سهراب دل انگیزان در گفتگو با تابناک:
عضو هییت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت:به علت تحریم ها و محدودیت های فروش نفت، بخش عظیم درامد ایران از صادرات غیر نفتی می باشد.
کد خبر: ۸۴۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 09 May 2020

سهراب دل انگیزان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت:کل درآمد حاصل از فروش نفت ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ ملیارد دلار است در حالی که در امد حاصل از صادرات غیر نفتی کشور بین ۴۰ تا ۴۲ ملیارد دلار است .

وی خاطر نشان کرد:تاثیر منفی کاهش فروش نفت بیشتر در کشورهایی که بخش عظیم درامدشان از فروش نفت است اثر منفی دارد.

عضو هییت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: کاهش تقاضای کل در کشورهای جهان علت افت بازار نفت است ، حدود ۶۰ درصد از نفت جهان برای تولید بنزین هواپیماها و گازوئیل و مشتقات سوخت است و مابقی نیز برای تولید و راه اندازی کارخانه ها است .

دل انگیزان تصریح کرد: به علت شیوع بیماری کرونا ۸۵ درصد از پروازها لغو و کارخانه ها نیمه تعطیل شدند. لذا تقاضا برای نفت در جهان از روزی ۱۱۰ تا ۱۲۰ ملیون بشکه ابتدا به زیر ۷۰ ملیون بشکه و در حال حاضر به زیر ۴۰ ملیون بشکه رسیده است.

وی ابراز داشت:از چاه نفت باید تولید داشت و اگر برداشت نفت را قطع کنند چاه خشک میشود و هزینه ی راه اندازی مجدد ان بسیار زیاد است در نتیجه نمی شود تولید نفت رو قطع کرد و به علت کاهش تقاضا و پر بودن مخازن نفت حجم عظیمی از نفت به صورت مازاد در کشتی ها می ماند که هزینه ی اجاره نگه داری نفت ها در کشتی ها نیز بسیار سنگین است به همین دلیل فروش نفت به حالت منفی می رسد.

‌ عضو هییت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در پایان گفت:این حالت کاهش تقاضا یک وقفه ی ۴ تا ۶ ماه در فروش نفت ایجاد خواهد کرد که به نظر می رسد در ۶ ماهه ی دوم سال شمسی که مصادف است با سه ماه اخر و سه ماه اغازین سال میلادی ، بی رونقی بازار نفت کاهش یابد .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار