یک متخصص تغذیه با اشاره به خانه نشینی عمده افراد در این روزها تاکید کرد: این امر خطر چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد و افراد باید در این زمینه هوشیار بوده و در کنار کنترل کالری ورودی به بدن، برنامه ورزشی منظم داشته باشند.
کد خبر: ۸۳۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 25 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر یحیی پاسدار ، با اشاره به شیوع کرونا و خانه نشینی عمده افراد و هم زمانی این شرایط با تعطیلات نوروزی، گفت: این شرایط یکجا نشینی و در خانه ماندن موجب می شود افراد وقت بیشتری را به خورد و خوراک و استراحت اختصاص دهند که این امر خطر چاقی را برای افراد تشدید می‌کند.

وی افزود: وزن بدن متاثر از میزان دریافت کالری و از طرفی میزان سوزاندن کالری است و اگر کالری دریافتی اضافه شود و از طرفی تحرکی برای سوزاندن آن وجود نداشته باشد، قطعا افراد دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند، بنابراین در این شرایط افراد باید کنترل بیشتری روی کالری ورودی بدن داشته و از طرفی باید تحرک خود را افزایش دهند تا کالری دریافتی به نوعی مصرف شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به افزایش مصرف آجیل و شیرینی در تعطیلات نوروزی، گفت: وقتی این اقلام به برنامه غذایی اضافه می‌شود، باید مقداری از وعده غذای اصلی کم شود تا میزان کالری ورودی به بدن کنترل شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توصیه کرد، افراد به ازای هر دو تا سه قاشق غذاخوری آجیل حتما هفت تا هشت قاشق مصرف برنج در وعده اصلی غذایی را کاهش دهند.

وی با تاکید بر عدم مصرف شیرینی در تعطیلات گفت: انواع شیرینی نه املاح دارند، نه ویتامین و نه مواد معدنی، بنابراین ضرورتی برای مصرف آنها وجود ندارد و تاکید اصلی ما عدم مصرف شیرینی است.

پاسدار با اشاره به شیوع کرونا خاطرنشان کرد: مصرف شیرینی می‌تواند عملکرد دفاعی بدن را تضعیف کند، بنابراین در این شرایط به هیچ عنوان مصرف شیرینی توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: همچنین مصرف انواع تنقلات مانند چیپس و پفک و ... هم در این روزها توصیه نمی شود، چون نه تنها خاصیتی نداشته، بلکه کالری ورودی به بدن را به شدت افزایش داده و ثمره ای جز چاقی و اضافه وزن ندارند.

پاسدار با تاکید بر لزوم افزایش مصرف سبزیجات، انواع میوه و لبنیات در این روزهای کرونایی گفت: متاسفانه برخی افراد خودسرانه مصرف شیر و لبنیات را به دلیل اینکه سردی هستند کنار گذاشته اند و عنوان می کنند مصرف این مواد برای بحث مقاومت بدن در برابر بیماری کرونا خوب نیست و این درحالی است که این صحبت ها پایه و اساس علمی ندارد و اشتباه است.

وی افزود: در این شرایط بدن برای قوی‌تر شدن نیاز به مصرف لبنیات و به ویژه شیر دارد و افراد باید حتما در برنامه روزانه خود مصرف لبنیات را قرار دهند.

این متخصص تغذیه با اشاره به صحبت برخی افراد که پُرخوری را عاملی در جهت مقابله موثر بدن با کرونا می‌دانند، گفت: این صحبت از پایه و اساس اشتباه است و نتیجه عکس دارد، چرا که پرخوری توان بدن را می گیرد و از قدرت سیستم دفاعی بدن کم می‌کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به لزوم تدوین برنامه ورزشی در طول روز گفت: افراد در این روزهای خانه نشینی باید تحرک داشته باشند، بنابراین توصیه می شود روزانه نیم ساعت تا 45 دقیقه را به انجام حرکات ورزشی هوازی اختصاص دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار