معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برآوردهای اولیه خسارت حدود هزار میلیارد تومانی شیوع ویروس کرونا به اقتصاد استان را نشان می‌دهد، گفت: کمیته اقتصادی کرونا در کرمانشاه تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۸۳۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 10 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،هدایت حاتمی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه که امروز برگزار شد، با اشاره به تاثیر روانی، اجتماعی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: تاثیر اقتصادی این معضل کم کم خود را نمایان کرده و اگرچه فعلا نمی‌توان میزان خسارت دقیق آن را مشخص کرد، اما برآورد اولیه نشان می‌دهد خسارت این ویروس برای اقتصاد استان تاکنون حدود هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایسنا، حاتمی افزود: با شیوع کرونا مشاغل خرد و کارگاهی و واحدهای تولیدی از چند جبهه متحمل فشار شدید هستند که کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش تولید برخی کالاها، مشکلات سیستم حمل و نقل، مشکلات بخش توزیع، افزایش مراقبت‌ها که هزینه تمام شده را بالا می‌برد و ... از مهمترین این موارد است.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، اصناف نیز که در این ایام باید اوج درآمدزایی را می‌داشتند، اکنون با کاهش قابل توجه فروش مواجهند.

حاتمی با بیان اینکه پیامدهای اقتصادی کرونا زنجیروار به سایر بخش‌ها نیز منتقل شده، عنوان کرد: برخی از این پیامدها نیازمند تحلیل و بررسی اطلاعات از کف بازار است.

وی خواستار تشکیل کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط در زمینه پیامدهای اقتصادی کرونا شد و افزود: این کمیته چند موضوع را پیگیری می‌کند که اولین مورد تحلیل درست از پیامدهای اقتصادی این ویروس و تاثیر آن بر بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معدن، اصناف، اقتصاد دیجیتال و... است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: برخی از این پیامدها عمیق است و نباید از آنها غافل شویم، مانند اینکه گفته شد سردی برای بیماری کرونا بد است و از همین رو مردم مصرف لبنیات را کاهش دادند و یا اینکه با کاهش ورود گوشت قرمز از قم امکان افزایش قیمت گوشت در آینده وجود دارد.

حاتمی وجود یک شبکه کارشناسی در کنار این کمیته را ضروری خواند و یادآور شد: مسئولیت دیگر این کمیته ارائه راهکار و پیشنهاد در دو بخش است، بخشی که بتوانیم در داخل استان و با اختیارات مدیران داخلی آن را اجرا کنیم و برخی پیشنهادات که نیازمند تقنین و یا کسب مجوز از تهران دارد.

وی تاکید کرد: به علاوه این کمیته باید تحلیل درستی هم در زمینه برآورد خسارات اقتصادی وارد شده داشته باشد.

تولید مواد ضدعفونی در کرمانشاه مناسب است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از آخرین وضعیت تولید محصولات ضدعفونی کننده در استان هم یاد کرد و ادامه داد: اکنون روزانه یا هر دو روز یکبار شاهد ورود یک واحد جدید به عرصه تولید این نوع محصولات هستیم.

حاتمی تاکید کرد: بسیاری از این واحدها در گذشته فعال نبودند و برخی هم تغییری در شیوه تولیدات خود داده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش عمده نیاز استان به مواد ضدعفونی کننده از این واحدها و با قیمت مناسب تامین می‌شود، افزود: باید برای موج جدید بیماری که ممکن است به کرمانشاه برسد آمادگی بیشتری در زمینه تامین و توزیع این مواد داشته باشیم.

فروش مجازی در کرمانشاه راه‌اندازی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت بیستر حوزه IT برای واحدهای صنفی در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: زیرساخت‌های خوبی در این بخش داریم و می‌توانیم بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم خریدهای خود را در بستر فضای مجازی انجام دهند و درب منزل تحویل بگیرند و دیگر نیازی به حضور آنها در خارج از خانه نباشد.

حاتمی از پیشنهاد نظام صنفی رایانه کرمانشاه برای راه‌اندازی این شیوه مارکتینگ در 48 ساعت آینده استقبال کرد و افزود: اگر بتوانیم این روند راه راه‌اندازی کنیم، به الگویی برای کشور تبدیل خواهیم شد و تحول قابل توجهی نیز در کسب و کارهای اینترنتی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم از ظرفیت پست و دفاتر خدمات ارتباطی برای ارسال کالا به درب منازل مردم استفاده کنیم، عنوان کرد: این دو بخش می‌تواند 20 هزار خانواده در روز را پوشش دهند.

حاتمی در ادامه چند پیشنهاد برای جلوگیری از شیوع کرونا داشت و کارگران و فعالان بخش تولید را یکی از گروه‌های حساس دانست و افزود: باید تدابیر ویژه‌ای برای حفظ سلامتی این اقشار اندیشیده شود.

هدف گذاری 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سال آینده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از وضعیت اشتغال استان هم یاد کرد و ادامه داد: ویروس کرونا را بالاخره پشت سر خواهیم گذاشت، اما از وضعیت نگران کننده بیکاری استان نباید غافل شویم.

حاتمی با بیان اینکه هدفگذاری برای کاهش سه درصدی نرخ بیکاری سال 1398 استان به احتمال زیاد محقق خواهد شد، افزود: برای سال آینده نیز برنامه‌های متعددی داریم.

وی از هدف گذاری 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای سال 1399در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: در این زمینه باید شش کمیته سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، بخش صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی، بخش اقتصاد دیجیتال، بخش گردشگری و صنایع دستی، بخش آب، برق و نیرو و بخش زیرساخت‌ها و شهری تعریف شود که برخی از آنها هم اکنون نیز شکل گرفته‌اند و سهم هر بخش نیز از سرمایه‌گذاری سال آینده باید مشخص شود.

به گفته معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه، کلیه مشاغل کوچک نیز باید در قالب 40 زنجیره ارزش در مرکز کسب و کار کرمانشاه ساماندهی شود.

حاتمی افزود: به علاوه باید تمام پیگیری‌های سرمایه‌گذاری در استان به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری سپرده شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار