کد خبر: ۸۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸ 27 August 2015
علیرضا قمری هدف اصلی انجمن عکاسان را شناسایی و جذب استعدادهای جواندر حوزهعکاسی و پیشبرد آنها در مسیر درست و حرفه‌ای این رشته عنوان کرد و افزود: بر همین اساس آموزش همواره یکی از اولویت‌های اصلی ما در انجمن است.

وی افزود: در همین راستا در کنار جلسات هفتگی انجمن که در آن به نقد و بررسی آثار عکاسان انجمن و سایر عکاسان کشور و جهان پرداخته می‌شود، برنامه‌های آموزشی را در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته برای علاقمندان در نظر گرفته‌ایم.

قمری اظهار کرد: اعضای انجمن می‌توانند با حضور در کلاسهای آموزشی و گذراندن این دوره‌ها آثار خود را به جلسات هفتگی انجمن آورده و بهنقد و بررسی سایر اعضا بگذارند.

وی با اشاره به عضویت 70 نفر در انجمن عکاسان کرمانشاه، گفت: در کنار برنامه‌های گفته شده، در طول سال اردوهایی را نیز برای عکاسی از طبیعت و یا مکانهای تاریخی در داخل و یا خارج استان برای اعضا داریم و تنها نهاد عکاسی در استان هستیم که دارای مجوز برگزاری اردوهای عکاسی بوده و اعضای خود را بیمه می‌کند.

رییس انجمن عکاسان کرمانشاه با اشاره به چاپ اولین کتاب مجموعه عکس عکاسان کرمانشاهی، گفت: برخی دوستان عکاس کرمانشاهی این کار را غیر ممکن می‌دانستند و برای همین در آن شرکت نکردند، اما خوشبختانه با پیگیریهای جدی که داشتیم این کتاب در نهایت به چاپ رسید که حرکت مثبتی در جهت ارج نهادن به هنر عکاسی کرمانشاه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به حمایت‌ اسپانسرهای بخش خصوصی از جمله بانک قوامین در زمینه چاپ این کتاب گفت: قطعا اگر اسپانسر نمی‌گرفتیم امکان چاپ این کتاب وجود نداشت.

قمری به حمایت‌های اندک حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: این دو نهاد نیز در راستای حمایت از چاپ این کتاب تعدادی از آنها را خریداری کردند، اما تاکنون هزینه آن را به انجمن پرداخت نکرده‌اند.

رییس انجمن عکاسان کرمانشاه مشکل اصلی انجمن را مانند بسیاری نهادها و سمن‌ها کمبود بودجه عنوان کرد و افزود: بودجه‌ای که سالیانه از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به انجمن پرداخت می‌شود در حد یک یا دو میلیون تومان است که قطعا انجام برنامه‌ها و امورات انجمن و 70 نفر عضو آن با این مبلغ ناچیز امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: در همین راستا مجبور هستیم از شهریه دریافتی اعضا و گرفتن اسپانسر خصوصی در جهت انجمن امور انجمن استفاده کنیم.

قمری مشکل دیگر انجمن و سایر عکاسان کرمانشاهی را مدت طولانی دریافت مجوز عکاسی عنوان کرد و افزود: برای عکاسی از یک محل یا نقطه‌ای در استان چنانچه بطور مداوم پیگیر باشیم در طول سه تا چهار روز مجوز داده می‌شود که برای یک ماه یا نهایت دو ماه قابل استفاده است.

وی همچنین گرانی تجهیزات عکاسی را مشکل دیگر عکاسان عنوان کرد و افزود: متاسفانه بیشتر تجهیزات عکاسی قیمت بالایی دارند و این امر مشکلاتی را برای عکاسان بوجود آورده است.

قمری در ادامه عکاسان را بزرگترین معضل عکاسی عنوان کرد و افزود: هر فردی برای اینکه بتواند یک هنرمند واقعی شود قطعا راه طولانی در پیش خواهد داشت که در طول این مسر نیز همت و پشتکار و کار مدوام نیاز است و هیچ کس نیست که بتواند یک شبه هنرمند شود.

وی اظهار کرد: این در حالیست که عکاسی به دلیل وجود دوریبن و ژست خاصی که دارد خیلی سریع می‌تواند چهره یک هنرمند عکاس را به افراد بدهد، در صورتیکه فقط با انداختن یک دوربین و بند آن دور گردن نمی‌توان به یک فرد عکاس گفت و آن را هنرمند دانست.

رییس انجمن عکاسان کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه در عصر حاضر که عصر سرعت است خیلی از جوان‌ها سعی دارند ره صد ساله را یک شبه بروندو تلاش آنها این است که با ایجاد یک ظاهر هنری، خود را به عنوان هنرمند و عکاس به جامعه قالب کنند و این امر قطعا می‌تواند افراد جدیدیکه وارد این عرصه شده‌اند را به انحراف کشانده و آنها را به تبعیت از کسی وادارد که به هیچ عنوان هنرمند واقعی این رشته نیست.

قمری در ادامه به بیماری خودنمایی که جامعه امروز به آن دچار شده اشاره کرد و افزود: آثار این بیماری را از روی اخلاق، نوع پوشش و آرایش افراد جامعه که به نحوی سعی در جلب توجه دارند می‌توان متوجه شد.

وی اظهار کرد: در این بین این عکاسان غیر حرفه‌ای هستند که بیش از همه به این بیماری دامن زده‌اند و در عصر حاضر که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی اوج گرفته‌اند و نقششان پررنگ شده، عرصه برای جولانگاه این افراد هم بیشتر شده و در حال حاضر نصف جامعه به عکاس تبدیل شده‌اند و نصف دیگر به مدل!

رییس انجمن عکاسان کرمانشاه این عملکر نامطلوب برخی عکاسان را موجب تغییر نگاه مدیران به این رشته هنری دانست و اظهار کرد: این عملکرد موجب خواهد شد تا مدیران در جهت اعمال محدودیت‌های بیشتر برای فعالیت در این رشته هنری حرکت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنر بدون اخلاق هیچ مفهومی ندارد، به غرور کاذب برخی عکاسان جوان بعد از گرفتن عکسی زیبا و یا دریافت جایزه عکاسی اشاره کرد و گفت: یک عکاس همیشه باید این را به خاطر داشته باشد که اگر عکسی زیبا خلق می‌کند کسی قبل از آن این منظره زیبا را که او فقط آن را ثبت کرده به وجود آورده و خلق کرده است و به همین علت نباید هرگز دچار غرور کاذب شود.

قمری گفت: از طرف دیگر برخی از همین افراد تازه از راه رسیده در هنر عکاسی با چندماه عکاسی و دریافت یک یا دو جایزه به سرعت ژست یک هنرمند تمام عیار را به خود گرفته و علاوه بر تخریب بزرگان و هنرمندان این عرصه با صحبت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها عنوان می‌کنند، در به در به دنبال شاگرد هم می‌گردند!

وی این وضعیت را خطری برای هنر عکاسی عنوان کرد و افزود: قطعا این افراد که هنوز خود در رشته عکاسی بلد راه نشده‌اند به راحتی می‌توانند عده‌ای را نیز دنبالخود به انحراف بکشانند.

قمری شیوه رایج این افراد را در جهت معروف شدن، تخریب چهره بزرگان و هنرمندان رشته عکاسی عنوان کرد و افزود: قطعا این افراد با این گونه حرکات شاید در وهله اول معروف شده و حتی طرفدار هم پیدا کنند، اما قطعا با گذشت زمان آثار آنها معرف هنر آنها خواهد بود و خیلی زود هویت آنها برای همه مشخص شده و از دنیای عکاسی کنار گذاشته می‌شوند.

وی اظهار کرد: قطعا هر کس نقص‌هایی دارد، اما این نقص‌ها و حریم خصوصی افراد نباید با مسائل کاری و هنری آنها قاطی شود و نباید برخی از این موضوع برای تخریب چهره هنرمندان استفاده کرده و به حریم خصوصی آنها وارد شوند.

قمری در پایان با بیان اینکه تمام فعالیت‌هایی که به نام انجمن عکاسان انجام می‌شود باید تحت نظر این انجمن باشد، گفت: هیچ کس حق ندارد بدون هماهنگی با انجمن عکاسان از نام این انجمن در جهت فعالیت‌های خود سوء استفاده کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار