در واقع همچنان که معروف است هر شخص یک بار ازدواج می کند ، بنا بر این باید بیشترین دقت در این مورد صورت بگیرد . یکی از راههای انتخاب بهتر مشاوره با باتجربه های خانواده و بزرگان است .
کد خبر: ۸۴۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷ 09 May 2020

به گزارش تابناک مازندران ، بدون تردید پیچیدگی‌های زندگی نوین موجب شده که سطح سلامت روان در جامعه امروز کاهش پیدا کند و نیاز به مشاور برای ارتقای سلامت روان امری اجتناب‌ناپذیر شود. زوجین با شرکت در جلسات مشاوره‌ای و پیمودن گام به گام مراحل به صورت انفرادی و زوجی قبل از ازدواج می‌توانند به شناخت خصوصیات بنیادین شخصیت‌های خود و یکدیگر دست یابند.
بر اساس این گزارش، یکی از راههای انتخاب بهتر مشاوره با باتجربه های خانواده و بزرگان است .
در واقع همچنان که معروف است هر شخص یک بار ازدواج می کند ، بنا بر این باید بیشترین دقت در این مورد صورت بگیرد .
مشاور در زمان مراجعه قبل از ازدواج هرگز به طرفین نمی‌گوید که این کار را بکنید یا نکنید، بلکه تنها وظیفه آگاه کردن و اطلاع‌رسانی درباره ویژگی‌های شخصیتی دختر و پسر را دارد و اینکه به آن‌ها بگوید نتیجه این ازدواج چه خواهد بود تا افراد خودشان دست به انتخاب بزنند.

در واقع ازدواج يكي از مهمترين وقايع زندگي است كه در پيشرفت، كمال و سعادتمندي انسان نقش اساسي دارد و هر يك از ما با انتخاب همسر تصميم مي گيريم. 

 

بنا بر این حال كه با اين انتخاب، كيفيت و حتي كميت سال هاي باقي مانده عمر خود يا فرزندمان را رقم مي زنيم آيا مشاوره گرفتن از ديگران به خصوص افراد متخصص و سنجش سود و منفعت اين تعهد ، اخلاقي و اجتماعي كمتر از خريد کالا مثلا يك خودرو است ؟

آيا براي چنين انتخابي صرفا برگزاري جلسات خانوادگي، گفت و گو ميان خانواده ها، حضور بزرگان فاميل و در نهايت رد و بدل شدن خواسته ها براي نحوه برگزاري مجلس عروسي و ميزان مهريه همانند چندين دهه قبل آنهم براي نسلي كه در عصر ارتباطات رشد كرده و در فضايي با وجود راپانه، موبايل، اينترنت و ماهواره تربيت شده كافي است؟

بسياري از جوانان در زمان عقد يا نامزدي يا آشنايي قبل از ازدواج يك زندگي ايده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگيري را تصور مي كنند و با چنين ديدگاهي بر اين باورند كه بين شان كاملا تفاهم وجود دارد غافل از اين كه در نخستين مشكلي كه برايشان هنگام زندگي مشترك به وجود مي آيد آرمانها و روياهايشان به يكباره فرو مي ريزد و سريع از زير بار مسووليت زندگي مشترك شانه خالي مي كنند و تصميم به جدايي مي گيرند.

علل مهم اختلافات خانوادگی و طلاق : 

الف) عدم شناخت صحیح زوجین ازهم در دوره آشنایی: نتیجه این عدم شناخت صحیح انتخاب زوجی می باشد که هم کفو نیستند.تضادهاي فرهنگي، خانوادگي، ناهمگوني هاي اعتقادي و خانوادگي كه به واسطه عدم شناخت و دريافت مشاوره تخصصي حادث مي شود در طلاق موثر است.

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده ‌ها این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند .

شناخت بسیاری از موضوعات در همان ابتدای تشکیل زندگی مشترک مهم است چون فقط با شناسایی این جزئیات است که زوج ها می‌توانند به نتیجه برسند که می‌توانند با هم ادامه مسیر بدهند یا نه.

ب) فقدان مهارت های زندگی مشترک و حل مسایل زناشویی که می تواند منجر به تشدید اختلافات کوچک و حتی طلاق شود.

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج

1)کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است؛

این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.

مشاوره قبل از ازدواج در چندین مرحله برگزار می‌شود. در مرحله اول زوجین از نظر رفتاری، خانوادگی، سبک زندگی و تحصیلات مورد بررسی قرار می‌گیرند که در صورت مثبت بودن وارد مرحله بعدی می شود.

در این مرحله از لحاظ ذهنی و تفکرات بررسی می‌شوند تا نکات مشترک و غیر مشترک طرفین مشخص شود و آخرین مرحله نگاه به زندگی، سرگرمی و تفریحات زوجین است که تمامی این مراحل گام به گام و در آخر به صورت اجمالی بررسی می‌شود.
مشاور در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوتها و شباهتهای زیر‌بنایی شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوتها و شباهتها جلب می‌کند؛ موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، نیازها، خواسته ها، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها، و رمز و رازهای طرفین است.
2) دریافت آموزش های لازم در خصوص مهارت های یک زندگی زناشویی موفق:
واقعیت این است که بسیاری از جوانان بدون اینکه مهارت لازم برای تشکیل خانواده را داشته باشند، ازدواج می‌کنند و در زندگی مشترک اولین بحران‌ها آنها را از پا در می¬آورد و کارشان را به طلاق می‌کشاند. در این بین عنوان می‌شود اگر افراد قبل و بعد از ازدواج به مشاور مراجعه کنند، تا حد زیادی مسائل آنها قابل حل است.
تهیه وتنظیم : ماریا حاجی آقازاده کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی مازندران 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار