یک مقام آگاه به تابناک گفت:
اما یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت : اتهامات و شکایات نتوانسته است که شورای نگهبان را به پذیرش تخلف گسترده در انتخابات مجاب نماید .از اینرو ظرف روزهای آتی شورای نگهبان صحت انتخابات این حوزه را تایید خواهد کرد
کد خبر: ۸۲۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 09 March 2020

بدنبال برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رای مردم حوزه انتخابیه شمالی استان ،دو نفر از نامزدها که اکثریت آرای شرکت کنندگان را به خود اختصاص دادند ،برخلاف ادوار گذشته توانستند در همان مرحله اول تکلیف انتخابات را روشن و به عنوان منتخب مردم این حوزه برگزیده شوند.

 به گزارش تابناک ایلام ،تایید دیر هنگام صحت انتخابات حوزه شمالی این تصور را در عده ای ایجاد کرد که شاید پس از بررسی شکایات وگزارشات در خصوص تخلفات ادعایی در روند انتخابات ،شورای نگهبان با رد صحت انتخابات ،در وضعیت نتیجه فعلی تغییری جدی ایجاد ،یاحتی آن را ابطال نماید.

اما یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت : اتهامات و شکایات مطروحه در خصوص انتخابات نتوانسته است که شورای نگهبان را به پذیرش تخلف گسترده در انتخابات مجاب نماید .از اینرو ظرف روزهای آتی شورای نگهبان صحت انتخابات این حوزه را تایید خواهد کرد.

به گفته این مقام آگاه ،سطح تحلفات مورد ادعا به اندازه ای نبوده که شورای نگهبان را وادار به ابطال این انتخابات نماید،چرا که ادعای خرید رای صرفا در حوزه انتخابیه ایلام  مطرح نبوده بلکه در حوزه های دیگر نیز چنین  ادعایی صورت گرفته است.

از همان ساعات ابتدایی روشن شدن وضعیت انتخابات ،حرف وحدیث های گوناگونی در خصوص این انتخابات در فضای مجازی وحقیقی استان مطرح شد .تعدادی از  اظهار نظر کنندگان بر این باور بودند که برخی از کاندیدها با توسل به پدیده خرید رای ،چهره انتخابات ومردمسالاری را مخدوش کرده  وخواستار ورود دستگاه نظارتی به این موضوع بودند .

برخی نیز پا را فراتر گذاشته و در اتهامی اثبات نشده ،منتخبین مردم را آماج حملات و اتهاماتی دراین خصوص نموده وخواستار ابطال انتخابات شدند ،اما واقعیت غیر قابل انکار این است که پرونده  انتخابات در حوزه شمالی استان یسته شده است و اتهام زنی های بی سند نمی تواند در وضعیت آن تغییری ایجاد نماید.

تخلف در هر انتخاباتی امری بدیهی است ،در استان ایلام نیز در ادوار گذشته وپس از هر انتخاباتی شائبه تخلفات انتخاباتی خصوصا از نوع خرید رای مطرح بوده واین انتخابات هم نمی تواند از شمول این قاعده مرسوم مستثنی باشد.

اینکه برخی کاندیداها در روند انتخابات با توسل به پدیده خرید رای ،مردمسالاری را به مضحکه گرفته اند ،موضوعی نیست که بتوان بر آن چشم بست ،یافتن راهی برای جلوگیری از شکل گیری جمعه بازار خریدوفروش رای بمنظور اعتمادبخشی به رای دهندگان ونامزدهای سالم باید در دستور کار مجریان وناظرین قرار گیرد .

اما اینکه در قضاوتی بی سند ،منتخبین اخیر مردم استان را به باد اتهام گرفته شود ،نمی تواند با معیارهای قانونی وحقوقی سنخیت داشته باشد ،چرا که به گفته مقامهای امنیتی استان صرف انتشار چند کلیپ عمدتا مجعول ،نمی تواند به معنای تخلف گسترده ویا سندی برای ابطال انتخابات تعبیر شود .

اما واقعیت این است که در انتخابات اخیر پدیده خرید وفروش رای از سوی طرفداران برخی نامزدها با اطلاع یا بدون اطلاع آنان ، رواج داشت ومتاسفانه  این موضوع  به یک پای ثابت انتخابات در بسیاری از نقاط کشور تبدیل شده است. لذا انتظار می رود با پرهیز از هرگونه اتهام زنی به منتخبین ،به دنبال راهکاری برای حذف چنین پدیده ای در انتخابات آتی باشیم ،شورای نگهبان باید نظارت را محدود به درون حوزه ها نکرده وشعاع نظارتی را به بیرون از حوزه های وبه سطح خیابان و کوچه ها نیز گسترانیده تا شاهد چنین رفتارهایی در انتخابات آتی نباشیم .

کوتاه سخن اینکه ،ضمن تبریک به منتخبین مردم استان ،لازم است طرفداران دیگر کاندیدهای بازنده رقابت،رسانه ها وفعالین مجازی با تمکین به قانون واحترام به انتخاب مردم ،با شکل دهی فضای همدلی و وحدت وکمک به منتخبین ،زمینه توسعه استان ورفع تنگناها را فراهم آورند .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار