معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اجرای مرحله سوم مرمت کتیبه چهارهزار ساله ثلاث باباجانی در روزهای آینده خبر داد.
کد خبر: ۸۲۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 25 February 2020

به گزراش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،علیرضا برشاهی، بااشاره به کشف این کتیبه باستانی در اواخر سال گذشته، اظهارکرد: این اثر به فاصله چندماه پس از کشف آن توسط افرادی سودجو مورد آسیب قرار گرفت و بخش‌هایی از آن تخریب شد.

وی تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته یک مرحله کار مرمت اضطراری را به منظور بازگردان این کتیبه تاریخی به شکل اولیه‌اش انجام دادیم که این کار توسط استادکارانی از پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه در مرحله دوم مرمت این اثر کار استحکام بخشی آن انجام گرفت، اضافه کرد: کتیبه چهارهزار ساله ثلاث باباجانی در طول زمان‌ و ادوار گذشته به دلیل شرایط جوی و بویژه زلزله‌ آبان سال 1396 که در این منطقه رخ داد، دچار شکاف‌ها و آسیب دیدگی‌هایی شده است.

وی تصریح کرد: به منطور استحکام بخشیدن به این اثر و رفع آسیب دیدگی‌ها و جرم گیری آن، سومین مرحله از مرمت آن را در دستورکار قرار داده‌ایم و تا پیش از ایام نوروز این فعالیت را آغاز خواهیم کرد.

برشاهی در ادامه بابیان اینکه این کتیبه باستانی شامل دوبخش نقش برجسته و سنگ نوشته است، عنوان کرد: هرچند سنگ نوشته این اثر به مرور زمان دچار فرسایش زیادی شده، اما توسط برخی از باستان شناسان مطالعات اولیه روی آن انجام گرفته و درتلاشیم در آینده مطالعات بیشتری روی آن انجام دهیم.

وی از ثبت ملی این اثر طی هفته‌های گذشته یاد کرد و گفت: ثبت ملی کتیبه باستانی ثلاث باباجانی کمک می‌کند تا از این پس اقدامات حفاظتی بیشتری از آن انجام گیرد، هرچند که به واسطه کمبود نیروهای یگان حفاظتی که داریم، درحال حاضر حفاظت از این اثر توسط سازمان‌های مردم نهاد طرفدار میراث فرهنگی و انجمن‌های میراثی در روستاهای اطراف آن انجام می‌گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار