استاندار کرمانشاه با اشاره به حساسیت استان‌های مرزی برای مقابله با بیماری کرونا گفت: پیشگیری و آموزش‌های عمومی برای جلوگیری از شیوع این بیماری باجدیت در استان دنبال می‌شود.
کد خبر: ۸۱۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 02 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروختند، نمایان شد و تاکنون براساس آمار حدود ۱۲ هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

چندی پیش اخباری مبنی بر مشاهده موارد مشکوک به بیماری کرونا در اقلیم کردستان عراق منتشر شد که پس از مدتی مشخص شد که بیماری مبتلایان ویروس کرونا نبوده است.

پس از انتشار این اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آماده باش کامل برای جلوگیری از ورود این ویروس را اعلام و مراقبت های مرزی را تشدید کرد.

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه روز یکشنبه در نشست پدافندغیرعامل استان که به منظور پیشگیری از بیماری کرونا در استانداری کرمانشاه برگزار شد، محافظه کاری در زمینه اطلاع رسانی بیماری کرونا را ممنوع اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم را باید با این ویروس جدید آشنا کنیم، افزود: سلامت مردم در اولویت است از این رو از هیچ اقدامی برای کنترل بیماری و آموزش بیماران جلوگیری نخواهیم کرد.

استاندار کرمانشاه توضیح داد: دستگاه‌هایی که در مرزها مستقر هستند حتما با دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم ‌را داشته باشند تا مراقبت های مرزی به خوبی انجام شود.

بازوند با تاکید بر اینکه شورای اطلاع رسانی استان در زمینه بیماری کرونا تشکیل خواهد شد، گفت: سخنگویی را برای اطلاع رسانی در رابطه ویروس ‌کرونا در استان کرمانشاه معرفی خواهیم کرد تا با رسانه ها و مردم در ارتباط باشد و موارد لازم را گوشزد کند.

وی از میراث فرهنگی‌ خواست که در صورت ورود گردشگران خارجی به کرمانشاه، بخصوص چینی ها موضوع را به دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهد تا اقدامات مراقبتی انجام شود.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید از ایجاد شایعه در زمینه بیماری کرونا جلوگیری شود، گفت: احتمال گرفتاری کشورهای همسایه به کرونا، شرایط را برای کرمانشاه و دیگر استان‌های مرزی حساس کرده است از این رو هیچ کوتاهی در زمینه مقابله با این بیماری پذیرفته شده نیست.

آمادگی روابط عمومی‌های کرمانشاه

مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست بر لزوم اطلاع رسانی دقیق در زمینه بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: شورای روابط عمومی های استان به زودی در زمینه مقابله با بیماری کرونا تشکیل خواهد شد.

وحید خسروی اعلام کرد: با مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی محتواهای لازم برای آموزش مردم را تولید خواهیم کرد و آن ها را با استفاده از ظرفیت رسانه ها و تمام روابط عمومی های ادارات استانی منتشر می کنیم.

وی براستفاده از شبکه های مجازی و پیام های پویانمایی تاکید کرد و گفت: بااستفاده از شبکه های مجازی می توانیم سرعت انتقال پیام به مخاطبان را بالا ببریم و مردم را برای پیشگیری از بیماری آموزش دهیم.

کرونا چیست

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.

از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود دارد و آنفلوآنزا مثال واضح آن است؛ ویروس‌هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی که همچون کرونا قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد، مدت‌هاست که در ایران کنترل می‌شود؛ بنابراین نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار