کد خبر: ۸۴۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 05 May 2020

در روزهای گذشته خبر بازداشت دونفر از دانشجویان دانشگاه شریف در برخی رسانه‌های خارج کشور خبرساز شد.


تسنیم نوشت: در روزهای گذشته خبر بازداشت دو تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به نام‌های علی یونسی و امیرحسین مرادی در برخی کانال‌ها و سایت‌های خبری منتشر شد.

اولین بار کانال "شورای صنفی دانشجویان کشور" در اوایل اردیبهشت ماه خبر دستگیری دو تن از دانشجویان المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف را منتشر کرد و مدعی شد این دو دانشجو بدون ارائه "هیچ حکمی و با ضرب و شتم" بازداشت شدند.

دستگیری این دو نفر دستاویز برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور قرار گرفت و تلاش کردند در گزارش‌های خود و در گفت‌وگو با برخی به اصطلاح فعالان حقوق بشر اینگونه القاء کنند که بازداشت این دو نفر به واسطه توانایی علمی‌شان ممکن است به دلیل امتناع از همکاری با پروژه‌های علمی مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی باشد.

آنها برای باور پذیری این ادعا حتی به تحلیل و بررسی قانون سربازی نخبگان در ایران پرداختند و بازداشت این دانشجویان را بی دلیل خواندند.

واقعیت ماجرا چه بود؟

طبق گفته مسئولان و فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف این دو دانشجو در هیچ یک از تشکلهای صنفی، سیاسی و نشریه های دانشگاه فعالیت نداشتند لذا بازداشت آنها به دلیل فعالیت‌های دانشگاهی دور از ذهن به نظر می‌رسید و برای پاسخ به این مسئله باید به دنبال فعالیتهای این دانشجویان در بیرون از فضای دانشگاه بود.

** توضیحات سخنگوی قوه قضائیه

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز (16 اردیبهشت) در نشست خبری خود درباره ابعاد جدیدی از اتهامات و دلایل بازداشت این دانشجویان را اعلام کرد.

وی بدون اینکه نامی از دانشجویان برده باشد در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو تن از دانشجویانی که به تازگی دستگیر و خبر آن نیز منتشر شده است گفته است: "این افراد متاسفانه به گروه‌های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با آنها برقرار کرده بودند و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و یکسری اقدامات ایذایی نیز انجام داده بودند. در بازرسی از منازل آنها اقلام انفجاری کشف شد و ما به این موضوعات کار داریم. این توطئه دشمن بود که می‌خواستند در این شرایط کرونایی یک بلوایی ایجاد کننده که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان این توطئه خنثی شد."

هر چند از همین لحظه باید منتظر موج سواری رسانه‌های بیگانه درباره اتهامات این دانشجویان بود اما از رسانه‌هایی که وارونه جلوه دادن واقعیت‌های ایران از وظایف اساسی و ذاتی آنهاست غیر از این نیز انتظاری نمی‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :