مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه دولت هیچ هزینه‌ای برای منطقه دفن زباله عمارت شهرستان آمل تخصیص نمی‎دهد ، گفت : از نظر ما این منطقه باید هرچه زودتر تعطیل شود.
کد خبر: ۸۴۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 04 May 2020

عمارت منطقه ای در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیرجاده هراز است که از سه دهه پیش تاکنون زباله شهرستان آمل و چند شهر همجوار دیگر در آنجا دپو می شود. انباشت زباله زیاد در این منطقه و سرازیر شدن شیرابه آن سبب شده است تا ۲ طرح ملی مهم سد هراز و طرح چهار خطه کردن جاده هراز به بن بست برسد.

وزارت نیرو سال ۹۰ وعده داده بود که برای حل مشکل ساخت سد طی ۲ سال عمارت زباله را تعطیل و مشکل را حل کند ولی هنوز زباله شهرستان آمل به خاطر نبود نیروگاه زباله سوز و مکان جایگزین در این منطقه انباشت می شود.

محمد محمدی تاکامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از نظر کارشناسی منطقه دفن زباله عمارت شهرستان آمل فراتر از ظرفیت و گنجایش خود زباله جذب کرده و لازم است هر چه سریع‌تر تعطیل شود.

وی با بیان اینکه دولت و استانداری مازندران هیچ اعتباری برای منطقه عمارت تخصیص نخواهد داد ، تاکید کرد : اگر اعتباری نیز در نظر گرفته شود فقط مربوط به ساماندهی این منطقه خواهد بود و در حوزه افزایش ظرفیت و یا موارد دیگر هیچ بودجه ای تخصیص داده نمی شود.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران گفت: برای ما هیچگونه سرمایه گذاری و یا تخصیص اعتبار به ناحیه دفن زباله عمارت آمل توجیه پذیر نیست و هرچه زودتر مدیریت شهری آمل باید برای این مشکل راه حلی بیابد.

حمایت قاطع دولت از ایجاد نیروگاه زباله‌سوز

محمدی به ایجاد نیروگاه بیوگاز زباله سوز در آمل اشاره کرد و گفت : دولت و مجموعه استانداری مازندران از پیش اعلام کرد که از این طرح به طور کامل حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری آمل اکنون به دنبال زمین ساخت نیروگاه است ، افزود : در حال حاضر چند منطقه پیشنهاد شده است که در حال اخذ مجوز ، بررسی های کارشناسان و ارزیابی هیات زیست محیطی است.

مدیرکل دفتر شهری استانداری مازندران به جذب سرمایه گذار برای ساخت نیروگاه نیز اشاره کرد و گفت : تقریبا سرمایه گذار پروژه نیز مشخص شده و فقط مشکل زمین ساخت نیروگاه مطرح است و به محض اخذ مجوز عملیات عمرانی آغاز می شود.

وی افزود : البته با توجه به اینکه مجوزهای سرمایه گذار چند ماه طول خواهد کشید ، شهرداری آمل نیز به همین میزان زمان برای چانه زنی و اخذ مجوز برای زمین و محوطه مورد نظر نیاز دارد.

تعیین زمین مناسب برای ایجاد نیروگاه زباله سوز در آمل هم سابقه حدود یک دهه ای دارد و هر بار به خاطر تایید نشدن از سوی محیط زیست یا مشکل وقفی بودن و یا قبول نکردن سرمایه گذار با مشکل مواجه می شود.

آخرین بار ۲ سال پیش زمینی شهرداری آمل اعلام کرده بود که ۳۴.۵ هکتار از اراضی ۳۷۵ هکتاری منطقه " پاساکش " این شهرستان را از اوقاف به قیمت ۱۵۰ میلیارد ریال برای محل جدید دپو زباله خریداری کرد و با تایید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد.

اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی دولت برای خط پردازش زباله در آمل

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران همچنین گفت: دولت امسال برای احداث خط پردازش زباله در آمل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است.

محمدی با بیان اینکه چک این اعتبار از سوی ذیحسابی سازمان امور شهرداری ها کشیده شده است ، تاکید کرد: این اعتبار فقط مربوط به خط پردازش و تفکیک زباله است.

وی تاکید کرد : اجازه نخواهیم داد یک ریال از این اعتبار در منطقه عمارت هزینه شود و خط پردازش و تفکیک زباله نیز باید در محلی به غیر از عمارت و محوطه آن احداث شود.

مدیرکل دفتر شهری استانداری مازندران همچنین اظهار داشت : احداث خط پردازش نباید طولانی شود و استانداری مازندران بر تمامی مراحل آن نظارت خواهد داشت.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار