مهندس مجیدی مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران:
مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران از افزایش ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید خبر داد.
کد خبر: ۸۴۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲ 11 May 2020

 











احمد مجیدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه۲۳ اردیبهشت ماه در تاریخ صنعت آلومینیوم کشور از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: در این روز نخستین شمش آلومینیوم خاورمیانه در ایران در شهر اراک به عنوان قطب چهارم صنعت کشور توسط فرزندان غیور سرزمین آفتاب تولید شد.

وی با اشاره به تأسیس ایرالکو و وضعیت تولید این شرکت قبل از انقلاب گفت: آغاز فعالیت ایرالکو به سال ۱۳۴۶ و حدود پنجاه و سه سال پیش بازمی گردد، زمانی که موضوع تأسیس ایرالکو توسط سه شرکت ایرانی، پاکستانی و آمریکایی در مساحتی به وسعت۲۳۴هکتار در شهر اراک مطرح و عملیات اجرایی آن در سال 1348 آغاز و در 23 اردیبهشت 1351  با ظرفیت 45 هزار تن تولید انواع شمش های آلومینیوم به بهره برداری رسید.

وی یادآورشد:با آغاز فعالیت شرکت آلومینیوم ایران به عنوان اولین تولید کننده شمش آلومینیوم  در استان مرکزی و ایجاد صنایع زیر دستی در شهرهای این استان، ایرالکو به قطب اول آلومینیوم کشور مبدل شد.

 

مهندس مجیدی اظهارداشت: عمده ترین محصولات ایرالکو شامل انواع آلیاژهای ریخته گری و کار پذیر از قبیل شمش های هزار پوندی، پنجاه پوندی، اسلب، تی بار و بیلت است.

 ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید افزایش خواهد یافت

 

وی افزود: ایرالکو قبل از انقلاب تحت مدیریت شرکت رینولدز آمریکا با دو خط تولید به ظرفیت سالیانه 45 هزار تن فعالیت می کرد.

مهندس مجیدی مقادیر آلومینیوم تولید شده در سال های 1351 تا 1357 را شرح داد.

 وضعیت تولید آلومینیوم قبل از انقلاب در سال 51 به میزان

( اعداد به هزار تن می باشد)

وضعیت تولید آلومینیوم قبل از انقلاب( اعداد به هزار تن می باشد)

سال

1351

1352

1353

1354

1355

1356

1357

تولید

8/9

38/7

49/1

38/1

31/9

23/4

25/1

 

 مهندس مجیدی درباره نقش ایرالکو در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی توضیحاتی هم گفت:

در پی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و خروج  کارشناسان خارجی از ایران،  ایرالکو به دست متخصصان ایرانی اداره شد و با آغاز جنگ تحمیلی علاوه بر تهیه مواد اولیه صنایع جانبی و پایین دستی، نقش مهمی در ساخت آلیاژهای آلومینیوم با کاربرد نظامی و دفاعی ایفا کرد.

وی افزود:ا همیت فلز استراتژیک آلومینیوم و امکان به کارگیری آن در صنایع مختلف بواسطه ویژگیهای خاص فلز مذکور سبب  شد تا با ایجاد تجهیزات، امکانات و توان تخصصی، کلیه آلیاژهای مورد نیاز کشور در ایرالکوتولید شود.

 

مهندس مجیدی ادامه داد: نقش تأثیر گذار ایرالکو درتأمین تجهیزات نظامی مورد نیاز جنگ تحمیلی باعث شد تا حریم هوایی این شرکت بارها توسط جنگنده های رژیم بعث عراق تهدید و در تاریخ 1365/5/5 مورد بمباران هوایی دشمن واقع شد.

وی با بیان اینکه 54 شهید سرافراز، 240 جانباز، 30 آزاده و اعزام 700 نیرو به جبهه های جنگ تحمیلی از سرمایه های گرانبهای معنوی ایرالکو به شمار می روند یادآورشد:  این امر، برگ زرینی از افتخارات ایرالکو در طی 8 سال دفاع مقدس است.

 

مدیر عامل ایرالکو افزود:اگر چه بعد از جنگ کارشناسان ایرالکو می دانستند که تکنولوژی خطوط تولید شرکت به خاطر قدیمی بودن، افزایش قیمت تمام شده محصول را به خاطر صرف هزینه و انرژی بیشتر در مقایسه با تکنولوژی های جدید به همراه خواهد داشت اما کشورهای مختلف به خاطر عناد و دشمنی حاضر به انتقال دانش فنی و تکنولوژی پیشرفته به کشور عزیزمان نبودند بنابراین نیاز و افزایش روز افزون مصرف آلومینیوم در ایران و اهمیت تولید این فلز استراتژیک باعث شد تا در سال 1372، خطوط تولید ایرالکو از دو خط به پنج خط 67 کیلو آمپری افزایش یابد و ظرفیت تولید آلومینیوم به 120 هزار تن در سال برسد.

 

 مهندس مجیدی ادامه داد: ظرفیت تولید شرکت در حال حاضر با احتساب خروج خطوط یک و دو کارگاه یک احیاء به 180 هزار تن در سال بالغ شده است.

 ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید افزایش خواهد یافت

وی درباره ضرورت احداث طرح 110 هزار تنی ایرالکو وظرفیت تولید آن هم گفت: بالا بودن مصرف برق، پایین بودن راندمان تولید، اتلاف بیش از حد مواد اولیه، دستی بودن فعالیت تولیدکه ناشی از قدیمی بودن تکنولوژی تولید آلومینیوم در ایرالکو بود، لزوم تغییر تکنولوژی را بیش از پیش مطرح و برنامه ریزی برای ارتقاء آن در دستور کار مدیریت ایرالکو در سال 1379 قرار گرفت.

 

وی افزود: با تهیه طرح توجیه اقتصادی فنی در سال 1380 و ارائه آن به دولت در تاریخ 1380/12/27 شورای اقتصاد طرح تغییر تکنولوژی ایرالکو را با استفاده از تسهیلات فاینانس از طریق مشارکت شرکت N.F.C کشور چین و تکنیکان ایران به عنوان پیمانکاران خارجی و داخلی تصویب کرد.

 

مهندس مجیدی ادامه داد: مراسم کلنگ زنی  در 31 فروردین 1381  و عملیات اجرایی در اردیبهشت ماه سال 1382 آغاز شد و در تاریخ 1382/5/4 اعتبار اسنادی فاینانس (LC) گشایش یافت.

وی یادآورشد: فاز اول طرح با ظرفیت 36 هزار تن آلومینیوم در اردیبهشت ماه 1386  و در مهرماه 1387 فاز دوم طرح( با همان ظرفیت فاز اول) مورد بهره برداری قرار گرفت.

 مهندس مجیدی با بیان اینکه در آذر ماه 1387 هم  فاز سوم طرح ( به میزان ظرفیت فاز اول و دوم) تکمیل و تحویل واحد بهره برداری شد گفت:

طرح 110 هزار تنی ایرالکو با رعایت استانداردهای زیست محیطی و مجهز به سیستم کنترل آلودگی بزرگترین طرح زیست محیطی کشور است.

 ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید افزایش خواهد یافت

وی افزود: در سال های 86 ، 87 و 88 به ترتیب تولیدات ایرالکو 125، 145 و 170 هزار تن آلومینیوم در سال بوده که این امر موجب شکسته شدن رکورد تولید آلومینیوم در کشور در مدت 5 دهه از فعالیت خود می باشد.

 

مدیر عامل ایرالکو درباره نقش ایرالکو در اشتغال کشورهم گفت: این شرکت به طور مستقیم حدود 4700 نفر را در خود جای داده است که با احتساب خانواده های آنان حدود 18 هزار نفر از این شرکت امرار معاش می کنند و حدود 11 هزار کارخانه و کارگاه با بیش از 250 هزار نفر شاغل در صنایع جانبی و پایین دستی از قبیل: پروفیل سازان، ظروف سازان، ریخته گران، نورد کاران، صنایع هوافضا، صنایع بهداشتی و بسته بندی، صنایع الکتریکی، صنایع دارویی و . . . از این فلز استراتژیک استفاده می کنند.

مهندس مجیدی افزود: ایرالکو نیروهای متعهد، متخصص و با تجربه ای دارد که در حال حاضر در زمینه دانش فنی صنعت آلومینیوم، توانایی راه اندازی مجموعه های تولیدی جدید را در هر جای کشور دارند و می توانند این تجربه را در اختیار هر سرمایه گذاری قرار دهند.

 

وی در پاسخ به این سوال که ایرالکو تا کنون چه اقداماتی در راستای صیانت و حفظ محیط زیست انجام داده است گفت: شرکت آلومینیوم ایران همواره صیانت و حفاظت از محیط زیست، این نعمت خدادادی و حفظ حقوق شهروندی را از اولویت های مهم و اساسی خویش و مورد اهتمام و توجه قرار داده است. وی با بیان اینکه آلومینیوم محصولی است که با معیارهای زیست محیطی مطابقت دارد افزود: این فلز به آسانی و کمترین هزینه بازیافت می شود.

 

وی یادآورشد: ایرالکو همواره تعهد خود را به اهداف و حفظ و صیانت از محیط زیست نشان داده است.

مهندس مجیدی یادآورشد: ایرالکو معتقد است محیط زیست به عنوان سرمایه عظیم حیات، نیازمند حفاظت ومراقبت دائم همه ساکنان زمین است.

مهندس مجیدی اظهارداشت: صرف هزینه ای بالغ بر 400 میلیارد تومان برای احداث و راه اندازی طرح جدید ایرالکو که بزرگترین طرح زیست محیطی کشور می باشد و همچنین اقدامات  ذیل در کارگاه های آند سازی و ریخت و افزایش فضای سبز شرکت، اهتمام ویژه ای است که مدیران و کارکنان ایرالکو در صیانت و حفظ محیط زیست انجام داده و به آن عمل کرده اند.

 

وی  راه اندازی سیستم غبار گیر کارگاه ساخت آند در سال 1371 با مشارکت شرکت آلمانی،  تجهیز کارگاه پخت آند به سیستم کنترل آلودگی الکترواستاتیک تحت نظارت یک شرکت فرانسوی در سال 1375،  نصب و راه اندازی سیستم کنترل آلودگی با همکاری یک شرکت فرانسوی در سال 1374 در کارگاه پخت آند قدیم،  جایگزین گاز طبیعی به جای گازوئیل در کارگاه ریخت در سال 1378، اجرای برنامه بازیافت پسماندهای  مربوط به SPL دیگ های احیاء، احداث پارک خانواده ایرالکو به مساحت 66 هزار متر مربع،  احداث بزرگترین دریاچه مصنوعی استان در جوار پارک خانواده و اتصال فاضلاب بهداشتی به شبکه فاضلاب سراسری شهری را از جمله اقدامات این شرکت اعلام کرد.

 ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید افزایش خواهد یافت

 

وی افزود:از دیگر اقدامات ایرالکو ، اندازه گیری کلیه پارامترهای زیست محیطی و شغلی آلاینده ها و رعایت استاندارد های مرتبط و افزایش فضای سبز شرکت از 45 هکتار به 145 هکتاراست که این رقم در صنعت بی نظیر است زیراتقریباً نیمی از مساحت کارخانه را شامل می شود.

مهندس مجیدی طبقه بندی و ساماندهی ضایعات و پسماندهای شرکت مطابق قانون مدیریت پسماندها، انجام ممیزی های کیفیت مستمر داخلی و خارجی، نصب دستگاه آنالیزور HF روی دودکش کنترل آلودگی لوپ های سه گانه طرح جدید و رصد آنلاین مقادیر خروجی توسط سازمان های مسئول و ذیربط، بکارگیری مشاور زیست محیطی در سال 1398 برای مطالعه و بررسی نقاط احتمالی آلودگی در زمینه های مختلف کاری شرکت را از دیگر اقدامات ایرالکو برشمرد وگفت:

بزودی ایرالکو برند سبز را از سازمان محیط زیست دریافت خواهد کرد.

 ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید افزایش خواهد یافت

وی در پاسخ به این سوال که عرضه شمش آلومینیوم در بازار داخلی و خارجی به چه نحو انجام می شود هم گفت: در سال های قبل از 1381 با توجه به انحصاری بودن تولید آلومینیوم در ایرالکو، قیمت گذاری شمش آلومینیوم  در این شرکت با هماهنگی سازمان های ذیربط صورت می گرفت و عمده محصولات بصورت پیش فروش و پرداخت وجه از طرف مشتریان انجام می شد،اما پس از راه اندازی بورس فلزات و متعاقباً بورس کالا قیمت محصولات ایرالکو در بورس بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شد و از شهریور سال 1397 با توجه به دستور العمل ستاد تنظیم بازار این محصول در بورس کالا عرضه می شود.

 

وی با بیان اینکه شرکت آلومینیوم ایران عضو بازار بورس فلزات لندن( L.M.E) و بورس کالای ایران می باشد اظهارداشت:

فروش داخلی محصولات تولیدی این شرکت از طریق بورس کالای ایران به صنایع پایین دستی و جانبی انجام می پذیرد.

مهندس مجیدی افزود: فروش صادراتی  عمدتاً در قالب قراردادهای تهاتر با مواد اولیه مورد نیاز شرکت صورت می گیرد.

وی ادامه داد: درجه خلوص مذاب تولید در کارگاه احیاء یک 78/99 و در کارگاه احیاء دو 85/99 می باشد که قابل رقابت با محصولات تولیدی شرکت های تولید آلومینیوم در جهان بوده و سهمی از بازار جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش های صنعت آلومینیوم کشور گفت:

بزرگترین مشکل تولید کنندگان شمش آلومینیوم در حال حاضر در کشور این است که ناچاریم 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز خویش را از سایر کشورهای دنیا تأمین کنیم و این مهم در حال حاضر که فلز آلومینیوم و خود کارخانه در فهرست تحریم آمریکا و همپیمانانش قرار گرفته ،کار دشواری است.

 

وی افزود: موضوع نقدینگی و سرمایه در گردش به علت عدم ثبات سیاست های پولی و ارزی از چالش های اساسی و مهم شرکت های تولیدی بالاخص صنایع آلومینیوم در تأمین مواد اولیه وارداتی است.

مهندس مجیدی کاهش تعرفه واردات شمش آلومینیوم را از دیگر معضلات این صنعت برشمرد وگفت: باید تعرفه ها در حد قابل قبول و منطقی افزایش یابد،

اصولاً در کارخانجات آلومینیوم سراسر دنیا قیمت برق با یک نرخ ترجیهی نسبت به سایر صنایع محاسبه می شود، زیرا در دنیا قیمت برق صنعت از بقیه مصارف خانگی کمتر است اما در کشور ما این قضیه برعکس است یعنی قیمت برق صنعت از برق خانگی بیشتر است و با توجه به مصرف بالا انرژی در صنایع آلومینیوم این موضوع از دیگر چالش های این صنعت به شمار می رود.

 

مدیر عامل ایرالکو ادامه داد: رکود بازار در سالهای اخیردر 11 هزار کارخانه و کارگاه پایین دستی به عنوان  مصرف کننده تولیدات ایرالکو که عمده آنها یا تعطیل شده اند و یا با ظرفیت پایین کار می کنند، منجر به کاهش تقاضا از سوی مشتریان داخلی شده است وآثار رکود و بحران جهانی از دیگر پارامترها و چالش های صنعت آلومینیوم به شمار می رود.

وی افزود: همچنین عدم هماهنگی در میان شرکت های تولید کننده آلومینیوم در ایران در زمینه عرضه و فروش محصولات از دیگر مشکلات این صنعت  استراتژیک کشور است.

 

وی در پاسخ به این سوال که تأثیرتحریم ها در صنعت آلومینیوم را چگونه ارزیابی می کنید گفت: طبیعی است که در جریان تحریم ها، مشکل جابجایی منابع، ارز و تأمین مواد اولیه افزایش یابد، با توجه به توان فوق العاده ای که در تأمین قطعات مورد نیاز در داخل کشور وجود دارد از پتانسیل شرکت های داخلی برای تأمین قطعات مورد نیاز استفاده حداکثری می شود.

مهندس مجیدی یادآورشد: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اند بهترین گزینه برای دور زدن تحریم هاست.

وی در پاسخ به این سوال که ایرالکو در تأمین مواد اولیه چه اقداماتی اندیشیده است گفت: عمده ترین مواد برای تولید شمش آلومینیوم شامل پودر آلومینا، آند، کریولیت، آلومینیوم فلوراید و پترولیوم کک است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 20 درصد پودر آلومینای مورد نیاز ایرالکو در داخل کشور و از طریق شرکت آلومینای ایران(جاجرم) و مابقی بر اساس عقد قرارداد با شرکت های خارجی تأمین می شود.

 ظرفیت تولیدی ایرالکو در سال جهش تولید افزایش خواهد یافت

مهندس مجیدی ادامه داد: موارد دیگر شامل کاتد بلاک، سیلیکان متال و سایر مواد مورد نیاز تولید محصولات آلیاژی نیز به مقدار مور نیاز از شرکت های خارجی تأمین می شود.

وی اضافع کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که در سال گذشته اندیشیده شد برای حدود 4 ماه مواد اولیه خریداری و ذخیره شده وارتقاء بیش از پیش حاشیه امن تأمین مواد اولیه که برای فعالیت ایرالکو حیاتی است مد نظر قرار دارد.

وی در باره چشم انداز آینده صنعت آلومینیوم در ایران و برنامه های ایرالکو در سال جدید هم گفت: در عصر کنونی روز به روز بر حجم مصرف فلز آلومینیوم در صنایع مختلف افزوده می شود.

وی ادامه داد:امروزه تصور جهان بدون آلومینیوم برای متولیان این صنعت و صنایع مختلف تصوری ناشدنی و غیر ممکن است.

مهندس مجیدی یادآورشد: اهمیت این فلز استراتژیک از چشمان برنامه ریزان و کارشناسان صنعت و معدن کشور پوشیده نمانده و آنان به اهمیت این نقش بیش از دیگران  واقف هستند،

به همین دلیل در آخرین گزارشی که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور منتشر کرده است،

برنامه تولید آلومینیوم در سند چشم انداز سازمان تا افق 1404 یک و نیم میلیون تن آلومینیوم در سال است.

مهندس مجیدی ادامه داد: شرکت آلومینیوم ایران برای نیل به اهداف سند چشم انداز علاوه بر حفظ و صیانت از منابع زیست محیطی اقدام به احداث طرح 110 هزار تنی خود کرده است.

 اهم برنامه های آتی شرکت به شرح ذیل می باشد.

وی تسریع در تکمیل کارخانه 110 هزار تنی آند سازی و برنامه ریزی برای احداث خط 600 کیلو آمپری تولید آلومینیوم به ظرفیت 300 هزار تن در سال در شهرک صنعتی خیرآباد را از مهمترین برنامه های این شرکت در سالهای آینده اعلام کرد وگفت:  تولید مواد اولیه آلومینیوم فلوراید به ظرفیت 30 هزار تن در شهرک صنعتی خیرآباد، ارتقاء سطح آموزش کارکنان با توجه به راه اندازی تکنولوژی جدید خطوط احیا، تولید با کیفیت محصولات  و صادرات بخشی از آن برای حفظ بازارهای مصرف و رقابت با شرکت های تولید کننده آلومینیوم در جهان در راستای تأمین بخشی از نیاز ارزی شرکت از جمله اقدامات مهم این شرکت در سالهای آینده است.

وی عقد قرارداد بلند مدت با تأمین کنندگان اصلی برای تأمین مواد اولیه ارزان و مورد نیاز شرکت، کاهش هزینه های غیر ضرور و مازاد برای کاهش قیمت تمام شده در بخش مواد اولیه، انرژی و فرآیند تولید و راه اندازی کامل نیمه شمالی خط 5 کارگاه احیاء یک و بررسی گزینه هایی مانند احداث صنایع جانبی و پایین دستی برای استفاده بهینه و ایجاد ارزش افزوده از تولیدات شرکت را از دیگر اقدامات مهم ایرالکو در سالهای آتی برشمرد و افزود: بومی سازی قطعات، ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و بین المللی و آشنایی کارشناسان با فن آوری روز تولید آلومینیوم در دنیا از دیگر اقدامات مهم این واحد بزرگ تولیدی در سالهای آینده است.

مهندس مجیدی درباره وضعیت تولید آلومینیوم در ایران و جهان هم گفت:

تولید آلومینیوم در سال جاری در کشور حدود 250 هزار تن و تولید جهانی آن نیز حدود 78 میلیون تن در سال است.

وی ادامه داد: تولید آلومینیوم در کشور توسط پنج شرکت ایرالکو، المهدی،  هرمزال، سالکو و جاجرم انجام می شود که امید می رود در آینده ای نزدیک ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور به بیش از 700 هزار تن در سال برسد.

وی اظهارداشت: از لحاظ تولید آلومینیوم در جهان، قاره آسیا مقام اول را داراست، پس از آن اروپا، آمریکا و آفریقا به ترتیب در رده های بعدی  هستند.

 

مدیر عامل ایرالکو با بیان اینکه سهم کشورهای حوزه خلیج فارس از این مقدار حدود 10 درصد است گفت: سهم ایران از میزان تولید جهانی کمتر از نیم درصد است.

 

وی افزود:با توجه به وجود نیروی متخصص و انرژی ارزان و موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه، این مقدار سهم بسیار ناچیزی از تولید جهانی این فلز استراتژیک است.

مهندس مجیدی با بیان اینکه از ظرفیت 250 هزار تنی تولید سالانه آلومینیوم در کشور، میزان 180 هزار تن شمش آلومینیوم در ایرالکو تولید شده است گفت: این شرکت با تمام ظرفیت در مدار تولید قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال 97 با پیوستن 78 دیگ از نیمه جنوبی خط 5 کارگاه احیاءیک به مدار تولید، 13600 تن در سال به ظرفیت تولید شرکت اضافه شده است.

مهندس مجیدی اضافه کرد: در گام دوم با برق دار شدن نیمه شمالی خط 5 کارگاه احیاء قدیم و در نهایت  تا پایان راه اندازی این خط و در مدار تولید قرار گرفتن 72 دیگ جدیددر مجموعً 12600 تن در سال به ظرفیت تولید شرکت اضافه خواهد شد.

مهندس مجیدی با بیان اینکه ایرالکو تا به امروز با تمام ظرفیت موجود به تولید با کیفیت محصولات خود ادامه داده است گفت: بدون شک در سال جهش تولید با راه اندازی کامل نیمه شمالی خط 5 کارگاه احیاء یک به افزایش این ظرفیت کمک شایانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ایرالکو محور توسعه آلومینیوم کشور است و بدون تردیدً نقش تأثیر گذار و حیاتی در دست یابی به چشم انداز توسعه فلز آلومینیوم در کشور ایفاخواهد کرد.

مهندس مجیدی ادامه داد: شرکت های تولید کننده آلومینیوم در منطقه خلیج فارس برنامه تولید سالیانه 13 میلیون تن شمش آلومینیوم را در دستور کار خود قرار داده اند بنابراین نباید بیش از این از قافله پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم در منطقه و جهان عقب ماند.

 وی با بیان اینکه فلز آلومینیوم این ظرفیت و توانایی را دارد که جا یگزین مناسبی برای نفت و گاز در توسعه پایدار کشور باشد یادآورشد:

امروزه صنعت آلومینیوم برای توسعه و بهسازی خود مصمم تر از گذشته به دنبال سهم خواهی منطقی و هوشمند در بازار رقابت بین المللی است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار