رئیس سازمان بهزیستی کشور
از ۲۵۳۱ مرکز نگهداری سالمندان خوشبختانه تاکنون ۴۵ مرکز آلوده شدند که این ۱.۸ دهم درصد کل مراکز کشور را تشکیل می‌دهند. به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده است که ریت ما ۴.۲ دهم درصد است. میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولین عزیز ۵۵ نفر بوده که ۱.۲ دهم درصد کل فوت شدگان کشور در اثر کرونا را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶ 13 April 2020
تابناک اجتماعیرئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا روز گذشته 55 نفر در مراکز سالمندان و معلولان بر اثر کرونا فوت کرده‌ و 59 نفر دیگر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.
 
به گزارش «تابناک»، دکتر وحید قبادی دانا در نشست خبری با اصحاب رسانه (که به صورت آنلاین و در قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت برگزار شد) گفت: مهمترین حرکت سازمان بهزیستی اقدام زودهنگام از 5 بهمن ماه بود که در چین شیوع کرونا اعلام شد و تاکید کردند که بر اساس آمارها، احتمال ابتلای گروه‌های سالمندی و معلولین، 5.3 درصد بیشتر از مردم عادی است و احتمال مرگ و میر آن‌ها نیز 4.8 درصد بیشتر است. بر این اساس اولین بخشنامه تهیه و به کلیه مراکز ابلاغ شد.
 
«سامانه ۱۴۸۰» به ۱۵۳ هزار نفر، مشاوره روانشناسی رایگان ارائه کرده/ ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی غیرمرتبط است
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: از ۲۵۳۱ مرکز نگهداری سالمندان خوشبختانه تاکنون ۴۵ مرکز آلوده شدند که این 1.8 دهم درصد کل مراکز کشور را تشکیل می‌دهد. به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده است که ریت ما 4.2 دهم درصد است. میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولین عزیز 55 نفر بوده که 1.2 دهم درصد کل فوت شدگان کشور در اثر کرونا را تشکیل می‌دهد. از این 55 نفر 71 درصد سن بالای 70 سال داشتند. البته در نتیجه تمهیدات اتخاذ شده حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده نشده‌اند.

وی افزود: ۵۹ نفر از کسانی که در مراکز سالمندان مبتلا شده بودند، بهبود یافتند. از 10 هزار کودک بی سرپرست، هیچ آمار فوتی با تلاش مربیان آن‌ها نداشتیم و تنها ۷ مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آن‌ها حاصل شد. مراکزی که آلوده شده بودند به خاطر تردد پرسنل این اتفاق افتاده بود، در نتیجه حضور پرسنل به صورت داوطلبی لغو شده و از پرسنل تمام وقت استفاده شد. همچنین طبق بخشنامه‌های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد.
 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در خصوص خدمات ارائه شده به مردم در ایام قرنطینه خانگی گفت: در سامانه 1480 که به ارائه مشاوره‌های تخصصی روانشناسی اختصاص دارد و بیش از ۴۰۰ روانشناسان زبده در آن مشغول به خدمت هستند، از اول اسفندماه تا کنون به 152 هزار و 892 نفر، مشاوره روانشناسی در ارتباط با مشکلات مختلف در زمینه اضطراب و استرس‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مسائل خانوادگی و همچنین در موضوعات و مسائل فرزندپروری داد شد. این سامانه از ساعت 8 صبح تا 12 شب به ارائه خدمت به مردم می‌پردازد و در این بازه یک ماه و 20 روزه، در مجموع 63 هزار و 708 ساعت مشاوره تلفنی رایگان تخصصی ارایه کرده است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش خشونت‌های خانگی گفت: این‌که تعداد تماس‌های تلفنی با یک سامانه روان شناسی افزایش یافته باشد به معنی افزایش اختلالات روان شناختی نیست. در مورد سامانه ۱۴۸۰ بسیاری از افراد از وجود این سامانه اطلاع نداشتند و بعد از این‌که وزیر رفاه وجود این سامانه را توییت کرد و سازمان بهزیستی خط ویژه برای کرونا در آن ایجاد کرد، تعداد تماس‌های تلفنی با این سامانه تقریبا سه برابر شد.
 
رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: علاوه بر این سامانه تلفنی، سامانه خود ارزیابی اختلالات روانشناختی نیز در سازمان بهزیستی راه اندازی شد که در استان‌های مختلف فعال شده است و همه عزیزان می‌توانند با حضور در این سامانه خود ارزیابی در واقع به ارزیابی خود در ارتباط با شرایط روحی و روانی به ویژه در این دوره شیوع کرونا بپردازند.
 
وی افزود: تا کنون 20 هزار و 990 نفر پرسشنامه های خود ارزیابی را در این سامانه تکملی کرده‌اند که بررسی آنها نشان می‌دهد 20.5 درصد افراد علائم متوسط یا شدید افسردگی دارند (حدود 10 درصد علائم شدید و کمتر از 11 درصد افسردگی متوسط)، 18.4 درصد علائم متوسط یا شدید استرس دارند و 20.7 درصد علائم متوسط تا شدید اضطراب.

۴۵ مرکز بهزیستی به ویروس کرونا آلوده شدند و ۵۵ تن جان باختند/  ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی غیرمرتبط است/ «سامانه ۱۴۸۰» به ۱۵۳ هزار نفر، مشاوره روانشناسی رایگان ارائه کرده/ افزایش آمار کودک آزاری و شکایت از همسران
 
قبادی دانا در خصوص مراجعه به اورژانس اجتماعی 123 در این ایام گفت: در مقایسه دو بازه "اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸" و "اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹"، ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان از ۱۷ هزارم درصد در بازه اول به 26 هزارم درصد در بازه دوم رسیده و تماس‌ها در مورد ابزار نارضایتی رفتار همسر از ۲ هزارم درصد به ۶ هزارم درصد افزایش یافته است. البته این موارد در مقیاس صد هزار نفر جمعیت تنظیم شده است.

وی افزود: با اقدام سامانه پیامکی وزارت بهداشت، سامانه 123 روز جمعه به 80 میلیون ایرانی معرفی شد که این اقدام در طول ۲۰ سال فعالیت این سامانه بی سابقه بوده است. بعد از این معرفی 11 هزار و 852 تماس با این سامانه انجام شد که البته 30 درصد آن غیرمرتبط بود و مثلا برای دریافت اطلاعات درباره بیماری کرونا یا چگونگی دریافت بسته های معیشتی به انجام رسیده بود. البته 2.2 درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده است.
 
رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالی در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر گفت: با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع این افراد در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است. اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار بدهیم تا مطمئن شویم که مبتلا به ویروس کرونا نیستند. فعلا برای کاهش آسیب در محل‌های پرخطر، با ۲۵۸ تیم مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به این افراد دادیم و همچنین ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی کشور ارجاع شدند.

وی در خصوص دیگر اقدامات حمایتی صورت گرفته گفت: در سوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند شارژ شد. علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

قبادی دانا افزود: در هفته اول فروردین ماه امسال نیز با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوار‌هایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آن‌ها شارژ شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درباره آسیب به پرسنل بهزیستی گفت: تمام افرادی که در مداخلات حاضر شدند به گان و ماسک و دستکش مجهز شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. تاکنون یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار به علت کرونا فوت کرد و یک مورد نیز در یکی از استان‌ها اتفاق افتاده است. درخواست کردیم پرسنل بهزیستی که در زمان خدمت و در مراکز دچار ویروس کرونا شده یا فوت می‌کنند، مثل کادر درمان در نظر گرفته شده و شهید محسوب شوند.
 
۴۵ مرکز بهزیستی به ویروس کرونا آلوده شدند و ۵۵ تن جان باختند/  ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی غیرمرتبط است/ «سامانه ۱۴۸۰» به ۱۵۳ هزار نفر، مشاوره روانشناسی رایگان ارائه کرده/ افزایش آمار کودک آزاری و شکایت از همسران

وی درباره مشکلات ویروس کرونا برای ناشنوایان اظهار کرد: در مورد افراد ناشنوا که از نعمت شنوایی محروم هستند، طبق مطالعات میزان ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا خیلی تفاوت معنی داری نسبت به سایر افراد نداشته است. البته در نابینایان مواجه بیشتری ممکن است وجود داشته باشد. از استانداران خواستیم شرایطی فراهم شود که ماسک‌های شفاف تولید شود تا این افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند استفاده کنند. زیرا وقتی کسی ماسک می‌زند، امکان لب خوانی برای ناشنوایان وجود ندارد و در نتیجه افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند باید از ماسک‌هایی استفاده کنند که در قسمت دهان شفاف باشد.

قبادی دانا در پاسخ به سوال دیگری درباره کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کاشت حلزون وجود دارد و اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد. در نتیجه باید در اسرع وقت این کار برای این کودکان انجام شود. البته عمل‌های اورژانسی برای این کودکان در حال انجام است و آن گونه که اعلام شده، اعمال جراحی الکتیو هم از این هفته از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود: کمک هزینه‌ها برای این کودکان برقرار است و تسهیلات هیات امنای ارزی وزارت بهداشت هم برای این افراد انجام می‌شود. این عمل جراحی «های تک» و بسیار هزینه بر بوده و هزینه آن بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و بسیاری از کشور‌ها امکان اجرای آن را ندارند. در ایران با همت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد این کار در حال انجام است.

رییس سازمان بهزیستی گفت: برای مراکز اقامتی نیز در هفته اول فروردین ماه ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و با سرانه ۵ میلیون تومان برای هر مرکز داده شده که تدابیر لازم برای کرونا در نظر گرفته شود. در سوم اسفند ماه نیز برای هر مرکز مبلغ ۷۰۰ هزار تومان شارژ شد. در نتیجه همه مراکز اقامتی معتادان که بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز هستند مبلغ ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و مبلغ ۹ میلیارد تومان فقط مربوط به معتادان بی خانمان و کارتن خواب بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار