عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان کشور معتقد است، قیمت‌گذاری دستوری خودرو در شرایط کنونی بازار، نتیجه عکس خواهد داد.
کد خبر: ۸۴۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 11 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بابک کریمخان ، با اشاره به افزایش قیمت خودرو طی چند وقت اخیر و با بیان این‌که قیمت خودرو تابعی از عوامل مختلف است، افزود: وقتی نرخ ارز خصوصا یورو با افزایش حدود 30 درصدی از 13 هزار تومان به 16 هزار تومان رسیده و هزینه دستمزد نیروی کار نیز افزایش حدود 30 درصدی داشته، نمی‌توان انتظار داشت این عوامل بر بازار خودرو بی‌تاثیر باشد.

کریمخان تاکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از قطعات وارداتی خودرو و حتی مواد اولیه مورد نیاز داخلی از جمله فولاد، آهن، آلومینیوم و... هم دچار افزایش قیمت شده است.

رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه اضافه کرد: اگرچه خودروسازان به دلیل محدودیت‌های دستوری که برای آنها در نظر گرفته شده، افزایش قیمتی را اعمال نکرده اند، اما بازار راه خود را پیش می‌گیرد و سعی در تطابق قیمت‌ها با شرایط واقعی دارد.

وی معتقد است، در چنین شرایطی، جلوگیری دستوری از افزایش قیمت خودرو نه تنها جواب نمی‌دهد، بلکه نتیجه عکس در بازار خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور با بیان اینکه جلوگیری از افزایش قیمت خودرو باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش نقدینگی آنها خواهد شد، تاکید کرد: در چنین شرایطی خودروساز دیگر نقدینگی کافی برای افزایش تولید خودرو نخواهد داشت و این کاهش تولید به افزایش قیمت دامن می‌زند.

به گفته کریمخان، اگر دولت اجازه بدهد قیمت خودرو متناسب با هزینه تمام شده آن بالا برود، نقدینگی در اختیار خودروسازان نیز بیشتر خواهد شد و می‌توانند با افزایش تولید به تعدیل قیمت‌ها در بازار کمک کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون اختلاف قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد است، یادآور شد: این تفاوت قیمت گاهی تا 50 یا 60 درصد هم برای برخی خودروها می‌رسد که البته به جیب خودروساز نمی‌رود.

کریمخان با بیان اینکه در این شرایط همه افراد سعی می‌کنند به نوعی از این حاشیه سود ستفاده کنند و این امر به نابسامانی بازار دامن می‌زند، گفت: شاهدیم با علام ثبت نام‌ خودرو همه افرادی که شرایط آن را دارند نام‌نویسی می‌کنند و به محض تحویل آن را می‌فروشند و سود قابل توجهی هم عایدشان می‌شود.

وی با بیان اینکه با چنین شرایطی امکان کاهش قیمت‌ها در بازار وجود ندارد و هرگونه جلوگیری از افزایش قیمت دستوری نیز نه تنها تاثیری بر بازار آزاد نخواهد داشت بلکه نتیجه عکس می‌دهد، گفت: باید اجازه داده شود قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور خواستار کاهش حساسیت‌ها نسبت به بازار خودرو شد و افزود: باید دست از سر بازار خودرو برداریم و اجازه بدهیم بر اساس عرضه و تقاضا پیش برود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار