چندین سال از چشم انتظاری مردم استان کرمانشاه و خصوصا شهرستان اسلام آبادغرب برای اجرای پتروشیمی چهارم کرمانشاه می‌گذرد، اما طبق اظهار نظر مسئولین ارشد استان این چشم انتظاری رو به پایان است و به زودی این پروژه مهم اقتصادی اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۸۴۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 27 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،از پنج سال قبل هر سال وعده‌هایی درباره عن قریب بودن آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی چهارم استان کرمانشاه داده می‌شد، پروژه‌ای که قرار بود با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب اجرایی شود.

این پروژه به چند دلیل به مطالبه عمومی مردم , مسئولین استان تبدیل شده بود که مهمترین آن اشتغالزایی بالای ان چه در زمان ساخت و ساز و چه بهره برداری آن بود.

از سوی دیگر با احداث این پروژه کرمانشاه به یکی از قطب‌های پتروشیمی کشور تبدیل می‌شد، همچنین ساخت این واحد موتور محرکی برای صنعت و اقتصاد استان با ایجاد واحدهای پایین دستی پتروشیمی بود.

در شرایطی که در فضای بعد از برجام فرصت سرمایه‌گذاری کمی در کشور بازتر بود، باز هم امیدها برای اجرای این پروژه عظیم به نتیجه نرسید تا اینکه دوباره وارد شرایط تحریم شدیم و اجرای آن با مشکلات جدی‌تری همراه شد.

حالا بعد از چند سال، شرکت ملی پتروشیمی ایران وابسته به وزارت نفت تصمیم گرفته این سرمایه‌گذاری عظیم را در کرمانشاه اجرایی کند و به رویای چند ساله مردم جامه عمل بپوشاند.

ساخت این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود 6700 میلیارد تومانی می‌تواند تحرک و رونق قابل توجهی را نیز در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب به عنوان محل اجرای این پروژه ایجاد کند و قطعا با ساخت پتروشیمی تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در این منطقه بیشتر خواهد بود.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس معتقد است، احداث پتروشیمی اسلام آبادغرب در این منطقه علاوه بر رونق اقتصادی که ایجاد می‌کند، بازارهای صادراتی گسترده‌ای را نیز پیش روی استان قرار خواهد داد.

کیوان کاشفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به انتظار پنج ساله مردم استان و خصوصا شهرستان اسلام آبادغرب برای احداث پتروشیمی چهارم، گفت: قرار بود این پروژه با کمک بخش خصوصی احداث شود که حتی در دوران بعد از برجام که فضای فعالیت‌های اقتصادی بازتر بود شاهد تحقق آن نبودیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری مسئولین ارشد استان، شرکت ملی پتروشیمی ایران احداث این پروژه را با سرمایه‌گذاری 6700 میلیارد تومان برعهده گرفته، افزود: بعد از سه ماه کار کارشناسی و بررسی مسائل مختلف از جمله مسائل مربوط به اراضی، تامین آب و برق، مسائل محیط زیستی و ... در نهایت زمین 60 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب را در اختیار شرکت ملی پتروشیمی قرار دادیم که البته قرار است تا حدود 75 هکتار هم توسعه یابد.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس معتقد است، اکنون که اقدامات لازم برای واگذاری زمین انجام شده، عملا امکان آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی اسلام آبادغرب وجود دارد.

کاشفی با بیان اینکه این پروژه به صورت GTPP و در سه فاز اجرایی خواهد شد، زمان برآورد شده برای اجرای کامل آن را چهار سال اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته مقرر شده ظرف مدت دو سال این پروژه به پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصد بود که احتمالا در همین مدت فاز اول آن افتتاح خواهد شد.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از اشتغالزایی قابل توجه پتروشیمی اسلام آبادغرب هم خبر داد که برآوردها نشان می‌دهد هزار نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در آن مشغول به کار شوند.

کاشفی از پیامدهای احداث این پروژه هم یاد کرد که مهمترین آن تبدیل شدن کرمانشاه به قطب پتروشیمی غرب کشور است و ادامه داد: با توجه به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب به مرز و دسترسی مناسبی که به بازارهای عراق، سوریه و مدیترانه وجود دارد، پتروشیمی تولیدی استان بازارهای صادراتی خوبی را پیش رو خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از آنجایی که دانش تولید محصولات پتروشیمی در ایران بومی سازی شده و مواد اولیه مناسب را نیز در اختیار داریم، قیمت تمام شده پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی بسیار مناسب و جذاب است.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از تاثیر احداث این پروژه در تحول منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب هم یاد کرد و گفت: پتروشیمی چهارم موتور محرکی برای احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی خواهد بود و منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب را روی ریل توسعه می‌اندازد.

کاشفی با اشاره به در دست اقدام بودن طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از 120 به 450 هکتار، یادآور شد: امیدواریم با توجه به جاذبه‌ای که این پتروشیمی ایجاد می‌کند و همچنین زیرساخت‌های خوبی که در منطقه داریم، به زودی شاهد ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این منطقه باشیم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر مجوز شرکت ماهان شیمی که پیش از این قرار بود پتروشیمی اسلام آبادغرب را اجرا کند پابرجاست و این مجموعه درصدد احداث یک پتروشیمی دیگر است که می‌تواند زنجیره صنایع پتروشیمی را در این منطقه تقویت کند.

کاشفی ابرازامیدواری کرد، سود این تحولات اقتصادی به مردم اسلام آبادغرب و کل استان برسد.

سید عبدالعظیم پلاسعیدی مجری طرح GTPP پتروشیمی اسلام آبادغرب نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تمام مجوزهای لازم برای تامین خوراک این پتروشیمی اخذ شده، گفت: خوراک این واحد پتروشیمی گاز طبیعی است که تا نزدیکی درب واحد خواهد آمد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره محصولات تولیدی پتروشیمی اسلام آبادغرب نیز افزود: این محصولات شامل سالانه ۶۶۰ هزار تن متانول، ۵۰ هزار تن بنزین پیرولیز، ۱۰ هزار تن LPG و نهایتا ۱۲۰ هزار تن پلی پروپیلن به عنوان محصول اصلی هست.

به گفته پلاسعیدی، پلی‌پروپیلن محصول اصلی این واحد بسیار ارزشمنده بوده و چون در حال حاضر بالانس آن به سمت منفی شدن می‌رود و نیاز به واردات این محصول وجود دارد، تولید آن بسیار مورد نیاز کشور است.

وی گفت: اگرچه اولویت اصلی تولیدات پتروشیمی اسلام آبادغرب، تامین نیاز داخل کشور است، اما نگاه صادراتی هم برای تولیدات این واحد وجود دارد.

پلاسعیدی اضافه کرد: پلی پروپیلن تولیدی توسط پتروشیمی اسلام آبادغرب هم می‌تواند نیاز تعداد قابل توجهی از صنایع پایین دستی را هم تامین کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار