رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تولیدات کشاورزی امسال استان با افزایش 500 هزار تنی به پنج میلیون تُن می‌رسد.
کد خبر: ۸۴۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ 05 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،نوربخش حاتمی در جلسه امروز (16 اردیبهشت) شورای زکات استان کرمانشاه با اشاره به کاهش 42 درصدی بارندگی های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: علی رغم این میزان کاهش، نقطه امیدبخش در بحث بارندگی های امسال، پراکندگی مناسب آن است.

به گزارش ایسنا، حاتمی افزود: سال گذشته طی 72 ساعت، 200 میلی متر بارندگی داشتیم که خساراتی را در پی داشت و در اردیبهشت ماه که نیاز به بارندگی داشتیم عملا بارشی را نداشیم و همین امر موجب خسارت بخشی از اراضی دیم استان شد، اما امسال خوشبختانه بارندگی ها علی رغم کاهشی که داشته، از پراکندگی خوبی به لحاظ زمانی برخوردار بوده که این امر برای کشاورزی استان خوب است.

حاتمی با اشاره به افزایش 400 هزار تنی تولیدات کشاورزی استان در سال زراعی 98-97 نسبت به سال زراعی ماقبل آن گفت: تولیدات کشاورزی استان در این سال از رقم 4.1 میلیون تُن به 4.5 میلون تُن رسید که عملکرد قابل قبولی است.

جهش تولید "کشاورزی" کرمانشاه با اجرای 31 پروژه/ هدف‌گذاری افزایش 500 هزار تُنی تولیدات کشاورزی استان

وی به نامگذاری امسال به نام سال "جهش تولید" اشاره کرد و افزود: در همین راستا امسال، 31 پروژه برای جهش تولید در بخش کشاورزی استان در نظر گرفته شده است.

حاتمی افزود: با اجرای این 31 پروژه، تولیدات کشاورزی امسال استان 500 هزار تن افزایش یافته و به عدد پنج میلیون تُن می رسد.

وی افزود: علی رغم خسارت های بخش کشاورزی در سال جاری در دو مرحله بارش تگرگ در سطح استان، اما امسال اوضاع کشاورزی به مراتب بهتر است و برآورد می شود تولیدگندم استان امسال به بیش از 850 هزار تن و تولید جو استان به بیش از 600 هزار تن برسد.

هدفگذاری افزایش ظرفیت سردخانه‌های استان به 300 هزار تن تا 3 سال دیگر

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با انتقاد از نبود الگوی مناسب کشت در کشور گفت: این امر موجب می‌شود قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله پیاز یک بار به کمتر از هزارتومان رسیده و یک بار حدود ۱۰ هزار تومان شود و رفع این مشکل نیازمند توسعه ظرفیت سردخانه‌های استان است.

وی افزود: ابتدای سال گذشته ظرفیت سردخانه‌ای استان تنها پنج هزار تُن بود که با اعلام نیاز 400 هزار تنی استان در این زمینه و برداشتن برخی ممنوعیت ها و محدودیت ها برای فعالیت افراد، امروز ظرفیت سردخانه ای استان به حدود 40 هزار تن رسیده است.

حاتمی تصریح کرد: علاوه بر این به میزان 30 هزار تن ظرفیت سردخانه ای در استان در دست ساخت است و برنامه داریم تا طی سه سال ظرفیت سردخانه ای استان را به 300 هزار تن برسانیم.

وی افزود: چنانچه بتوانیم 300 هزار تن از محصولات کشاورزی استان را ذخیره کنیم، هم بازار این محصولات تنظیم می شود و هم کشاورزان دغدغه فروش محصولات خود را ندارند.

نخود؛ "چاه نفت" کرمانشاه است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه از "نخود" به عنوان "چاه نفت" استان یاد کرد وافزود: در حال حاضر کشور ایران رتبه ششم را در تولید نخود جهان داراست و در کشور هم کرمانشاه رتبه اول تولید این محصول را دارد.

وی میزان تولید سالانه این محصول در استان را 100 هزار تن اعلام و تصریح کرد: برنامه داریم امسال میزان تولید این محصول را به 150 هزار تن برسانیم که تمامی آن نیز نخود دیم است.

وی با اشاره به کاشت نخود بهاره و پاییزه در استان گفت: حدود 40 هزار هکتار از اراضی نخود استان در پاییز کشت می شود که این امر موجب افزایش 2.5 برابری عملکرد تولید این محصول شده و علاوه براین نخود پاییز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و پابلند است که این امر برداشت این محصول با کمباین را تسهیل کرده است.

حاتمی با اشاره به انتقادات مطرح شده در برخی رسانه ها از افزایش قیمت حبوبات گفت: چند سال پیش از افزایش قیمت نخود انتقاد شد و همین امر موجب شد تا واردات این محصول آزاد و از طرفی صادرات آن ممنوع شود که این امر ضرر بسیاری به نخودکاران استان وارد کرد.

وی افزود: در حال حاضر چند سال است که قیمت نخود بین پنج تا هشت هزار تومان باقی مانده و افزایشی نداشته و ادامه این انتقادات به ضرر کشاورزان است.

وی افزود: در حال حاض سرانه مصرف نخود هر خانوار ایرانی کمتر از پنج کیلوگرم در سال است و اگر نخود کیلویی 20 هزار تومان هم شود، هزینه نخود برای هر خانوار 100 هزار تومان در سال خواهد بود که رقم چندانی نیست، اما در طرف دیگر این افزایش قیمت درآمد سه هزار میلیارد تومانی برای کشاورزان محروم استان خواهد داشت.

حاتمی تصریح کرد: امسال هر نخودکار 1.5 میلیون تومان هزینه کارگر پرداخت کرده و اگر این افزایش قیمت حاصل نشود، قطعا متضرر می شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار