تصمیم عجیب سازمان محیط زیست برای زنده گیری و انتقال سه یوزپلنگ اسیر در پارک پردیسان تهران به بیابان‌های یزد و سمنان جان این موجودات نادر را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۸۳۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 05 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: در حالی که هشدار‌ها مبنی بر لزوم توقف طرح منفعت‌طلبانه تکثیر در اسارت یوزپلنگ بار‌ها از زبان کارشناسان و متخصصان حوزه حیات وحش شنیده شده متاسفانه حالا خبر می‌رسد که دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست برنامه دارد با کمک چند تن از جمله دامپزشکی که به جز درمان حیوانات اهلی تجربه دیگری در کارنامه ندارد، سه یوزپلنگ اسیر در پارک پردیسان تهران را زنده‌گیری کرده و به بیابان‌های یزد و سمنان منتقل کند. یوزپلنگ‌هایی که تا به امروز با سوء استفاده از آن‌ها طرح تکثیر در اسارت کلید خورده و با شکست کامل مواجه شده است.

یوزپلنگ‌های پردیسان، همچنان موش آزمایشاگاهی مسئولان

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که مسئولان محیط زیست اواخر سال ۹۴ دو یوزپلنگ نر و ماده به نام‌های کوشکی و دلبر را از استان‌های سمنان و خراسان شمالی به پارک پردیسان تهران منتقل کردند تا حاصل جفتگیری آن‌ها توله یوز‌هایی باشد که بعد‌ها در طبیعت رهاسازی شده و به احیای جمعیت یوزپلنگ در کشور کمک کند، اما جفتگیری این دو یوزپلنگ نه تنها هرگز به تولد یوزپلنگ‌های جدید منجر نشد، بلکه علی‌رغم هزینه‌های بسیار، مشکلاتی چون عفونت رحمی را برای یوزپلنگ ماده به همراه آورد.

یوزپلنگ‌های پردیسان، همچنان موش آزمایشاگاهی مسئولان

پس از این شکست، مسئولان محیط زیست و پروژه یوزپلنگ با کمک از کارشناسان خارجی تصمیم گرفتند روش تلقیح مصنوعی را امتحان کرده و با وارد کردن اسپرم یوزپلنگ نر به رحم یوزپلنگ ماده، تولد یوزپلنگ‌هایی جدید را رقم بزنند که این طرح هم با شکست مواجه شد، اما حالا این مسئولان در اقدامی غیرمعقول تصمیم دارند این دو یوزپلنگ را به همراه یوزپلنگ ماده دیگری به نام ایران که سال ۹۶ از قاچاقچیان گرفته شد و در پارک پردیسان نگهداری می‌شود از تهران خارج و به محوطه‌هایی فنس‌کشی شده در یزد و سمنان منتقل کنند. در ادامه این انتقال بناست یوزپلنگ‌های جدیدی از طبیعت این دو استان زنده‌گیری شده تا در محوطه محصور با این سه یوزپلنگ جفتگیری کنند. طرحی که به گفته خود مسئولان دفتر حیات وحش کمتر از ۲ درصد شانس موفقیت دارد. طرحی که بار‌ها مورد انتقاد واقع شده، اما از آنجا که اجرای آن مستلزم تخصیص اعتباری قابل توجه است، مسئولان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن اصرار دارند.

یوزپلنگ‌های پردیسان، همچنان موش آزمایشاگاهی مسئولان

یوزپلنگ‌های پردیسان، همچنان موش آزمایشاگاهی مسئولان

همین شده که حالا خبر می‌رسد این مسئولان در سکوت کامل خبری برای زنده‌گیری یوزپلنگ‌ها در پارک پردیسان تهران گروهی را به خدمت گرفته‌اند که هیچ گونه تجربه‌ای در خصوص مواجهه با گربه‌سانانی چون یوزپلنگ ندارند، چه برسد به تجربه زنده‌گیری این گونه حساس و در معرض خطر انقراض. در نتیجه تلاش‌ها برای زنده‌گیری این دو یوزپلنگ تا کنون با شکست مواجه شده، اما اصرار مسئولان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست این نگرانی را ایجاد می‌کند که ادامه تلاش این گروه برای زنده‌گیری یوزپلنگ‌ها و انتقالشان به یزد و سمنان، آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به سلامت یوزپلنگ‌ها وارد کند کما اینکه چندی پیش در تلاش غیرحرفه‌ای مشابهی برای زنده‌گیری چند گورخر، نیمی از آن‌ها حین زنده‌گیری و انتقال تلف شدند.

یوزپلنگ‌های پردیسان، همچنان موش آزمایشاگاهی مسئولان

حالا باید منتظر ماند و دید انتقادات گسترده کارشناسان حیات وحش نسبت به این اقدام انصراف مسئولان دفتر حیات وحش را از اجرای این تصمیم به همراه خواهد آورد یا وسوسه اجرای این طرح هزینه‌بر آنقدر زیاد است که این مسئولان با پشت کردن به خرد جمعی و نظرات کارشناسی همچنان بر اجرای طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ اصرار دارند. یوزپلنگ‌هایی که سال‌هاست موش آزمایشگاهی دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست شده‌اند و حالا سرنوشتی نامعلوم انتظارشان را می‌کشد.

یوزپلنگ‌های پردیسان، همچنان موش آزمایشاگاهی مسئولان

غذای یوزها را در قفس می گذارند

اما در همین خصوص شهاب الدین منتظمی، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اظهار کرد: به دلیل اینکه دو یوز ماده برابر تشخیص دامپزشکی قبلی داروی مربوط به نارسایی کلیه مصرف می کنند (به خصوص دلبر) باید هر سال چکاپ شوند.

او در ادامه بیان کرد: بنابر این یک تیم حرفه ای از دامپزشکی تهران برای این امر از متخصصین داخلی، رادیولوژی، متخصص جراحی آمدند تا یوزپلنگ ها را برای انجام آزمایشات بیهوش کنند که متاسفانه به دلیل اینکه هلیکوپتر از بالا سر حیوانات پرواز می کرد استرس به حیوانات وارد و باعث متوقف شدت عملیات شده بود‌.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: همچنین قفسی در پارک پردیسان گذاشته شده تا اگر نیاز باشد حیوانات به زندگی در قفس عادت کنند؛ قفس آنجا گذاشته شد هیچ کارشناسی هرگز چنین نسخه ای نمی دهد که برای اسیر کردن حیوانات آن را گرسنه نگه دارد‌.

منتظمی افزود: بنابراین از محافظ یوزها خواسته شد تا طبق برنامه ریزی غذای این یوزها را در قفس قرار دهند‌.

او در خصوص انتقال این یوزها به مناطق حفاظت شده سمنان یا یزد گفت: همه کارشناسان معتقدند که از ابتدا حضور این یوزها در تهران اشتباه بوده و هیچ نتیجه مثبتی برای آنان نداشته است.

منتظمی با اشاره به اینکه حفاظت از این سه یوزپلنگ ایرانی برای سازمان محیط زیست یک امر حائز اهمیت است، عنوان کرد: بنابراین اگر فرصتی باشد یوزها به زیستگاه های از قبل آماده شده منتقل خواهند شد زیرا باید شرایط برای جفت گیری طبیعی آنان مهیا باشد.

او در پایان گفت: در صورت تصمیم گیری برای انتقال این یوزها این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار