با وجود موانع و مشکلات پیش روی تجار در مرز مهران، این مرز همچنان پرتردد ترین مرز کشور در ترانزیت کالا است که نیازمند رفع مشکلات است.
کد خبر: ۸۲۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 05 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: ،یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار ، رونق دادن به صادرات است که مهمترین هدف سیاست گذاری در بخش تجارت خارجی را تشکیل می‌دهد. اقتصاد کشور ما نیز با توجه به اهمیت کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات نفت خام و نقش صادرات غیرنفتی در کاهش این وابستگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در شرایط کنونی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سوی دولتمردان غربی به کشور ما وارد شده صادرات نقش مهمی برای کم کردن فشار این تحریم‌ها و وارد کردن ارز به کشور ایفا می‌کند، اما نقش صادرات بیش از آنکه برای ارزآوری به کشور مهم باشد در افزایش اشتغال، تولید، رشد اقتصادی  مهم است.

در کشور‌های کمتر توسعه یافته که از لحاظ سرمایه گذاری مشکل دارند و یا روند سرمایه گذاری در آنها به کندی صورت می‌گیرد لزوم سرمایه گذاری مستقیم دولت در بخش‌های زیرساختی کشور برای جذب سرمایه گذاران مستقیم خارجی دیده می‌شود.

در کشور ما نیز چند سالی است که اقتصاددانان داخلی با شناسایی نیاز‌های بازار‌های جهانی و بالا بردن بهره‌وری و تکیه به توان داخلی در جهت افزایش صادرات و گرفتن بازار‌های جهانی اقدامات قابل تحسینی انجام دادند که نمونه آن در افزایش صادرات به کشور‌های همسایه نمایان است.

مرز مهران پرتردد ترین مرز کشور

جایگاه برتر ایران در بازار‌های کشور عراق

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام ،گفت: کشور عراق بازار مصرفی مناسبی برای تجار ایرانی و محلی برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

او افزود: با شناسایی کامل نیاز‌های این بازار و افزایش کیفیت محصولات تولید داخل می‌توان سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار گرفت، موضوعی که اکنون نیز تا حد زیادی اجرایی شده است.

نوذری تاکید کرد: بنابر آمار‌های اعلام شده از سوی دولت عراق کالا‌های ایرانی بیشترین سهم را در بازار‌های کشور عراق به دست آورده اند که نشان از استاندارد بودن محصولات ایرانی و رقابت این محصولات با کالا‌های خارجی دنیا دارد.

اما در کنار اهمیت محصولات صادراتی توجه به زیرساخت‌های بخش صادرات از جمله گمرکات، ترانزیت، بازارچه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی مرز‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، موضوعی که در این گزارش برآنیم تا به روند پیشرو و پیشبرد اهداف این بازارچه‌ها در استان ایلام به عنوان یکی از استان‌های همسایه‌ کشور عراق و مرز بین‌المللی مهران بپردازیم.

بازارچه‌های مرزی می‌توانند نقش بسزایی در صادرات کالا‌های تولیدی داخل کشور در منطقه و به دنبال آن رشد و توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشند، از ایجاد و توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش صادرات تا ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم مستقر در نواحی مرزی ، موضوعی که در استان ایلام با وجود کاستی‌ها توجه ویژه‌ای به آن شده است.

تاریخچه بازارچه مهران

بازارچه‌های مرزی مهران با وسعت ۱۴ هکتار در منطقه مرزی بهرام آباد در تیر ماه سال ۱۳۸۲ راه اندازی شده و فعالیت‌های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت.این بازار از سال ۱۳۸۲ با مدیریت فرمانداری مهران عملاً فعالیت اقتصادی خود را با کشور عراق آغاز کرده است.

این بازارچه ۱۳۲ غرفه دارد که از این تعداد ۹۰ غرفه آن فعال است و سایر غرفه‌ها فعال نیستند، اما آنچه که اهمیت این بازارچه را دو چندان می‌کند روابط صمیمانه دولت‌های ایران و عراق و امنیت حاکم در آن سوی مرز‌ها است موضوعی که مرز مهران را به یکی از پرطرفدارترین مرز‌های کشور تبدیل کرده است.

مرز مهران پرتردد ترین مرز کشور

مرز مهران پرترددترین مرز کشور در صادرات کالا به کشور عراق

مدیرکل گمرکات استان ایلام با بیان اینکه مرز مهران پرترددترین مرز کشور در صادرات کالا به کشور عراق است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸۳ هزار کامیون کالا به این مرز برای صادرات کالا به کشور‌های عراق وارد شده است که نشان از بالا بودن توان صادرات در این مرز را دارد.

او با بیان اینکه این تعداد کامیون از لحاظ آماری ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است،گفت: در این مدت از لحاظ حجم صادرات نیز ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش داشتیم.

مدیرکل گمرکات استان ایلام همچنین به کالا‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: لوازم خانگی مصالح ساختمانی و سیستم‌های خنک کننده و گرم کننده تولید داخل کشور عمده‌ترین وسایلی بودند که از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادر شده اند.

غلامی ادامه داد : کل صادرات از لحاظ حجمی یک میلیون و ۸۳۰ هزار تن بوده که بدون احتساب گاز طبیعی در نظر گرفته شده است .

اما مرز بین المللی مهران در کنار صادرات بالا، بدلیل امنیت و فاصله کمتر با شهر کربلا به عنوان دروازه عتبات عالیات شناخته می شود و همه ساله شاهد حضور میلیونی زائران اباعبدالله الحسین (ع) است .

مرز مهران محل تردد میلیونی زائران در اربعین ۹۸

نورالله دلخواه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار کرد: بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

در کنار امنیت ، تردد میلیونی زائران و بالا بودن صادرات در این مرز اما مشکلات زیرساختی همواره گریبان گیر این مرز بوده است ، موضوعی که تجار را با مشکلاتی از جمله تاخیر در تردد و تعطیلی های ایام اربعین مواجه می کند .

مرز مهران پرتردد ترین مرز کشور

تعطیلی یک ماه در مرز بین المللی مهران 

شریفی معاون سازمان صمت استان ایلام با اشاره به تعطیلی یک ماه گمرک مهران در بحث صادرات کالا در ایام اربعین حسینی گفت: با توجه به حجم بالای ترددها در ایام اربعین ، صادرات در این مرز به مدت یک ماه متوقف می شود.

او علت این توقف را پایین بودن ظرفیت گمرک مهران و اعمال طرح های ترافیکی از سوی پلیس راه استان ایلام در روزهای منتهی به اربعین حسینی دانست و گفت : همه ساله با فرارسیدن ایام اربعین حسینی ، صادرات کالا در این مرز متوقف می شود موضوعی که مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز آن را تایید می کند.

تجار و رانندگان کامیون ها نیز از این وضعیت گله مند هستند ، چرا که مشکلات و نبود امکانات در گمرگ ، باعث توقف خودروهایشان تا ساعت ها و روزها در این مرز می شود .

فرزاد احمدی از کامیون داران حامل بار ترانزیتی در مرز مهران با اشاره به مشکلات رانندگان در این مرز ، اعلام کرد: بدلیل برخی مشکلات ، امکان تردد کامیون های ایرانی به داخل کشور عراق وجود ندارد .

او ادامه داد : این موضوع موجب معطلی های دراز مدت کامیون داران ایرانی تا رسیدن تجار عراقی و بارگیری بار از خودرو های ایرانی به تریلی های عراقی می شود .

بگفته احمدی توقف چند ساعته و حتی چند روزه کامیون ها در این مرز موجب فشار آمدن به کامیون ها و جابجایی بار از خودروهای ایرانی به خودروهای ترانزیتی کشور عراق نیز موجب ایجاد صدمه به بار و پایین آمدن کیفیت بار می شود، موضوعی که با وجود این که چند وقتی است مشکلاتی را برای تجار در این مرز بوجود آورده است ، اما کماکان ادامه دارد و هم صادرات را با مشکل مواجه کرده و باعث کندی سرعت تردد شده ، هم اینکه باعث تحمیل هزینه های اضافی به تجار به علت توقف چند روزه برخی کالاها در گمرگ می شود .

ظرفیت پایین حمل و نقل در عراق ترانزیت را با مشکل مواجه کرده است

غلامی مدیرکل گمرکات استان ایلام علت کندی صادرات در مرز مهران و توقف کامیون ها در این درگاه ترانزیتی را ظرفیت محدود ناوگان حمل و نقل در آن سوی مرزها برشمرد و افزود: سیاست اصلی گمرگ عبور بار از مبدا به مقصد است که به دلیل مشکلات امنیتی اکنون قادر به رد کردن کامیون های ایرانی به کشور عراق نیستیم.

او به تعطیلی دو هفته ای گمرک به دلیل عدم ورود کامیون عراقی به گمرک ایران اشاره کرد و گفت: به دنبال رایزنی با مسئولان گمرک عراق و مرتفع کردن این مشکل هستیم.

 سوال اینجاست: آیا دولت برنامه ای برای توسعه گمرک در مرز مهران دارد ؟

مدیرکل گمرکات استان ایلام با بیان اینکه گمرک مهران در زمینی با وسعت ۱۶ هکتار ایجاد شده ، تاکید کرد: گمرک مهران دارای ۲ درب ورود به کشور و ۲ درب خروجی برای ترانزیت و صادرات کالاست .

او افزود : با توجه به تصمیمات و برنامه های دولت عراق ، احتمال توسعه گمرک وجود دارد .

غلامی علت عدم افزایش درگاه های ورودی و خروجی را پایین بودن ظرفیت طرف عراقی در حمل و نقل برشمرد و گفت: با توجه به این محدودیت ها، توسعه گمرک عملا نقشی در سرعت بخشیدن به صادرات نخواهد داشت .

مدیرکل گمرگات جابجایی بار در مرز مهران ، معطلی ۴ الی ۵ روزه برخی کامیون ها در پارکینگ مهران را از عمده مشکلات گمرک مهران برشمرد و اظهار کرد: در بهمن ماه سال جاری قرار است در خصوص رفع این مشکلات نشست مشترک با مدیران کشور عراق برگزار شود .

موضوعی که در صورت تحقق آن می توان علاوه بر رفع مشکلات تجار نور امیدی در افزایش صادرات در این درگاه ترانزیتی باشد .

توسعه گمرک در مرز مهران و توجه به زیرساخت های این مرز بین المللی می تواند گامی موفق در  پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات باشد ، آن هم در زمانی که کشورهای غربی بدنبال وارد کردن فشار به کشورمان هستند.

گزارشی از مسعود همتی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار