خیلی وقت پیش‌ها، آن زمان که هنوز دوربین‌های دقیق و قوی امروزی در کار نبود، هرسال که موعد ماه رمضان از راه می‌رسید، مردمان شهرها و روستاهای کرمانشاه نزدیک غروب آفتاب روی پشت بام خانه‌ها و تپه‌ها و ارتفاعات می رفتند تا حلول ماه مبارک را ببینند. همه تلاش می‌کردند تا اولین نفری باشند که ماه نو را می‌بینند و این را برای خودشان خوش یمن می‌دانستند. کسی هم که زودتر از همه هلال ماه را می‌دید به بقیه خبر می‌داد و اینگونه مردم این دیار ماه رمضان را با آیین "مانگ نیشان" آغاز می‌کردند.
کد خبر: ۸۴۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 06 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،روزهای ماه خدا که شروع می‌شد، توپ های "بخور نخور" در شهر کوچک کرمانشاه هم بصدا در می‌آمد. در این ایام توپ های نظامی ارتش روی تپه‌های شهر مثل تپه فتحعلی خان مستقر بودند و یک بار هنگام اذان صبح با شلیک گلوله به مردم اعلام می‌کردند که دیگر چیزی نخورند و یک بار هم هنگام اذان مغرب با توپ "بخور" به مردم می‌گفتند که می‌توانند افطاری کنند.

البته در مساجد قدیمی شهر هم مثل مسجد "عمادالدوله"زنگ‌های بزرگی کار گذاشته بودند که مثل همین توپ بخور نخور به مردم زمان پایان سحری و شروع افطار را اعلام می‌کرد. در روستاها هم عده‌ای با ساز و دهل این کار را انجام می‌دادند.

از این آیین‌های قدیمی و زیبای مردم کرمانشاه که هنوز هم در برخی مناطق استان پابرجاست که بگذریم، جلوه غذاهای سنتی و رنگارنگ محلی مردم استان در این ماه مبارک هم دیدنی بود. از خورشت خلال، خوراک چنگال، سیب پلو، حلیم کرمانشاهی، کله گنجشکی و.... گرفته تا از همه مهمتر آش خوشمزه "عباسعلی" سفره های افطار مردم کرمانشاه را رنگین و پر برکت می‌کرد.

این آش خوشمزه که به آن آش "واسلی" هم می‌گویند، مهمان 200 ساله سفره افطار کرمانشاهیان است که غروب روزهای ماه رمضان هنوز چند ساعتی مانده به زمان افطار علاقمندان به این آش سنتی جلوی درب آش فروشی های محله های قدیمی کرمانشاه صف می‌کشند تا کاسه ای از آن تهیه و سفره افطاریشان را خوش رنگ و لعاب‌تر کنند.

آوازه آش عباسعلی با عطر روغن ناب کرمانشاهی و نقش نعناع و پیاز داغ از مرزهای استان هم فراتر رفته و خوشمزگی و طعم اصیل آن باعث شده تا علاوه بر اینکه در فهرست آثار ملی قرار بگیرد، تاکنون در جشنواره های زیادی هم برای استان مقام‌آور شود.

 اکرم طهماسبی رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول و مسئول ثبت ملی میراث‌های ملموس و ناملموس استان کرمانشاه در خصوص پیشینه این آش قدیمی و نحوه پخت آن به ایسنا گفت: حدود دو قرن پیش آشپزی متدین و ماهر از اهالی شهر کرمانشاه به نام عباسعلی نذر می‌کند که آشی بپزد و زمان افطار دم مسجد محله آن را بین روزه داران پخش کند.

وی اضافه کرد: آشی که عباسعلی درست کرد مواد اولیه آن ترکیبی از گوشت، حبوبات و گیاهان بود، برای همین می‌توان گفت که این آش هم یک غذای گوشتی و هم یک غذای گیاهی بوده که در آن گوشت، نخود، برنج، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر و... بود.

وی درخصوص نحوه پخت این آش اصیل کرمانشاهی هم افزود: آشپزهای ماهر و قدیمی کرمانشاه برای تهیه آش عباسعلی ابتدا حبوبات آن را از دو روز قبل در آب می خیسانند و چند بار هم آب آن را عوض می‌کنند و بعد صبح زود همه حبوبات را در یک قازان(قابلمه خیلی بزرگ) می‌ریزند تا بپزد. روی اجاقی دیگر از قبل گوشت و گندم پوست کنده را نیز جدا می‌پزند و برنج را هم در اواسط پخت به آن اضافه می‌کنند. وقتی گوشت و برنج و گندم پوست کنده خوب پخته شدند گوشت ها را جدا می‌کنند و در داخل ظرفی با تخماق(گوشت کوب بزرگ) آن را می‌کوبند تا خوب ریش ریش شود و بعد این مواد را به حبوبات در حال پخت اضافه می‌کنند.

وی تصریح کرد: این آش از صبح زود تا عصر درحال پخت است تا همه مواد آن خوب بپزد و له شود و در این مدت آشپز مدام با آش گردان(ملاقه بزرگ) آن را به هم می‌زند تا ته نگیرد و نسوزد.

طهماسبی بابیان اینکه این آش با تفاوت‌های کوچک دیگری هم اکنون هم در کرمانشاه پخت می‌شود، عنوان کرد: آش عباسعلی کرمانشاه به واسطه لعابی که دارد، آشی کشدار و خوشمزه است که تقریبا همه ذائقه‌ها آن را دوست دارند.

وی تصریح کرد: پخت این آش که مورد علاقه بسیاری از کرمانشاهیان است کاری سخت و زمانبر بوده و معمولا آشپزهای قدیمی شهر با حوصله فراوان آن را پخت می‌کنند.

مسئول ثبت ملی میراث‌های ملموس و ناملموس استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: باتوجه به قدمت و اصالت این آش، طی سالهای قبل آن را به ثبت ملی رساندیم تا این میراث کهن را برای سالهای بعدی حفظ کرده باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار