کسب و کارهای اینترنتی تمام دنیا را گرفته‌، امروزه مردم می‌توانند با یک گوشی هوشمند و بدون نیاز به حضور در بازار با هزاران انتخابی که پیش رو دارند انواع کالاهای مورد نیاز خود را سفارش دهند.
کد خبر: ۸۲۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 24 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،خریدهای اینترنتی محدود به هیچ کالایی نیست، از غذا و کتاب گرفته تا لباس و کیف و کفش را می‌توان اینترنتی خرید که این شیوه مزایا و معایب خاص خود را دارد.

اولین مزیت، اشتغالزایی است که خریدهای اینترنتی ایجاد کرده و در ایران چندین هزار نفر از این طریق کسب درآمد می‌کنند. آسان و سریع بودن از دیگر مزیت‌های خرید اینترنتی کالاها است، اما در این بین مشکلاتی نیز ایجاد می‌شود.

از فعالیت صفحات تقلبی که از مردم پول می‌گیرند و کالایی ارسال نمی‌کنند تا ارسال کالاهای بی‌کیفیت که امکان تعویض آنها نیز وجود ندارد.

اما از همه مهمتر تاثیر این شیوه کسب و کار روی مغازه‌ها و واحدهای صنفی است که به شیوه قدیم کاسبی می‌کنند، چون اقبال مردم برای خریدهای اینترنتی بسیار بالا رفته و این امر به کسادی بازار مغازه‌داران انجامیده است.

اگرچه بسیاری از مغازه‌داران نیز تلاش می‌کنند از طریق همین فضای مجازی برای خود تبلیغ کنند، اما حتما قدرت رقابت با افرادی که پول مغازه، مالیات، هزینه فروشنده و .. نمی‌دهند را ندارند.

بیشترین فعالیت این فروشگاه‌های مجازی نیز در زمینه پوشاک و خصوصا لباس‌های زنانه است.

به گفته رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه، فروشگاه‌های اینترنتی به شدت کسب و کار واحدهای صنفی را تحت تاثیر قرار داده است.

حسین بیات در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در کرمانشاه به اندازه کافی با مازاد واحد صنفی مواجهیم و همین مغازه‌های موجود نیز امکان رقابت با یکدیگر را ندارند و دچار رکود هستند، افزود: فروشگاه‌های اینترنتی نیز به رکود واحدها دامن زده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از این فروشگاه‌ها مجوز از اتاق اصناف دارند و مجوز فروشگاه‌های مجازی تعریف شده است، عنوان کرد: در کنار کسب و کارهای مجاز، تعداد زیادی هم بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه معتقد است، با توجه به گسترش فضای مجازی امکان محدود کردن فعالیت این شیوه کسب و کار نیست و به علاوه نرخ بالای بیکاری باعث شده بسیاری از افراد سراغ این شیوه اشتغالزایی بروند.

بیات درباره دلیل اقبال مردم به این شیوه خرید نیز یادآور شد: با وجود آنکه قیمت اجناس در فروشگاه های اینترنتی با بازار تفاوتی ندارد و حتی گاهی بیشتر است، امابرخی به دلیل برند بودن و یا چشم و هم چشمی سراغ این خریدهای مجازی می‌روند.

به گفته وی، عمده مشتریان فروشگاه‌های مجازی نیز طیف جوان و نوجوان در محدوده سنی 20 تا 30 سال هستند.

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه با اشاره به اینکه سهم عرضه پوشاک خصوصا پوشاک زنانه در فروشگاه‌های اینترنتی قابل توجه است، تاکید کرد: البته بسیاری از فروش‌های آنلاین به یک کالای خاص محدود نمی‌شود و یک فروشگاه ممکن است انواع کالاها را به فروش برساند و تداخل صنفی ایجاد کند.

بیات از شکایات متعددی که از این فروشگاه‌های مجازی به اتحادیه‌ها و اتاق اصناف می‌رسد هم یاد کرد و افزود: چون این فروشگاه‌ها زیر مجموعه ما نیستند نمی‌توانیم کاری برای شکایت مردم انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع اجناس بد و بی‌کیفیت به جای کالایی که تبلیغ شده به دست مردم می‌رسد و گاهی لباس یا کفشی خریداری شده که سایز مناسبی ندارد، اما فروشگاه هیچ مسئولیتی درباره مرجوع کردن کالا نمی‌پذیرد. با وجود همه این مشکلات باز هم مردم سمت خریدهای اینچنینی می‌روند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار