مصطفی اکبری در گفتگو با تابناک:
عضو هیات علمی دانشگاه رازی و پزشک متخصص آسیب ورزشی تیم ملی فوتبال جوانان و باشگاه های لیگ برتر فوتبال از اثرات ورزش در افزایش حجم ریوی برای مبارزه با کرونا خبر داد.
کد خبر: ۸۳۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 04 April 2020

کاهش خطرات کرونا با انجام ورزش

مصطفی اکبری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: مردم باید در این روزها که بیماری کرونا در جامعه شایع شده طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. مناسبترین روش جهت قطع زنجیره ابتلا به این بیماری در خانه ماندن است که این عمل نیز می تواند تبعات زیادی از لحاظ روحی، روانی و جسمانی به همراه داشته باشد و با انجام ورزش در خانه می توان این آسیب ها را کاهش داد.

وی در خصوص اثرات مفید ورزش در خانه بیان داشت: ورزش باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن و لنفوسیت های موجود در عروق می شود و فرد را از نظر ایمنی تقویت و از لحاظ روحی مهیا می سازد که سختی ها را بپذیرد. همچنین در زمان قرنطینه خانگی استفاده از مواد غذایی و مواد پرکالری افزایش می یابد و موجب ایجاد چاقی مفرط و بیماری های قلبی و ریوی می شود. انجام ورزش می تواند کالری های اضافی را بسوزاند و بروز آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص چگونه ورزش کردن در قرنطینه خانگی و تاثیرات مثبت آن ابراز داشت: در ورزش بحث هوازی مهم است که درخانه می توان از تردمیل یا دوچرخه ثابت استفاده کرد و همچنین می توان با استفاده از کش، دمبل و حتی بطری آب معدنی ورزش انجام داد و فقط باید پروتکل اصولی و صحیح در انجام ورزش را رعایت کرد. همچنین دویدن در حیاط به طوری که ضربان قلب در یک دقیقه به بالای ۱۳۰ یا ۱۴۰ تپش برسد و مدت زمان آن ۲۰ دقیقه باشد و همراه با تعرق زیاد باشد بسیار مفید است.

 وی در ادامه با اشاره به تنوع زمانی انجام فعالیت های ورزشی در خانه اظهار داشت: ورزش را می توان در دو زمان صبح و ظهر و یا سه زمان مختلف انجام داد.

اکبری در پایان خاطر نشان کرد: یکی از فاکتورهای مهم در بیماران کروانایی این است که این ویروس حجم ریوی و آسیب به ریه را مورد هدف قرار می دهد. اکسیژن گیری خون برآیند یا عملکرد فعالیت ریه سالم و قلب و خون است و باید عملکرد غلظت اکسیژن خون را بررسی کرد که هماهنگی قلب و خون نیز مربوط به خود ریه است. این فاکتور به نام ساچوریشن خون معروف است که معمولا در یک فرد سالم عدد آن در حدود ۹۷ تا ۹۹ است و در فرد ورزشکار به دلیل آن که حجم ریوی بالا است و قلب به طور منظم فعالیت می کند این عدد ثبات بیشتری دارد. در این افراد عدد ۹۷ و ۹۹ ثابت می ماند و به راحتی پایین نمی آید ولی در افراد مسن و افراد سیگاری و در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند اکسیژن خون و کار ریه ضعیف می شود و این عدد از ۹۷ به ۹۲ و پاییتر می رسد که زنگ خطر است و با استفاده از این شاخص در بیماران کرونایی و کسانی که در منزل تحت نظر هستند می توانند وضعیت بیماران را برسی و کنترل کنند و اگر پایین تر از ۹۲ باشد یعنی فرد نیاز به بستری و مراقبت های ویژه دارد. افراد با انجام ورزش های مداوم و مناسب می توانند حجم ریوی را افزایش و اکسیژن گیری خون را افزایش دهند و در مقابل بیماری های اینچنینی خیلی راحت اکسیژن از دست ندهند و دچار. تنگی نفس نشوند و نیاز به دستگاه ونتیلاتور و مراقبت های ویژه نداشته باشند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار