تحلیلی بر بازار روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت
"خساپا خون به پا کرد"
کد خبر: ۸۴۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 11 May 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه،بازار بورس اوراق بهادر، طبق پیش بینی ها در حالی کار خود را در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز کرد که تقریبا ۷۰ درصد سهام ها در دامنه مثبت در حال معامله بودند. پس از انکه شاخص کل بورس توانست ابر مقاومت روانی یک ملیونی را بشکند، خریدان بزرگ که هفته ی گذشته به سبب کاهش ریسک معاملاتی در نزدیک شاخص روانی مذکور از بازار خارج و سبب نزول قدرت خریدار در اکثریت سهم ها و به منفی کشیده شدن آنها شدند.

این هفته اما با عبور از این ابر مقاومت، مجددا برای خرید وارد بازار شدند. بالا رفتن قدرت خریدار و افزایش حجم نقدینگی در اکثریت سهام ها از همان روز شنبه کاملا مشهود بود . از طرفی با مثبت شدن شاخص کل و اکثریت سهام ها به ویژه در گروه های بانکی، دارویی، فلزات‌اساسی، امید در دل معامله گران خرد زنده شد و اقبال ایشان به بازار و افزایش حجم خرید فزونی یافت . شاخص کل در کانال یک ملیون تثبیت شده بود و کلیت بازار مثبت بود.‌ناگهان مهمان ناخوانده ای همه چیز را بر هم زد

" خساپا " پس از چند ماه بلاتکلیفی بعد از جمع افزایش سرمایه طبق پیام ناظر بازار بنا به بازگشایی داشت.

سایپا که هفته ی گذشته با شوک خبری پراید ۹۰ ملیونی همه را مبهوت کرده بود. این بار با سهام خود در نماد معاملاتی "خساپا " بازار بورس اوراق بهادر را قرمز پوش کرد .

" خساپا " خون به پا کرد آنهم فقط چند لحظه پس از اطلاعیه ناظر بازار با لشکر ۱۱ ملیاردی خود، کلیت بازار را به تلاطم انداخت‌اما ماجرا چه بود؟ پس از اطلاعیه بازگشایی "خساپا" ، معامله گران کم تجربه تر در سودای کسب سود احتمالی بیش تر دست به فروش و شاید بهتر باشد بگویم حراج سهام های خود زدند و طبیعتا با افزایش عرضه ها، سهام ها که از صبح معاملاتی در دامنه ی نوسان مثبت در حال معامله بودند به یک باره به ورطه صفر تابلو یا حتی منفی کشیده شدند‌ .

صف خرید "خساپا" ۱۱ ملیارد شد که به سبب آن ناظر دستور ابطال معاملات را صادر کرد.

معامله گران سرخورده که از بیم از دست دادن "خساپا"، امید از سهام های دیگر خود بریده بودند دوباره به سراغ همان سهام ها امدند و با افزایش تقاضا مجدد روند معاملاتی در دامنه مثبت قرار گرفت ، این رفتار هیجانی در خرید و فروش یک دلیل بیشتر ندارد و انهم نبود استراتژی معاملاتی است .

" استراتژی معاملاتی مجموعه ای ایست از برنامه ی زمانی، بازده مورد انتظار و ابزار تحلیلی در بازار سرمایه." چنانچه به استراتژی معاملاتی مسلح نباشید دائما از شاخه ای به شاخه ای دیگر در حال پرواز خواهبد بود. که نتیجه ای جز سقوط سرمایه ندارد. تحلیل نگارنده از روند کلی بازار سرمایه در طول سال مثبت است و بنابر دلایل اقتصادی در سطوح خرد و کلان و تحلیلی از نوع بنیادی و تکنیکی بازار بورس اوراق بهادر صعود خوبی در سال ۹۹ خواهد داشت. اما یقین دارد متضررین این بازار نیز بسیار خواهند بود. انهم فقط به یک دلیل " هیجان خرید، هیجان فروش "

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار