همیشه ایران را با چهار فصل و آب و هوا‌های متغیرش می‌شناسند بنابراین باید بخش اعظمی از گردشگری را به زمستان ایران و باران و برف مناطق سردسیرش اختصاص داد.
کد خبر: ۸۱۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 23 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: وقتی از سفر و گردشگری صحبت به میان می‌آید، ناخودآگاه به فکر کوه و کمر و سرسبزی و ساحل دریا و شب‌های کویر می‌افتیم.

اما همیشه ایران را با چهار فصل و آب و هوا‌های متغیرش می‌شناسند بنابراین باید بخش اعظمی از گردشگری را به زمستان ایران و باران و برف مناطق سردسیرش اختصاص داد.

کافی است سری به استان‌های پر بارش بزنیم یعنی استان‌های غربی و شمال غرب ایران که از اوایل مهر ماه برف را تجربه می‌کنند جایی که حالا با دارا بودن پیست‌های اسکی و سیستم بالابر‌های تله کابین، می‌تواند چشم هر توریست و گردشگری را به سمت خود خیره کنند.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

در استان چهارمحال و بختیاری با اینکه چند سالی بود برف خوبی نمی‌بارید، اما حالا و با بارش سنگین برف، گردشگری زمستانی هم رونق گرفته و هم اکنون پیست‌های اسکی کوهرنگ و بارده راه اندازی شده است.

تاریخچه گردشگری زمستانی در دنیا

حیدر صادقی معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: حدود ۱۵۰ سال پیش مدیر هتلی در ناحیه سنت موریس کشور سوئیس از میهمانان انگلیسی خود در تابستان دعوت کرد تا برای دیدن مناظر برفی مجدداً در فصل زمستان به آنجا بیایند، او به میهمانان خود قول داد که اگر از دیدن جاذبه‌های زمستانی آلپ رضایت نداشتند همه هزینه‌های سفر را پرداخت کند، البته میهمانان در سفر دوباره خود آنقدر سرگرم تفریحات و طبیعت زمستانی شدند که تا اول فصل بهار در این منطقه اقامت کردند.

او افزود: این اتفاق ساده موجب روند جدید گردشگری زمستانی در سوئیس شد تا آنکه در سال ۱۹۷۰ گردشگری زمستانی برخی مناطق بر گردشگری تابستان پیشی گرفت و امروزه گردشگری زمستانی ناحیه سنت موریس با جمعیت متوسط سالانه پنج هزار و ۶۰۰ نفر، آنقدر رونق یافته که علاوه بر احداث انواع تأسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی توسط سرمایه گذاران، سالانه حدود ۱۱ هزار شغل فصلی در منطقه ایجاد کرده است.

صادقی با بیان اینکه وضعیت گردشگری زمستانی در ایران با وجود قرار گرفتن ایران در منطقه گرم و خشک، مناطق کوهستانی و سردسیر کشور از جاذبه‌های منحصر به فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است اضافه کرد: بر اساس شاخص‌های اقلیمی مربوط به ساخت پیست‌های اسکی، در سراسر زاگرس و بخش‌های زیادی از البرز امکان ایجاد پیست‌های اسکی و فضای ورزش‌های زمستانی وجود دارد.

بارش سنگین برف از ماه گذشته در این استان جدا از فعال کردن پیست‌های اسکی موجب پدیدار شدن طبیعت و مناظر بکر زمستانی شده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

سرزمین چهارمحال و بختیاری ملقب به بام ایران جاذبه‌های بی نظیر طبیعی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رشته کوه‌های زاگرس با قلل بلند زردکوه به ارتفاع چهار هزار و ۲۲۱ متر از سطح دریا با قابلیت‌های گردشگری فراوان همچون صخره نوردی، کوه نوردی، یخچال‌های دائمی، دیواره‎‌های برفی بخش موگویی، رودخانه‌های پر آب و امکان رفتینگ، مناطق حفاظت شده مانند زیست کره تنگ صیاد و سبز کوه، آبشار‌ها و تالاب‌های دیدنی نظیر تالاب بین المللی چغاخور و مناظر چشم نواز کوهستانی در فصل زمستان اشاره کرد.

پوشش یکپارچه سفید رنگ قله‌های مرتفع این استان از زردکوه گرفته تا جهانبین و دو زرده و هفت تنان و تلألو نورخورشید در دامنه‌های این قله‌ها به عنوان یکی از زیباترین مناظر طبیعی زمستانی قابل مشاهده است که در کمتر نقطه‌ای از کشور بتوان این زیبایی‌ها را مشاهده کرد.

لذت اسکی در کنار بزرگترین آبشار منطقه

اسکی در کنار بزرگ‌ترین آبشار منطقه خاطره‌ای بسیار لذت بخش برای بسیاری از مسافران منطقه است.

کف ایجاد شده از شدت ریزش آب در کنار برف‌های منطقه زیبایی وصف ناپذیری ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند، بسیاری از مسافران و گردشگران ساعت‌ها به این آبشار خیره می‌شوند و از زیبایی آن لذت می‌برند.

پیست اسکی کوهرنگ یکی از معروف‌ترین پیست‌ها و باسابقه‌ترین پیست‌های کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۳۵۴ افتتاح شده است.

هوشنگ مصطفوی فرماندار شهرستان کوهرنگ اظهار داشت: آمار‌ها هم نشان می‌دهند که از اوایل آذر ماه امسال تا کنون ۲۰ هزار مسافر و گردشگر از استان‌های کشور نظیر اصفهان، خوزستان، تهران و... به این منطقه سفر کرده اند.

او افزود: ارتفاع برف در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ حدود سه متر رسیده است و هم اکنون پیست اسکی کوهرنگ در حال ارائه خدمات به ورزشکاران و مسافران منطقه است.

نکته مهم‌تر اینکه با ورود مسافران و گردشگران به این منطقه، اقامت آن‌ها در هتل‌ها نیز افزایش یافته است.

مصطفوی در این باره اضافه کرد: از آذر ماه تا کنون حدود چهار هزار مسافر و گردشگر در چهار هتل و سه مسافرخانه و همچنین ۳۵ مهمانپذیر اداری و شخصی شهرستان کوهرنگ اقامت کرده اند.

پیست اسکی کوهرنگ مهم‌ترین پیست اسکی استان چهارمحال و بختیاری، عامل اصلی جذب مسافران و گردشگران در فصل زمستان به منطقه است.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

این پیست ۸۰۰ متر طول و شیب مناسب ۲۰ درصد دارد که هوای آفتابی آن در بیشتر روز‌های زمستان، انباشت حجم بسیار زیاد برف و راه دسترسی آسان، آن را در منطقه زاگرس مشهور ساخته است.

خوب است بدانیم پیست اسکی کوهرنگ به عنوان یکی از ۱۰ پیست مهم کشور است که ظرفیت خدمات دهی روزانه به ۱۵۰ اسکی باز را دارد و یکی از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین پیست‌های اسکی زاگرس است.

این پیست در حال حاضر دو دستگاه بالابر ویژه آقایان و خانم‌ها و یک دستگاه بالابر آموزشی با طول ۲۰۰ متر دارد.

جاده آسفالته، دسترسی به هتل کوهرنگ، حضور مربیان مجرب جهت آموزش اسکی بازان مبتدی و پیشرفته، سرویس بهداشتی و پارکینگ از جمله امکانات این پیست اسکی است.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

علیرضا غفاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کوهرنگ اظهار داشت: اگر اعتبار لازم فراهم شود آمادگی برگزاری جشنواره شهر برفی در این شهرستان وجود دارد.

او افزود: اگر در بودجه سال ۱۳۹۹، اعتباری برای ساخت بازارچه صنایع دستی در کنار آبشار کوهرنگ پیش بینی شود، سال آینده در این محل مکانی برای عرضه محصولات تولیدی و صنایع دستی اهالی شهرستان کوهرنگ ساخته می‌شود.

صفر فرامرزی رئیس هیات اسکی چهارمحال و بختیاری هم گفت: اگر ماندگاری برف مطلوب باشد پیست چلگرد تا فروردین ماه سال آینده برای اسکی بازان قابل استفاده است.

کوهرنگ درفاصله ۹۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروف‌ترین رودخانه‌های دائمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده رود در ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری شکل گیرند.

قندیل بستن آبشار شیخ علیخان

این آبشار در زمستان به علت تشکیل قندیل‌های یخی در اطراف تالاب یکی از زیباترین آبشار‌های کشور به شمار می‌رود که تورگردان‌ها مسافران بسیاری را از نقاط مختلف کشور برای مشاهده زیبایی این آبشار و قندیل‌ها به این منطقه می‌آورند.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

در کنار این آبشار، روستای تاریخی شیخ علیخان، منظره‌ای دیدنی برای بازدید مسافران و گردشگران فراهم می‌کند که گردشگران می‌توانند با چگونگی زندگی در پر برف‌ترین منطقه کشور آشنا شوند.

اهالی این روستا نیز در کنار آبشار به فروش محصولات تولیدی خود از جمله عسل، کشک و... می‌پردازند.

کارشناسان می‌گویند: پیست اسکی کوهرنگ باید توسعه و سایت این پیست به ارتفاعات بالاتر زاگرس گسترش یابد تا بتوان مدت زمان بیشتری در فصل زمستان از این پیست اسکی بهره برد.

در ارتفاعات بالای این پیست اسکی، برف قابل توجه وجود دارد و ماندگاری برف نیز بیشتر است که موجب می‌شود تعداد روز‌های فعال پیست بیشتر شود.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای افزایش زمان فعالیت پیست اسکی کوهرنگ توسعه پیست به ارتفاعات بالاتر است.

پیست‌های اسکی بارده و شیخ شبان

پیست بارده در نزدیکی روستای بارده (شهرستان بن) حدود ۴۳ کیلومتری غرب مرکز استان (شهرکرد) ودر دامنه‌های شمالی کوه نسار تنگ در نزدیکی بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) واقع شده است.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

ارتفاع این کوه از سطح دریا دو هزار و ۷۰۰ متر و مساحت این پیست در فاز اول حدود ۸۰ هکتار و در فاز‌های بعدی امکان گسترش آن به ۴۰۰ هکتار وجود دارد، دسترسی آسان و نزدیکی به مر کز استان (شهرکرد) از ویژگی‌های این پیست به شمار می‌رود.

پیست اسکی شیخ شبان نیز در روستای شیخ شبان و در فاصله ۳۹ کیلومتری مرکز استان (شهرکرد) واقع شده است.

بالابر این پیست از نوع تله اسکی (بشقابی) و طول خط بالا بر ۴۷۰ متر است و ارتفاع نقطه شروع بالا بر دو هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا است.

از لحاظ توپوگرافی منطقه، به دو قسمت تقسیم می‌شود، حدود ۱۵۰ متر ابتدای آن دارای شیب ملایم و ادامه مسیر بالا بر به سمت ارتفاع از شیب ۳۰ الی ۴۰ درجه است.

این پیست در فاصله دو کیلومتری روستای شیخ شبان و همجوار با مرقد امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) قرار گرفته است.

این بقعه از اماکن زیارتی و تفریحی مهم استان به شمار می‌رود و امکانات اقامتی آن شرایط مناسبی را برای ورزشکاران فراهم می‌کند تا در صورت تمایل به اتفاق خانواده هم از ورزش مفرح اسکی و هم از تفریح و زیارت خانوادگی بهره‌مند شوند.

لذت تماشای پرندگان مهاجر در تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری فصل زمستان چهارمحال و بختیاری تالاب‌های بین المللی چغاخورو گندمان است.

منظره کوهستان‌های پر برف در کنار این تالاب و باغات پوشیده از برف منظره‌ای بسیار زیبا برای خلق زیباترین عکس‌های خانوادگی فراهم کرده است.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

در کنار ارتفاعات همجوار تالاب چغاخور، یکی از شرکت‌های پتروشیمی کشور، مرکز اقامتی مجهز راه اندازی کرده است که خدمات گردشگری و اقامتی را به عموم مردم ارائه می‌دهد.

این مرکز اقامتی دارای پارک کودک و رستوران است.

مسافران این منطقه همچنین می‌توانند از شهر بلداجی که نزدیک تالاب چغاخور است دیدن کنند و سوغاتی‌های خود را شامل گز بلداجی، سوهان، نبات و پولکی را از کارگاه‌های تولیدی این منطقه خریداری کنند.

تالاب بین المللی گندمان هم در فهرست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری کشور است و حتی در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن هم به ثبت رسیده است.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

تالاب بین المللی گندمان در شهر گندمان مجاورت شهر بلداجی قرار دارد و در فهرست کنوانسیون رامسر هم ثبت شده است.

از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر از انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو در این تالاب به سر برده و تخم گذاری می‌کنند.

اماکن اقامتی مهیای پذیرایی از گردشگران زمستانه

مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ هتل، هشت مهمانپذیر، سه هتل آپارتمان و ۳۵ اقامتگاه بوم گردی در استان برای پذیرایی از میهمانان و گردشگران زمستانی مهیا شده است.

او افزود: طبق توافق به عمل آمده در زمستان جاری برای جذب گردشگران هتل‌های استان ۳۰ درصد تخفیف به مسافران می‌دهند.

جوادی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری ۱۰۵ جاذبه گردشگری تاریخی و طبیعی و همچنین ۱۵ کانون گردشگری دارد که گردشگران می‌توانند با سفر به این استان لحظات خوبی را در آن‌ها سپری کنند.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

او ادامه داد: از مجموع ۲۳ موزه استان چهارمحال و بختیاری نیز ۱۷ موزه فعال و آماده ارائه خدمات به بازدید کنندگان است.

جوادی با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره شهر برفی اعتبار دیده نشده است گفت: به دنبال تأمین اعتبار برای جشنواره هستیم و اگر اعتبار از طریق بخش خصوصی و وزارت خانه تأمین شود جشنواره شهر برفی برگزار خواهد شد.

او افزود: جاذبه‌های گردشگری زمستانی این استان با توجه به قرارگرفتن در زاگرس مرکزی و دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، ارتفاعات برف گیر و طبیعت بکر و خارق العاده، اقامتگاه‌های بوم گردی و جشنواره‌های زمستانی، پیست‌های اسکی (چلگرد، بارده و شیخ شبان)، همچنین قابلیت ورزش‌های زمستانی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری زمستانی مرکز و جنوب کشور و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس مطرح است.

لزوم توسعه و گسترش پیست اسکی کوهرنگ به ارتفاعات بالاتر

کارشناسان می‌گویند: پیست اسکی کوهرنگ باید توسعه و سایت این پیست به ارتفاعات بالاتر زاگرس گسترش یابد تا بتوان مدت زمان بیشتری در فصل زمستان از این پیست اسکی بهره برد.

در ارتفاعات بالای این پیست اسکی برف قابل توجه وجود دارد و ماندگاری برف نیز بیشتر است که موجب می‌شود تعداد روز‌های فعال پیست بیشتر شود.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای افزایش زمان فعالیت پیست اسکی کوهرنگ توسعه پیست به ارتفاعات بالاتر است.

خودنمایی جاذبه‌های زمستانه در بام ایران

در صورت گسترش پیست‌های اسکی و امکانات اقامتی در این منطقه قطعاً مجموعه سیاحتی آن پایین‌ترین ورزشگاه زمستانی جهان در عرض جغرافیایی کره زمین خواهد بود که این امر گذشته از شهرت، امکان برنامه ریزی مؤثر برای جذب طبیعت گرد از کشور‌های خلیج فارس را فراهم خواهد کرد.

این مجموعه‌ها می‌توانند میزبان اسکی کوهستان، هلی اسکی، اسکی وحشی، اسنوبرد وحشی، برف نوردی، موتور سواری وسورتمه رانی و جشنواره تندیس‌های برفی و توریسم سلامت باشد.

در حال حاضر در ایران فقط ۲۶ پیست اسکی وجود دارد.

وجود این تعداد پیست اسکی در ایران در مقایسه با کشور‌های اسکی خیز دنیا مثل اتریش با بیش از ۵۰۰ پیست اسکی و ایتالیا با بیش از ۳۰۰ پیست اسکی قطعاً رقم قابل توجهی نیست، اما در قیاس با شرایط آب و هوایی ایران که نسبتاً گرم و خشک است و البته تعداد اسکی بازان فعال در کشور، به نظر کافی می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار