روحانی:
رئیس جمهور گفت: دلایل حادثه ناوچه کنارک در آینده روشن و پس از مشخص شدن، برای مردم بیان می‌شود.
کد خبر: ۸۴۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ 13 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین (ع) اظهار کرد: در این شب‌ها مراسم احیا برقرار است، انصافا وقتی به تاریخ باز می‌گردیم حادثه سحرگاه امروز یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ بشر بود، هنگام طلوع فجر که آن دست ناپاک به حرکت درآمد و شمشیر به سمت فرق مبارک امیرالمومنین (ع) رفت و مردم ۲ ندا شنیدند.

رئیس جمهور افزود: به مردم گفته شد پایه‌های هدایت ویران شد و چطور یک انسان به مقام و جایگاهی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادت او معادل با فرو ریختن بنای هدایت جامعه باشد.

او گفت: از آن حرکت شمشیر بدتر، کلمه‌ای بود که قاتل به کار برد و گفت که «حکومت از آن خداست و از آن تو نیست‌ای علی». این جمله بسیار تکان دهنده است و آدمی که این جمله را ادا می‌کند علی الظاهر به خداوند معتقد است و کسی است که مبنا را حکومت اللهی بر بشر می‌داند، ولی در عین حال جهل دینی این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و این درس بزرگی برای همه ما است.

روحانی با اشاره به اینکه دیندار بودن بدون تعقل و تفکر می‌تواند برای ما مسیر هدایت را برای ما مشخص کند، افزود: رفتار مولا علی (ع) در طول این ۴۸ ساعت بود، از سحرگاه روز نوزدهم تا آخر شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان رفتار حضرت علی (ع) عجیب بود، کجای عالم می‌توانیم ببینیم مولایی با این عظمت که از پیشانی آن خون می‌چکد او اولین توجهش به اسیر و قاتل خود مدارا شود؛ شب بیست و یکم که ایشان وصیت‌های خود را مطرح کرد، آخرین جمله این وصیت نامه باز به وضعیت قاتل خود باز می‌گردد.

رئیس جمهور اظهار کرد: به خاطر کشته شدن من خون ریزی به پا نکنید؛ دو دستگی ایجاد نکنید و به خاطر من یک نفر باید کشته شود، ما به یک همچون مولایی در تاریخ افتخار می‌کنیم که تمام زندگی ایشان عرفان، انسانیت و مدارا با مردم بوده است.

او افزود: اینکه مردم بعد از قران‌ها عاشق امیرالمومنین (ع) بودند، ما باید در پیشگاه خداوند برای این محبت شکرگذارباشیم، اینکه در حادثه کرونا جایگاه ملت ما با ملت‌های دیگر متفاوت است، علت خاصی دارد، هیچ جا در دنیا این فداکاری که در کشور ما وجود دارد، یافت نمی‌شود؛ این فداکاری و ایثار پزشک، انفاق مردم به نظرم ریشه آن به فرهنگ اسلامی وایرانی ما باز می‌گردد؛ ریشه این فرهنگ به قرآن مجید، زندگی اهل بیت (ع)، حضرت علی (ع) باز می‌گردد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این روزی که به نام امیرالمومنین (ع) قرار دارد، مجدد از ملت ایران بابت این همکاری تشکر می‌کنم، شب قبل مساجد به دلیل برگزاری مراسم شب‌های احیا و قدر بازگشایی شدند، نگرانی‌هایی از قبل وجود داشت که این مساجد بازگشایی شود تا چه اندازه مردم به دستورات بهداشتی عمل می‌کنند؛ شب قبل یک مراسم ویژه بود.

روحانی بیان کرد: در کجای دنیا می‌توان دید که مردم بدون قوه قهریه، بلکه با سفارش و توصیه متخصصان، به دستورات‌های بهداشتی احترام بگذارند، هم عبادت خدا را به جا بیاورند و هم اصول بهداشتی را رعایت کنند. صداوسیما این کمبود را با دوربین، تصاویر و پخش خود، آن حال معنوی را به خوبی منتقل کرد. شب قبل به صورت زنده رسانه ملی تصاویر زنده را از اماکن مذهبی به صورت مناسب پخش شد.

او یادآور شد: همکاری مردم در این روز‌ها در تاریخ ثبت می‌شود؛ اینکه مقام معظم رهبری هم چند روز قبل فرمودند، آن چه در این روز‌ها واقع می‌شود، باید ثبت شود و به طور دقیق نقل شود همانند روایت فتح. باید این ایثار‌ها، متانت‌ها در تاریخ ما بماند و ماندگار باشد.

دلایل حادثه کنارک در آینده بررسی خواهد شد

روحانی با اشاره به حادثه شهادت تعدادی از پرسنل نیروی دریایی ارتش، گفت: برای ما بسیار جای تاسف و تاثر بود که جوانان نیروی دریایی خود را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم.

او ادامه داد: شنیدن این خبر برای ما سخت بود ولی مردم در سراسر کشور و همه مسئولان ابراز همدردی کردند. با صراحت و با تواضع به خانواده شهدا می‌گویم همه دولت را سهیم در غم خود بدانید. دلایل این موضوع در آینده روشن و پس از مشخص شدن، برای مردم بیان می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: رزم در آب جایگاه دیگری در روایات ما دارد؛ همه جا ایستادگی، ایثار و شهادت مقدس است اما رزم و شهادت در دریا، اجر آن  ده برابر رزم در زمین است. خانواده آنها بدانند همه مردم در غم‌شان سهیم هستند و امیدواریم این گونه حوادث در جمع رزمایش‌ها و تمرینات نظامی ما به حداقل کاهش یافته و بتوانیم نظم دقیقی را شاهد باشیم.  

او با اشاره به اینکه از اواخر بهمن که این ویروس آغاز شد تا پایان اردیبهشت که نزدیک آن هستیم، کار بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: مردم، نیروهای مسلح، بخش اقتصاد، نهادهای عمومی غیردولتی، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، ارتش، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و غیره همه حضور داشتند. رسانه‌ها فداکاری کردند اما یک بار سنگینی هم بر دوش دولت به عنوان وظیفه بود. خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرار داده است.

رئیس جمهور بیان کرد: هرکسی، دولتی، ملتی و جمعی مورد آزمایش‌های بسیار سنگین قرار نمی‌گیرد؛ دولت و ملت ایران امروز در یک آزمایش سخت بی‌نظیر قرار گرفتند. درست است که ملت‌های دیگر نیز سهیم هستند ولی هیچ ملتی نیست که دو سال مداوم زیر ضربات سنگین و حصر باشد و این بیماری و ویروس وارد کشور شود. من که سراف ندارم اگر هست تاریخ دانان بگویند.  

او ادامه داد: من یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد؛ تا این حد ضد بشر، تا این حد با قساوت قلب و بی‌رحم؛ تا این حد ناتوان؛ یک جمع ناآشنا. وقتی وزیر امور خارجه این کشور را می‌بینید، انگار یک کلام الفبای سیاست نخوانده است.  

روحانی اضافه کرد: دو سال است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفتیم. من یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد؛ تا این حد ضد بشر. تا این حد با قساوت قلب و بی‌رحم. تا این حد ناتوان. یک جمع ناآشنا. وقتی وزیر امور خارجه این کشور را می‌بینید، انگار یک الفبای سیاست نخوانده است.

رویس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا بر سرکار است، یادآور شد: کدام حکومت را می‌شناسید که فرمانده نظامی ما را در هنگام ماموریت ترور کند. آمریکا همیشه تروریست بوده، ولی تا این حد بی سابقه است. آمریکا همیشه علیه ملت‌های مستقل و مظلوم حرکت کرده است. اما در شرایط این بیماری کرونا و شیوع این ویروس عالم‌گیر حتی برای ورود دارو مشکلات ایجاد می‌کند.

او گفت: دو سال تحریم شدید این ویروس و سختی‌ها و این مشکلات یک حکومت جباری بی نظیر در آمریکا. دور برو ما در برخی حکومت‌ها هستند که آن‌ها هم در تاریخ بی‌نظیرند. مرتجعین جنوب ما هم یکی ازآن‌ها که واقعا بی‌نظیر است و ما کمتر دیدیم نه پدری ونه پسری آنچنان دیدیم که امروز می‌بینیم آن‌ها هم فوق‌العاده عجیبند این‌ها همه آزمایشی است که خداوند برای ما پیش آورده است. البته همسایگانی بسیار خوب هم خدا نصیب ما کرده بجز یکی دوتا بقیه الحمدلله خوب هستند ما در کنارشان هستیم.

روحانی اظهار کرد: در این شرایط که با این سختی ما مواجه شدیم دولت بار سنگینی بر دوش دارد. خدا را شاکریم که ما را لایق این امتحان دانسته است. تمام وزرا و مسئولان و قوای سه گانه همه ارکان کشور از بالاترین مقام که مقام معظم رهبری است تا یک کارمند همه در معرض آزمایش عظیم وبزرگ الهی قرار گرفته ایم و خدا ما را لایق این امتحان قرار داد می‌خواهم به ملت عزیز بگویم خادمان شما در دولت با همه توان در این حدود سه ماه شبانه روز تلاش کردند.

او اضافه کرد: از وزارت بهداشت و درمان با تمام کادر درمانی در تا وزارت کشور که با همه توان در سراسر کشور در مقابله با کرونا در خط مقدم بودند تا وزارت صنعت، معدن و تجارت که بار سنگین پشتیبانی را در این مدت بر عهده داشت قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهوری افزود: از تمام افرادی که تا دو روز گذشته در وزارت صمت فعالیت می‌کردند و آن‌هایی که از دو روز گذشته تا آینده بار مسئولیت را به عهده گرفته‌اند همه آن‌هایی که در دوره خود تلاشکردند تشکر می‌کنم.

او وزارت صمت را وزارتخانه‌ای بزرگ و مدیریت آن را سخت عنوان کرد و افزود: چهار وزارتخانه «صنعت»، «صنایع سنگین، «معادن» و «بازرگانی»، در یک ساختار جمع شده و به یک وزارتخانه بزرگ تبدیل شده است و گفت: مدیریت وزارت صمت بسیار سخت و سنگین است از همه آن‌هایی که در گذشته در این وزارتخانه تلاش کردند تشکر می‌کنم و امروز که بار مسئولیت به دوش آقای «حسین مدرس خیابانی» قرار گرفته است، همه باید کمک کنند تا بار سنگین این مسئولیت ادامه داشته باشد تا شرایط بهتری داشته باشیم.  وزارت صمت باید در این شرایط علاوه بر پشتیبانی بهداشت و درمان، بازار و صادرات و واردات کشور را پشتیبانی کند که مسئولیت و فعالیت بزرگی را بر دوش دارد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در عبور از این دوران سخت وزارتخانه‌های ارشاد، خارجه و راه و شهرسازی پر تلاش، شریک و همکار بودند، تمام وزیران اقتصادی دولت در عبور از بحران کرونا و تحریم فعال بودند، افزود: اداره کشور در این شرایط کار سختی است این که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به صحنه آمدند و تسهیلات برای کسب و کار‌هایی که دچار مشکل شده آغاز شده و تداوم دارد و امیدوارم و تاکید می‌کنم کاری کنید به همه کسب و کار‌ها تسهیلات در همین روز‌های اردیبهشت تا پایان خرداد ۹۹ هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

سهام عدالت به آسان‌ترین صورت به مردم پرداخت شود

روحانی تاکید کرد: کاری کنید سهام عدالت به آسان‌ترین صورت به مردم پرداخت شود خوشحال شدم که روز گذشته شواری عالی بورس تصویب کرد که در این زمینه بانک‌های کشور به کمک بیایند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: هر کسی که می‌خواهد سهام خود را بفروشد به بانک مورد علاقه خود مراجعه کند و وکالت می‌دهد و آن بانک در روزی که مشخص می‌شود سهام آن فرد را می‌فروشد و هرچه را فروخت پول را به صاحب سهام بر می‌گرداند که راه بسیار آسانی است و هر فردی هم که می‌خواهد سهام خود را مستقیم نگه دارد یا از طریق شرکت‌های استانی حفظ کند این کار می‌کند به هر حال آسان‌سازی شود که کار بزرگی است که به خوبی اجرا می‌شود و تسهیلات هم به مردم پرداخت شود.

او گفت: همه باید تلاش کنیم دیگر یک فشار مضاعف به مردم وارد نشود، این فشار قیمت اجناس در بازار است که باید همه مراقبت کنیم عده‌ای دارند سوء استفاده می‌کنند اگر همه چیز به صورت طبیعی بود می‌گفتیم پیش آمده، ولی عده‌ای سوء استفاده کردند عده‌ای در ماسک و دستکش هم سوء استفاده کردند تا چه برسد به ارز و سکه.

روحانی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه توان را به کار بگیریم همه نظارت‌ها و دقت‌هایی که باید بشود، کار‌هایی که اتحادیه‌ها باید انجام دهند وزارت صمت، تعزیرات و دادگستری همه باید تلاش کنیم با سختی کمتری از این روز‌های سخت عبورکنیم. کارآفرینان شرایط ما را می‌دانند و تا آخرین ریال را به بانک مرکزی بر می‌گردانند در این شرایط باید با اتحاد و وحدت و همدلی با امیرالمومنین مسیر جهش تولید در کشور را بیافرینیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار