مبتلا به سرطان زیاد شده است درست نیست چون روش‌های تشخیص سرطان پیشرفت کرده سبب شده سرطان تشخیص داده شود در حالی که در گذشته علت فوت افراد مشخص نبود.

وی با تاکید بر اینکه در این هفته درصدد هستیم با اطلاع رسانی گسترده باورهای غلط در میان مردم جامعه از بین رود، ادامه داد: گروه‌های هدف شامل نوجوانان و جوانان، بیماران سرطانی و خانواده‌ها، سیاست گذاران و مجریان خارج از حوزه سلامت هستند.

سرطان سینه در بین زنان و سرطان معده میان مردان بیشترین شیوع را دارند

رئیس گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در خصوص بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سرطان به همت سیاست گذاران و دستگاه‌ها نیاز هست.

این مسئول عنوان کرد: طبق آخرین آمار مرکز ثبت سرطان که از سال ۹۳ کار خود را آغاز کرده تا پایان سال ۹۴ سرطان سینه در بین زنان و سرطان معده میان مردان بیشترین شیوع را داشته که از نظر شمار افراد مبتلا از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

وی با بیان اینکه شعار پویش ملی مبارزه با سرطان «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید» افزود: در این هفته علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی، جلب مشارکت ذی نفعان، تهیه محتواهای آموزشی و تبلیغاتی با هدف آگاه سازی مردم در زمینه پیشگیری و درمان سرطان در دستور کار است.

شاه آبادی گفت: در نظام شبکه بهداشتی و درمانی غربالگری سرطان انجام می‌شود که بر همین مبنا غربالگری افراد بالای ۳۰ سال برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان سینه و دهانه رحم با و جمعیت ۵۰ سال به بالا برای سرطان کولورکتال روده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود درصد بسیاری قابل درمان است همچنین به شرط خود مراقبتی و انجام غربالگری شخص می‌تواند به زندگی ادامه دهد.

رئیس گروه کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر سرطان‌ها به موقع تشخیص داده شود درصد بالایی از آنها تا درمان به موقع انجام شود.

شاه آبادی عنوان کرد: پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان برای افراد مبتلا به سرطان دارای اهمیت است تا کیفیت زندگی آنها تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار