سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: واقعیت این است که ادعای ساخت دارو‌های بسیار زیادی در جهان برای درمان کووید ۱۹ شده است، اما اینکه کدام دارو الان اثربخش است، در مرحله آزمایش قرار دارد و هنوز وزارت بهداشت، دارویی را به صورت خاص تایید نکرده است.
کد خبر: ۸۳۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 07 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از فارس، موضوع شیوع ویروس کرونا هنوز برای برخی از مردم خیلی جدی نیست، در حالی که افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان زنگ خطری برای برخی از بی‌توجهی‌ها شده است.

با توجه به هشدارهای جدی مسؤولان، اما هستند افرادی که همچنان به برخی از نکات بهداشتی توجه نمی‌کنند و شرایط را برای ابتلا به ویروس کرونا فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، دانشمندان در نقاط مختلف جهان از روزهای نخستین شیوع کووید 19 در چین، برای درمان آن و نجات بشریت از شر این ویروس خطرناک به‌دنبال کشف دارو و واکسن برای نابودی آن هستند تا زندگی روزمره مردم به روال عادی برگردد.

اخیر دانشمندان دارویی را کشف کرده‌اند که به شکل موثری جلوی اتصال ویروس کرونا به بدنه سلول‌ها را مسدود می‌کند و می‌تواند به صورت بالقوه سبب درمان بیماری کووید 19 در همان ساعات اولیه آلودگی به این ویروس شود و همین سبب افزایش امیدها برای یافتن درمان موثر بیماری ناشی از ویروس کرونا شده است.

محققان آلمانی و چینی نیز از کشف دارویی خبر می‌دهند که مانع از تکثیر ویروس کرونا می‌شود؛ آنها ادعا دارند دارویی ساخته‌اند که باتوجه به ساختار پروتئاز ویروس کرونا اجازه تکثیر به آن نمی‌دهد و پروتئاز‌های اصلی در ویروس کرونا را هدف می‌گیرد.

از این کشفیات این روزها زیاد به گوش می‌رسد، ولی همچنان کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان قربانی می‌گیرد، خبرنگار فارس در این گزارش برای اطلاع از چگونگی درمان بیماران کرونایی در استان به سراغ سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رفته است.

تلاش دانشمندان در ایران و جهان برای تولید داروی درمان «کرونا»

ابراهیم شکیبا سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: واقعیت این است که ادعای ساخت داروهای بسیار زیادی در جهان شده است، اما اینکه کدام دارو الان اثربخش است در مرحله آزمایش است و هیچگونه امتحانی برای تثبیت پس نداده‌اند.

وی به تلاش بسیار زیاد محققان و دانشمند در سراسر جهان به‌خصوص در کشور ایران برای درمان کووید 19 اشاره کرد و افزود: تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان دارویی را به صورت خاص تایید نکند، قابل اعتماد نیست.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: روش‌های درمانی متعددی که این روزها در خبرها می‌شنویم همه در حال گمانه‌زنی است هیچکدام از آن فعلا مقبولیت کافی را به دست نیاورده است، بیشتر براساس احتمالاتی است که می‌دهند که ببینند اثر آن روی بیمار چگونه است.

وی تصریح کرد: در کشور خودمان نیز تاکنون چند مدل دارو برای درمان تغییر پیدا کرده، چون این بیماری ویروسی است درمان آن نیز سخت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در واقع درمان‌ها تاکنون حمایتی بوده، هنوز داروی موثر و خاصی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد، معرفی نشده است.

وی گفت: داروهای حمایتی که الان برای درمان بیماران کرونا ویروس استفاده می‌شود از طریق وزارت بهداشت تجویز شده است، ولی اثرات اصلی خود را روی بیماران نگذاشته که بگوییم این دارو، درمان قطعی کووید 19 است.

شکیبا با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز از داروهای حمایتی مورد تایید وزارت بهداشت استفاده می‌شود، گفت: متخصصان عفونی خود مستقیم بر بالین بیمار می‌روند و بنا بر تشخیص دارو را تجویز می‌کنند.

دکتر زمانیان، متخصص بیماری‌های عفونی نیز، اضافه کرد: برای عفونت‌های ویروسی چند درمان داریم. مثلا در آنفولانزا دارویی استفاده می‌شود که ویروس را از بین ببرد.

وی به یک‌سری داروها در درمان بیماری‌های ویروسی اشاره کرد که روی گیرنده سلول میزبان می‌چسبد و آن را بلوک می‌کند و ادامه داد: یک سری دیگر روش‌ها سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد که در استان کرمانشاه نیز الان از این روش استفاده می‌کنیم یعنی از افراد بهبود یافته کوید 19 پلاسما خون می‌گیریم و به بیمارانی که حال وخیمی دارند تزریق می‌کنیم، سیستم ایمنی بدن آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و از التهاب ریه کاسته می‌شود.

زمانیان اظهار داشت: ویروس جدید است، دانشمندان و محققان دنیا روی آن کار می‌کنند، علم به روز است، روش‌های درمانی مختلف در حال امتحان است و پروتکل‌های درمانی روز به روز جدیدتر می‌شود تا ان‌شاءالله به درمان قطعی کرونا ویروس برسیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی، کرونا را یک معضل جهانی معرفی کرد و ادامه داد: خیلی از کشورهای پیشرفته (آلمان، فرانسه، اسپانیا و...) عاجز مانده‌اند، آمار مبتلایان و مرگ و میر بسیاری دارند، ایران در مقایسه با آن‌ها خیلی خوب عمل کرده است.

وی گفت: کل دنیا شمار مبتلایان را براساس آزمایش پی‌.سی.آر اعلام می‌کنند، ایران هم بر همین اساس تعداد مبتلایان را مشخص می‌کند.

زمانیان در توضیح برخی باورهای غلط مبنی بر استفاده از مواد مخدر برای درمان کوید 19، افزود: هرگونه دود و مواد مخدر، مخرب ریه است، این‌ها میزان مرگ و میر بالایی دارند، استفاده از عنبرنسا و سیگار برای مقابله با کرونا هیچگونه پایه علمی ندارد.

وی گفت: برای کنترل شیوع ویروس کرونا مردم باید به سیستم بهداشت و درمان کشور کمک کنند و مهمترین کمک و همکاری پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت اصول بهداشتی است.

اگر این همه پزشکان و کادر درمان اصرار دارند که هنوز مردم در خانه بمانند، برای قطع زنجیره انتقال و حفظ سلامتی خود مردم است، چرا که تاکنون تنها درمان ثابت شده کرونا ویروس همان رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از تردد، تجمع و تماس نزدیک با یکدیگر است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار