کد خبر: ۸۱۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ 22 January 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ پروفسور غلامحسین طهماسبی در دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبورعسل ایران که در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: امروزه تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از عناصر پایداری مطرح و استراتژی مهم کشورها مورد توجه خاصی قرار دارد.

وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد گفت: بیشتر این افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه خواهد بود و بدون شک طی سال‌های آینده این کشورها در تأمین غذای مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران با اشاره به نقش زنبور عسل در تامین غذای انسان گفت: زنبور عسل در تأمین یک سوم غذای انسان و تولید و پرورش  ۴۷ درصد محصولات کشاورزی دنیا اثرگذار است.

وی اضافه کرد: بدون زنبور عسل دنیا  برای انسان بیش از چهار سال بیشتر دوام نخواهد داشت.

طهماسبی با بیان اینکه در حال حاضر  بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کندوی زنبور عسل در کشور وجود دارد افزود: تولید سال گذشته این کندوها بیش از ۹۰ هزار تن بوده است که توسط ۸۵ هزار زنبوردار انجام می‌شود.

وی همچنین به مصرف عسل در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف سالانه عسل برای هر نفر بیش از ۱۰۹۵ گرم است.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران تاکید کرد: بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵ درصد عسل دنیا در آسیا تولید شده است و در سال ۲۰۱۹ این میزان به ۴۹ درصد رسیده است.

طهماسبی با اشاره به آمار فائو در سال ۲۰۱۷ که نام ایران را جزو ۱۰ کشور برتر در تولید عسل قرار داده است، گفت: کشور ایران با ۶۹ هزار تن تولید عسل در رده چهارم دنیا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی، گوشت و برخی دیگر تولیدات در ایران پایین‌تر از متوسط دنیا است، گفت: این در حالی است که در سرانه مصرف عسل در دنیا وضعیت خوبی داریم.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران افزود: اگر نتوانیم در صادرات عسل گام‌های مهمی برداریم در سال‌های آتی با توجه به افزایش کندوها با مشکل مواجه می‌شویم، صادرات در سال ۲۰۱۷ با کاهش مواجه بوده و به حدود ۱۷۰۰ تن رسیده است؛ در حالی که در سال ۹۳ حدود ۵۰۰۰ تن صادرات داشته‌ایم.

طهماسبی عنوان کرد: باید تلاش کنیم صادرات عسل را طی سال‌های آینده به بیش از ۱۰ هزار تن در سال برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار