مدیرکل استاندارد استان از انجام تعداد ۹۲۹۴ بازرسی و ۲۷۰ نمونه برداری راندمی از بازار مصرف استان در سال ۹۸ خبر داد.
کد خبر: ۸۳۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 11 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه و به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان محمود رضا نیازی اظهار داشت: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، جلوگیری از عرضه کالا‌های غیر استاندارد و فاقد کیفیت، این اداره کل از تمامی محصولات عرضه شده در بازار مصرف استان به صورت دوره‌ای بازرسی و از کالا‌های مشمول استاندارد جهت آزمایش، نمونه برداری می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ اداره کل استاندارد در مجموع ۹۲۹۴ بازرسی از واحد‌های صنفی و فروشگاه‌های عرضه محصولات انجام داده است که با توجه به برنامه ابلاغی این اداره کل یعنی ۷۰۰۰ بازرسی، خوشبختانه ۱۳۳ درصد تحقق را به همراه داشته است، همچنین تعداد ۲۷۰ مورد کالا نیز به صورت راندومی نمونه برداری و جهت ارزیابی انطباق در آزمایشگاه‌های تخصصی و باهزینه داخلی سازمان مورد آزمون قرار می‌گیرد، مثلا در برخی از فرآورده‌های غذایی آزمون‌هایی همچون فیزیک و شیمیایی، میکروبیولوژی، آزمون بسته بندی، فلزات سنگین، آزمون بافت شناسی و... انجام می‌گیرد.

مدیر کل استاندارد استان در ادامه گفت: در میان بازرسی‌های انجام شده تعداد ۳۲۱۷ کالای فاقد علامت استاندارد، فاقد کد ده رقمی منحصر به فرد و یا فاقد نشانه گذاری مشاهده شد که به فروشندگان اخطار داده می‌شود و تعهد جمع آوری از آن‌ها اخد می‌گردد.


وی یادآور شد: کلیه واحد‌های تولید کننده محصولات مشمول مقررات استاندارد اجباری، ملزم به درج کد ده رقمی منحصر به فرد در ذیل نشان استاندارد روی بسته بندی کالا هستند. تا مصرف کنندگان بتوانند هنگام خرید کالا با ارسال آن به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت کالا مطمئن شوند.
دبیر شورای استاندارد استان تاکید کرد: استاندارد در زمینه سلامت و ایمنی مردم کوتاهی نخواهد کرد و در صورت مشاهده هر گونه عدم انطباق نمونه‌های آزمون شده، با واحد تولید کننده کالا در سطح کشور برخورد قضایی خواهد شد.

نیازی در پایان افزود: این طرح در راستای تامین ایمنی و سلامت جامعه، اعتماد سازی و توجه عموم به علامت استاندارد ایران و جلوگیری از خرید و عرضه کالای بدون علامت استاندارد و با کیفیت پایین اجرا می‌شود؛ لذا از شهروندان در خواست داریم در جهت اجرای این طرح مهم حتما به هنگام خرید، به علامت استاندارد و کد ده رقمی در زیرنشان استاندارد دقت کنند و برای اطمینان از صحت واصالت محصول، کد درج شده را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نمایند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار