مسعود انصاریان اظهار کرد: بر اساس قانون بازسازی، پرداخت خسارات به واحدهای احداثی و تعمیری نیاز به ارائه سند مالکیت دارد اما پرداخت خسارات معیشتی به فرد ساکن در منزل انجام می‌شود. در برخی اوقات، این فرد مالک نیست یا اینکه مالک ساختمان هست اما سند ندارد. در این شرایط، باید این افراد قبض آب و برق خود را با تاییدیه فرمانداری به ما ارائه دهند تا روند پرداخت خسارات انجام شود.
کد خبر: ۸۱۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷ 21 January 2020

بهنام مریدی روز سه‌شنبه در نشست اقدامات انجام شده در خصوص بازسازی و جبران خسارت ناشی از بارندگی شدید و آبگرفتگی اخیر خوزستان از جمله اهواز ، در اداره کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد:یکی از معضلات  شهر اهواز وجود همین شبکه فرسوده است.

به گزارش"تابناک" وی نشست شبکه فاضلاب بر اثر فرسودگی زا از مشکلات اساسی شیکه فاضلاب اهواز بیان کرد و افزود: در هر بارندگی بخشی از این شبکه نشست می‌کند به عنوان مثال در سیل فروردین امسال، ۷۵ کیلومتر نشست کرد که تاکنون ۷۰ کیلومتر آن بازسازی شد و در بارندگی آذر امسال نیز در بیشتر نقاط شهر اهواز شاهد ریزش شبکه فاضلاب بودیم.

وی ادامه داد: تمام هم و غم ما این است که نقاط ریزشی را بازسازی کنیم و بنا است به صورت ویدیو متری یک هزار و صد کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب را پیش از بارندگی بررسی و شناسایی کنیم.

وی گفت: ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ در شهر اهواز و ۳۶۰ پمپ نیز برای دفع فاضلاب داریم، اما چون اهواز شهری مسطح است کمی کار پمپاژ با دیگر استان‌ها متفاوت است؛ حدود ۲۰۰ پمپ قدیمی را بازسازی و وارد مدار کردیم و ۸۰ پمپ جدید نیز خریداری کردیم.

مریدی بیان کرد: در بارندگی شدید آذر گذشته، حدود ۴۰ پمپ ما به دلیل بالابودن حجم کار سوخت و در هر بارندگی حدود ۲۰ تا ۳۰ پمپ ما می سوزد.

وی با بیان این که شهرستان کارون یکی از نقاطی است که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است گفت: شرکت مناطق نفتخیز جنوب پذیرفته است ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه شبکه فاضلاب شهرستان کارون هزینه کند اما این اعتبار را در مدت پنج سال پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز بیان کرد: برای خیابان امام رضا(ع) شهر کارون پروژه فاضلاب در دو بخش اصلی و فرعی طراحی شده که اجرای خطوط اصلی ۴۰ میلیارد ریال و فرعی ۷۰ میلیارد ریال( در جمع ۱۱۰ میلیارد ریال) برآورد هزینه شده است.

وی با بیان اینکه شهر اهواز پس از آبگرفتگی، با افزایش گرفتگی لوله روبه‌رو است و در بارندگی اخیر حدود ۲هزار نقطه گرفتگی لوله به ما اعلام شد که همچنان در این راستا درگیر هستیم گفت:اکنون فاضلاب شهر اهواز به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده که برای هر بخش یک مدیر به دلیل حجم کارمشخص شده است.

در ادامه دکتر مهدی حسینی‌زاده در این جلسه اظهار کرد: خوزستان استانی بحران‌خیز است و با توجه به مخاطراتی که در حوزه آب و فاضلاب اهواز وجود دارد، معضل مضاعف‌تر و مشکلات دیگری به مشکلات خوزستان افزوده شده است.

وی با اشاره به آبگرفتگی شهرهای خوزستان در بارندگی آخر آذرماه افزود: در زمان وقوع سیل یا آبگرفتگی‌های اینچنین، ابتدا کارهای امدادی انجام می‌شود اما پس از آن، کارها ناقص یا کامل رها می‌شود و آنچه باقی می‌ماند معضلات بهداشتی و نگرانی‌های ما از حیث بیماری‌های واگیر است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه دستور داده شده بود شهرداری‌های خوزستان به چند شهر درگیر آبگرفتگی کمک کنند، کارهای خوبی آغاز شد اما متاسفانه در انتها عملیات در بحث وظایف شهرداری‌ها در اهواز و کارون به خوبی انجام نشد. البته از وضعیت عملکرد در آبادان و خرمشهر رضایت نسبی داریم.

حسینی‌زاده گفت: در اهواز و کارون هنوز مشکلاتی در خصوص لایروبی و آهک‌پاشی وجود دارد. عدم عملکرد درست شهرداری‌ها در زمینه لایروبی، آهک‌پاشی و جمع‌آوری لجن‌های کنار جوی‌ها باعث نارضایتی مردم شده است. جوی‌های روباز زیادی در منطقه کارون وجود دارد که هنوز لایروبی نشده‌اند. همچنین لجن‌های زیادی در حوزه اهواز جمع‌آوری نشده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خطاب به معاون خدمات شهری شهرداری اهواز که در این جلسه به تقدیر یکی از مسئولان مرکز بهداشت خوزستان از شهرداری اهواز در خصوص لایروبی و آهک‌پاشی مناطق آبگرفته اهواز اشاره کرد، گفت: زمانی که بحث تاثیر کنوکارپوس در بروز تنگی نفس مطرح می‌شود، عنوان می‌کنید کنوکارپوس عامل تنگی نفس اهوازی‌ها نیست و نباید هرس شود. زمانی که از لایروبی یا ساماندهی سگ‌های ولگرد صحبت می‌شود، باز هم چنین شرایطی وجود دارد، در حالی که باید بپذیرید مسئولیت‌هایی دارید و اگر اینگونه رفتار شود، مسئولیت‌ها روی زمین می‌ماند. گاهی برای اینکه از کسانی مانند شما دفاع کنم، باید ملایم صحبت کنم و مردم قانع نمی‌شوند. شهرداری عنوان می‌کند کانال روباز ندارد و آبفا هم مشکل را گردن شهرداری می‌اندازد؛ باید این مسائل تعیین تکلیف شوند.

همچنین مسعود انصاریان اظهار کرد: بر اساس قانون بازسازی، پرداخت خسارات به واحدهای احداثی و تعمیری نیاز به ارائه سند مالکیت دارد اما پرداخت خسارات معیشتی به فرد ساکن در منزل انجام می‌شود. در برخی اوقات، این فرد مالک نیست یا اینکه مالک ساختمان هست اما سند ندارد. در این شرایط، باید این افراد قبض آب و برق خود را با تاییدیه فرمانداری به ما ارائه دهند تا روند پرداخت خسارات انجام شود.

وی افزود: در پی آبگرفتگی‌های اخیر در آبادان، خرمشهر، اهواز و کارون تاکنون ارزیابی چهار هزار و ۱۹۴ واحد انجام شده که ۶۴ واحد از این تعداد احداثی، ۱۵۱۲ واحد تعمیری و ۲۶۱۱ واحد نیز سالم بوده‌اند. همچنین هفت واحد تجاری در این شهرها آسیب دیده‌اند و به ۲۳۳۹ واحد معیشتی نیز آسیب وارد شده است. البته ارزیابی‌ها همچنان ادامه دارد و با توجه به ادامه ارزیابی‌ها، قطعا این آمار افزایش می‌یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به تعیین ۳۸ دفتر پیشخوان در اهواز برای مراجعه شهروندان و تکمیل فرم خسارت بارندگی، گفت: تاکنون ۳۲۸۵ درخواست ثبت شده است. البته این میزان درخواست ارزیابی، علاوه بر معرفی‌نامه‌های ارسال شده از طریق ادارات مختلف است.

انصاریان بیان کرد: با توجه به پراکندگی مناطق آبگرفته در سطح شهرهای اهواز و کارون، کار ارزیابی سخت شده است زیرا در حال حاضر همزمان بازسازی سیل و مناطق زلزله‌زده و احداث دایک‌های حفاظتی را نیز انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: نیروهای اداره‌کل بنیاد مسکن از مناطق بهارستان، معین‌زاده و شهرک دانشگاه در شهر اهواز که دچار آبگرفتگی شده‌اند، بازدید کرده‌اند که مشاهده شد در جریان بارندگی آب به برخی واحدهای مسکونی وارد شده است. با این وجود به طور مثال در شهرک دانشگاه ۲۴۸ واحد را ارزیابی کردیم که هیچکدام از آن‌ها احداثی نبودند و تنها ۱۰۰ واحد تعمیری اعلام شدند و ۱۴۸ واحد نیز سالم بودند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تاکنون به ۹۰۰ واحد خسارات بلاعوض معیشتی پرداخت شده و بقیه لیست‌ها در دست امور ذی‌حساب است.

محمد ثابت معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: سیستم بارشی از اواخر وقت امروز در سطح منطقه فعال می‌شود و فعالیت آن تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد.

وی افزود: بیشترین میزان بارش، از اواسط تا اواخر فردا، چهارشنبه پیش‌بینی شده است و بیشترین حجم بارش‌ها، در مناطق شرقی و شمالی با ۳۰ تا ۴۵ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: در دیگر نقاط خوزستان نیز بارندگی ۱۵ میلی‌متری پیش‌بینی شده است و میزان بارندگی در اهواز نیز بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر خواهد بود.

در ادامه، فرهاد صفدری مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نیز در خصوص آخرین وضعیت لایروبی، شیر آهک‌پاشی و شستشوی مناطق درگیر آبگرفتگی آذرماه اظهار کرد: لایروبی، لجن‌برداری و شستشو با شیر آهک ۲۰ درصد مصوب شده بود که این موضوع شامل جوی‌های روباز واقع در مناطقی بود که همزمان درگیر بالازدگی و آبگرفتگی بودند و باقی‌مانده لجن نیز در این مناطق مانده بود اما در بسیاری از نقاط، لایروبی و شستشو انجام نشده و تنها شیر آهک‌پاشی انجام شده است.

وی افزود: در بسیاری از نقاطی که آبگرفتگی شدید داشتند، کار به صورت کامل انجام نشده و منطقه نیز گندزدایی نشده است. لایروبی و شیر آهک‌پاشی نسبتا در شرق اهواز انجام شده، اما شستشوی مناطق با شیر آهک ۲۰ درصد انجام نشده است. در غرب اهواز نیز تنها شیر آهک‌پاشی انجام شده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری اهواز کمکی از شهرداری‌های معین نطلبید، انتظار داشتیم کار کامل انجام شود.

وی وضعیت مناطق شهرستان کارون را پس از آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب بسیار خطرناک دانست و افزود: در شهرستان کارون، ۱۱۵ منطقه نیازمند لایروبی و آهک‌پاشی هستند اما عملکرد ۹ شهرداری معین، در کارون رضایت‌بخش نیست.

صفدری گفت: وضعیت شهرستان کارون بسیار خطرناک است. در آستانه ورود به سال جدید هستیم و در فصل بهار با پیک اول بیماری‌های روده‌ای مواجه می‌شویم و با توجه به آبگرفتگی که آذرماه رخ داد، وضعیت کارون بسیار نگران‌کننده است.

معصومه خنفری نیز در این نشست توضیح داد: متاسفانه فرد یا افرادی با بتن ریزی در برخی (سپتیک)منهول های فاضلاب اقدام به مسدود کردن آنها کرده اند به طوری که ما در برخی منهول ها در حال شکستن بتن ها هستیم از سوی دیگر برخی با فیلم برداری از این فضا و انتشار آن در فضای مجازی اقدام به تحریک مردم می کنند.

وی با اشاره به مناطقی از کوت عبدالله که از نظر زیرساخت فاضلاب با مشکل رو به رو هستند افزود: فاضلاب تولیدی در برخی مناطق جمع آوری می شود اما راه خروج ندارد لذا ضرورت دارد این مشکل هر چه سریعتر حل شود.

فرماندارکارون با اشاره به خسارت ناشی از بارندگی اخیر و پسزدگی فاضلاب بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز براساس فرم هایی که برای ارزیابی و خسارت  در نظر گرفته است پرداخت خسارت را مشروط به سند مالکیت یا استشهاد محلی کرده است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد ساکنان کوت عبدالله سند مالکیت ندارند  لذا از بنیاد مسکن درخواست داریم برای مساله فکری کند و یک فرم استشهاد محلی در نظر بگیرد که تنها نشان دهد فرد ساکن در آن منطقه است و مالک نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز با  اشاره به مشکلاتی در خروج فاضلاب به عنوان عامل آبگرفتگی اخیر اهواز گفت: در آخرین خط جمع کننده فاضلاب چهار محله اهواز مشکلاتی ایجاد شده بود که پس از بررسی و بازدید آن را برطرف کردیم.

علی رضا عالیپور اظهار داشت: منطقه شهرک دانشگاه تا معین زاده از نظر پمپاژ مشکلی نداشت بلکه تخلیه فاضلاب با مشکل رو به رو بود.

وی افزود: خط نخلستان اخرین خطی است که تمامی فاضلاب چهار محله اهواز از جمله شهرک دانشگاه و معین زاده را به ایستگاه پمپاژ وارد می کند که در بارندگی اخیر انتهای این خط مسدود شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: پس از آبگرفتگی از سوی استاندار گروهی چهار نفره متشکل از دستیار ویژه استاندار، مدیر کل دفتر فنی استانداری، معاون شرکت آب و فاضلاب اهواز و بنده تشکیل شد که همه نقاط بررسی شد و پنج نقطه توسط  آبفای اهواز شکافته و ترمیم شد.

وی با تاکید بر پیگیری رفع مشکلات ناشی از بارندگی آذر ماه ادامه داد: یک خط فاضلاب جدید در شهرک دانشگاه اهواز با لوله ای به قطر ۳۱۵ اینچ ایجاد شد، همچنین یک پمپ ۱۲ اینچ  ۵۵ کیلووات در  ایستگاه خیابان ۶ دانشجو نصب شد که تست آن نیز انجام شد اما باید ببینیم عملکردش زیر باران چگونه است.
 

عالیپور در خصوص وضعیت کانال آب‌های سطحی گفت:  در این حوزه نیز منابعی برای جمع آوری اب های سطحی در نظر گرفته شده است و در دست پیگیری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار