مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از کاهش محسوس و نگران کننده ذخایر خون استان در پی کاهش مراجعات مردمی به مراکز انتقال خون خبر داد وافزود: در برخی گروه های خونی مانند AB عملا ذخیره یک روزه را هم نداریم.
کد خبر: ۸۲۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ 09 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،پژمان صالحی فر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کاهش محسوس اهدای خون در پی شیوع کرونا گفت: متاسفانه از زمان شروع این بیماری و در خانه ماندن عمده افراد، شاهد کاهش محسوس اهدای خون هستیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد مراجعین اهدای خون از روزانه 200 نفر به حدود 70 نفر رسیده و این یعنی اهدای خون به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

صالحی فر با اشاره به کاهش محسوس ونگران کننده ذخایر خون استان گفت: هر استان باید برای هر گروه خونی ذخیره پنج روز را داشته باشد، این درحالی است که برای برخی گروه های خونی میزان این ذخیره به سه روز کاهش پیدا کرده و برای برخی گروه ها نظیر AB حتی ذخیره یک روز را هم نداریم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه ادامه این روند را بسیار نگران کننده دانست و افزود: بیماران نیازمند خون نمی‌توانند منتظر بمانند که بحث کرونا کنار برود و مردم دوباره بتوانند خون اهدا کنند، آنها در هر زمان و هر ثانیه به خون نیاز دارند.

صالحی فر تصریح کرد: متاسفانه این شرایط در کل کشور حاکم است و اخیرا هم رییس انجمن بیماران تالاسمی کشور ابراز نگرانی کرده بود، چرا که این بیماران روزانه و بعضا دو بار در روز به خون نیاز دارند.

وی افزود: قبلا اگر مشکلی در استانی پیش می آمد شبکه ملی خونرسانی، خون مورد نیاز را تامین می کرد، اما اکنون مسئله کاهش اهدای خون کشوری است و باید تلاش کنیم مردم را برای اهدای خون از خانه ها خارج کنیم، وگرنه زندگی بسیاری بیماران به خطر می‌افتد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه درادامه از تلاش های گسترده برای دریافت خون خبر داد وافزود: از هر طریقی وارد شده ایم، به طور مثال خودروها سیار را آماده کردیم تا به ادارات و پادگان ها جهت دریافت خون بروند و در همان محل از افراد خون دریافت شود، اما مسئولان این واحدها به بهانه پیشگیری از ازدحام جمعیت مانع این کار شدند.

وی افزود: در شهرستان ها نیز تعداد ثبت نامی اهدای خون به حدی کم است که اصلا نمی صرفد یک خودرو با تجهیزات و پرسنل آنجا اعزام شود.

صالحی فر تصریح کرد: برای برخی ادارات حتی اعلام کردیم خودرو می فرستیم افراد را به مرکز اهدای خون بیاورد، اما این کار هم نتیجه نداده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه اهدای خون یک کار ضروری است، گفت: در این شرایط عنوان می شود برای انجام کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوید، اما مردم باید بدانند اهدای خون یک کار ضروری است، چرا که با این کار زندگی خیلی از بیماران نجات پیدا می‌کند.

 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار