ربیعی در نشست خبری:
سخنگوی دولت گفت: بازگشایی مدارس در جلسه بعدی ستاد ملی کرونا بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ 04 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه (س) اظهار کرد: فرصت مغتنمی است که جریان خیر جمعی که در کشور شکل گرفته است، تبدیل به یک سنت در کشور شود. ما باید از فرصت ماه رمضان استفاده کنیم و فشارهای جهانی و اتفاقاتی که در این مدت ایجاد شده است را بتوانیم حرکت رمضانی را در طول سال انجام دهیم. ما راهی جز همدلی و در کنار هم بودن نداریم.

ربیعی افزود: یکی از برنامه‌های دولت گسترش برنامه‌های اجتماعی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در خیر جمعی است. خوشبختانه ترتیبی اتخاذ شده که در۱۳، ۱۴ کمیته استانی ستاد کرونا نماینده سمن ها حضور دارند و مشارکت می کنند.

۶۳ درصد از پایتخت‌نشینان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

سخنگوی دولت بیان کرد: یکی از برنامه‌های دولت گسترش سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت مردم که خوشبختانه امروز در کمیته‌های استانی نماینده‌های سمن‌ها حضور دارند و در تصمیم گیری‌ها مشارکت می‌کنند امروز تشکل‌های ثبت شده ما در وزارت کشور به ۲ هزار و ۲۸۱ رسیده و در حوزه گروه‌های هدف بهزیستی هم ۹ هزار سمن و خیریه ثبت شدند که از این میزان ۵۹۳۵ سمن از سال ۹۲ به بعد ثبت شدند که نشان از رشد ۶۰ درصدی دارد.

او افزود: این یکی از سیاست‌های دولت بوده و امیدوار هستیم در مدت زمان پیش رو مشکلات سازمان‌های مردم نهاد برداشته شود، ما امروز در مقابل کرونا نیازمند یکسری رفتار‌های جدید هستیم. دست کشیدن از برخی عادات نافی جامعه سلامت را لازم داریم و ما حتماً باید بتوانیم سلامت جسم و روح را حفظ کنیم؛ آخرین آمار منتشر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از جمعیت کل ایران با پروتکل‌های سلامت محور همراهی داشتند این عدد بسیار خوبی است و حتی در برخی شهرستان‌ها این میزان ۹۵ درصد رسیده است. البته پایتخت نشین‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر هستند میزان همراهی سلامت محور پایتخت نشین‌ها ۶۳ درصد بوده است.

ربیعی تصریح کرد: ما معتقدایم که باید نزدیک به صد در صد رفتار‌ها و کنش‌های سلامت محور در جامعه نهادینه شود، چرا که با این موضوع ما می‌توانیم حفظ جان و کار را دنبال کنیم. حتی در دنیا به خصوص کشور‌های مدعی هم شاهد هستیم که تاب آوری‌های اقتصاد بسیار محدود است گواه این موضوع فرآیند بازگشایی‌هایی که صورت می‌گیرد. من معتقد هستم که ما هوشمندانه عمل کردیم اگر بتوانیم بالای ۹۰ درصد در کل جامعه رفتار‌های سلامت محور را نهادینه کنیم حفظ جان و کار را با هم پیش بردیم و و مانع است افتادن برخی افراد در طبقات پایین و تله فقر می‌شویم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این هفته در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به عنوان شهر‌های کم خطر یا سفید مشخص شدند گفت: این میزان ثابت نیست و تغییر خواهد کرد و دولت بر اساس رصد میزان و تغییر خواهد داد. در این شهر‌ها نماز جمعه و مساجد بر اساس پروتکل‌های بهداشتی برگزار شدند و صرفاً مشاغل پر ریسک تعطیل هستند و باقی مشاغل و اصناف می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

او بیان کرد: بنا بود مدارس در این شهر‌ها از روز بیستم بازگشایی شوند، اما وقتی در رسانه ملی کرونا موضوع مطرح شد رئیس‌جمهور برای اطمینان بیشتر جهت اینکه تمامی پروتکل‌ها اجرایی می‌شوند این تصمیم را تا بیست و هفتم به تاخیر انداختند و قرار شد سه وزارت خانه بهداشت کشور آموزش و پرورش موضوع را بررسی کنند و در جلسه بعدی ستاد ملی کرونا این موضوع بررسی خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اضافه شدن حدود یک هزار تخت به تخت‌های آی سی یو گفت: این هزار تخت هم با دستگاه‌هایی که در آن‌ها ایجاد شده، مثل آی سی یو عمل می‌کند و در مواقع بحران به ما کمک زیادی خواهد کرد. امروز علاوه بر کادر درمانی و پزشکی که به حفظ جان مشغول هستند و جامعه سپاسگزار آنان خواهد بود، چرخه زندگی ما هم توسط کارگران و جامعه کارگری چرخیده است. همه مطلع هستیم و رییس جمهور هم همواره بر این نظر است که وضعیت مزد بگیران پایین و جامعه کارگری وضعیت سختی است. از هر فرصتی باید استفاده کرد تا طوری چرخ تولید بچرخد وهیچ کارگر جدیدی اخراج نشود.

چرخه زندگی ما توسط جامعه کارگری چرخیده است

ربیعی اضافه کرد: جامعه کارگری با وجود همه سختی‌ها متعهدانه و مسئولانه در این چرخ اقتصاد ایستاده و با کنترل‌ها و غربالگری‌های انجام شده در شرکت‌های تولیدی، تولید در جریان است و اتفاق ناگواری در بازگشایی تولید رخ نداده که غیرقابل کنترل باشد و این علامت بسیار خوبی است.  اتفاق بزرگی هم در حوزه آموزش رخ داده که متاسفانه کمتر دیده شده است. این شبکه شاد با همه سختی‌ها و اشکالاتی که در ابتدای کار داشت، حرکتی رو به جلو و مترقی بود که خوشبختانه در کشور اجرا شد.

او ا بیان کرد: از رسانه‌ها می‌خواهم در خلال پوشش بحران کرونا به این دستاورد ملی هم توجه بیشتری داشته باشند. همه دانش آموزان و همه معلمان در یک حرکت تعاملی در کنار هم قرار گرفتند و بدیهی است که اشکالاتی در آغاز کار داشته باشد. 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا گفت: دفتر نمایندگی ما به طور کامل پیگیر این موضوع بوده و معتقد هستیم آمریکایی‌ها در کنار ادعا‌هایی که دارند، متاسفانه در برخورد با زندانیان، رفتار غیراخلاقی و غیرانسانی داشته اند. یکی از این افراد الان دچار ویروس کرونا شده و اگر تست این فرد منفی باشد، حتما به ایران بازخواهد گشت. وضعیت بقیه زندانی‌ها را هم کماکان در حال پیگیری هستیم و امیدواریم آمریکا نگرانی ایرانی‌ها را در مورد زندانیان خود درک کند.

او با تاکید بر اینکه همه این‌ها هم به اتهامات واهی در زندان هستند، اظهار کرد: گزارش‌هایی از نحوه نگهداری ایرانیان زندانی در آمریکا داریم که بدون امکانات بهداشتی و درمانی هستند. این مسئله شرم‌آور است. جمهوری اسلامی ایران خواهان این است که هر چه سریع‌تر و بدون قید و شرط، آمریکا این گروگان‌ها را آزاد کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما متعهد به استفاده از همه ابزار‌های دیپلماتیک برای اطمینان از سلامت شهروندان خود در زندان‌های آمریکا هستیم، ادامه داد: یکی از زندانیان هم به امید خدا به زودی به ایران بازخواهد گشت، اما معتقدیم آمریکا مسئول سلامت همه گروگان‌های ایرانی است که امروز در خاک آمریکا در زندان‌های این کشور قرار دارند.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم دولت ایران در زمان تحریم مجدد تسلیحاتی، گفت: درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روند‌هایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم‌های تسلیحاتی نداریم. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است؛ در اولین پیامد جهانی خود این موضوع شورای امنیت را پیش مردم کوچک می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در رفع نیاز‌های خود بی‌نیاز است.

دولت دخالتی درباره انتخاب رئیس مجلس ندارد

او در پاسخ به سوال دیگری درباره گمانه زنی‌ها درباره انتخاب رییس مجلس و اینکه دولت هم در انتخاب ریاست مجلس دخالت داشته و مشخصا از یکی از معاونان رییس جمهور نام برده شده آیا دولت مورد خاصی را دنبال می‌کند، گفت: آنچه که حساسیت دولت است این است که مجلسی پویا، قوی، بانشاط و همراه برای پیش بردن امور مردم و حل مشکلات جامعه قرار بگیرد. این دغدغه ماست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: انتخاب رییس هیات رئیسه روسای کمیسیون‌ها مربوط به سازوکار‌های داخلی مجلس و نمایندگان محترم انتخاب شده است. دولت هیچ نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله انتخاب رییس، هیئت رییسه و اعضای کمیسیون آن نخواهد داشت و ندارد.

ربیعی گفت: بنای دولت بر همکاری با رییس و اعضای هیات رئیسه مجلس آینده خواهد بود، ما همکاری مان را در بالاترین سطح خواهیم داشت و هر فرد و ترکیبی را که نمایندگان انتخاب کنند، برای دولت محترم خواهد بود. همین جا این خبر را کاملا بی‌اساس اعلام می‌کنم اگر نماینده محترمی اعلام کرده بگوید کدام معاون رئیس جمهور برای چه فردی تلاش می‌کند که به طور روشن مشخص شود. اما ما قطعا می‌دانیم که چنین نظریه در دولت وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: ممکن است اعضای دولت طرف مشورت از سوی عده‌ای قرار بگیرند، اما آن‌ها هم نظر خاصی در این مورد ندارند دیروز معاون امور مجلس رییس جمهور که نزدیک‌ترین فرد به مجلس است صحبت می‌کردم، ایشان هم بی اطلاع بودند و هیچ مداخله‌ای ما نداریم و موکول به ساز و کار‌های داخلی مجلس می‌کنیم.

کسری بودجه دولت کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه برنامه دولت برای جبران کسری بودجه اظهار کرد: در حال حاضر ما هم رکود ناشی از کرونا را داریم و هم بحث کاهش قیمت نفت که منجر به کاهش قیمت فرآورده می‌شود و از همین رو ما مشکلاتی در موضوع بودجه خواهیم داشت.

ربیعی ادامه داد: عدد‌هایی که مطرح می‌شوند، غلط بوده و جز اینکه بحث کسری بودجه را مطرح می‌کنند، ارقامی از تبعات اقتصادی را نیز به آن اضافه می‌کنند. قطعا اعدادی مانند ۲۴۰ هزار میلیارد غلط است.

او  گفت: بر اساس رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود ما با رقمی حدود کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه هستیم که برای جبران آن تمهیداتی دیده شده است. صرفه جویی در مصارف، انتشار اوراق و عملیات بازار باز، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بر اساس اصل ۴۴ که در بودجه ۹۹ و پیش از رخ دادن این جریانات پیش بینی شده بود و مبلغ آن حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است. دولت مولد سازی اموال، افزایش بهره وری، صرفه جویی، انتشار اوراق و فروش سهام را در برنامه دارد.

سخنگوی دولت افزود: ما قطعا پروژ‌های عمرانی را در سال آینده ادامه خواهیم داد و پروژه‌های با پیشرفت ۹۰ درصد به بالا را تکمیل خواهیم کرد. از اشتغال شرکت‌های دانش بنیان، پایین دستی و خرد حمایت خواهد شد و در موضوع مالیات‌ها نیز تسهیلاتی خواهیم داد. وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه روی ارقام توافق کرده که کار کارشناسی روی ان انجام شده و نگرانی نداریم.

سخنگوی دولت در مورد موضوع خبر انتقال شمش طلا از ونزوئلا اظهار داشت: روابط ایران و نزوئلا قانونی و بر اساس اراده دو طرف بوده و به دیگر کشور‌ها ربطی ندارد. این خبر از سوی طرف ثالث منتشر شده است.

ربیعی ادامه داد: آمریکا حق ندارد در موضوع روابط تهران و کاراکاس دخالت و اظهار نظر کند. دو کشور بر اساس قواعد اقتصاد و تجارت بین الملل با هم کار می‌کنند و باید بگویم که ما دو دولت مستقل هستیم و به کسی ربطی ندارد در روابط ما دخالت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار