به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه، در حال حاضر فقط پنج واحد از ۲۳ کارخانه تولید لبنیات کرمانشاه فعال هستند.
کد خبر: ۸۴۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 10 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سید مهدی افخمی ، با بیان اینکه در سال‌های گذشته که شیر یارانه‌ای به واحدهای صنعتی تعلق می‌گرفت و شیر مدارس هم برقرار بود تعداد زیادی واحد تولیدکننده لبنیات در کرمانشاه پروانه بهره‌برداری دریافت کردند، کفت: بر اساس پروانه‌های صادر شده هم اکنون 23 واحد صنایع لبنی در استان کرمانشاه داریم.

وی ادامه داد: مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای صنایع لبنی رخ داد، باعث شده تعدادی زیادی از این واحدها راکد شوند و هم اکنون فقط پنج واحد فعال در استان داشته باشیم.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: برخی از این واحدها توسط بانک‌ها و یا طلبکاران تملک شدند و دیگر فعالیتی ندارند.

افخمی با اشاره به اینکه صنایع لبنی موجود نیز با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند، یادآور شد: واحدهایی داریم که حتی با 30 تا 50 درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند.

وی درباره دلایل رکود صنایع لبنی استان نیز عنوان کرد: طی چند سال اخیر تعداد نوبت‌های شیر مدارس بسیار کم شد و از 90 نوبت در سال‌های اول اجرای طرح به تدریج کاهش یافت و به 20 نوبت رسید که آن هم در نهایت دیگر در کرمانشاه توزیع نشد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهایی که مجوز گرفتند در آن زمان فعالیت خود را به واسطه تامین شیر مدارس آغاز کردند، افزود: این واحدها تجهیزات متنوع و مدرن و فعالیت تخصصی نداشتند و همین امر باعث شد بعد از قطع شدن طرح شیر مدارس، دیگر نتوانند فعالیت کنند.

افخمی تاکید کرد: برخی دیگر از واحدها نیز با رویکرد صادرات فعالیت خود را آغاز کردند که اکنون عراق به عنوان بازار اصلی صادراتی ما با قرار دادن تعرفه‌های سنگین برای واردات محصولات لبنی، عملا واردات محصولات لبنی را محدود کرده و باعث کاهش تولید و رکود برخی از واحدهای صادراتی شده است.

وی فعالیت واحدهای لبنیات سنتی را نیز بر رکود صنایع لبنی بی‌تاثیر ندانست و عنوان کرد: متاسفانه اکنون در هر کوچه‌ای یک واحد لبنیات سنتی دایر شده که نه تنها هیچ نظارت خاصی روی آنها انجام نمی‌شود، بلکه هزینه‌های سنگینی مشابه آنچه که صنایع لبنی برای تجهیزات، بسته‌بندی، مالیات و... می‌پردازند را هم ندارند و این امر از قدرت رقابت صنایع لبنی کاسته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار