کد خبر: ۸۵۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ 19 May 2020
حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به حضور اثرگذار کانون‌های مساجد در میدان مقابله با کرونا، گفت: طرح ملی «راهکار» در سطح کشور با استقبال و مشارکت فعال ۴ هزار و ۵۴۵ کانون اجرا شد. همچنین فعالیت بسیاری از کانون‌ها در فضای مجازی ادامه یافت.
 

 

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به فعالیت‌هایی که در سطح کشور در راستای مقابله با شیوع (کرونا) از سوی سازمان‌‌ها و ارگان‌های مختلف و با همراهی مردم انجام شده است، اظهار کرد: این اقدامات در لبیک به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با سرعت و مداقه مضاعفی به منصه ظهور رسید تا جایی که معظم‌له در بیانات‌شان در توصیف و تقدیر از این حرکت ملی عنوان کردند: «ملّت ایران در این آزمون درخشید».

 

تابناک/رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: از جمله نکات قابل تامل در سخنان رهبری تاکید و تقدیر ایشان از حضور قشر جوان و جهادی در این کارزار بود، معظم‌له با بیان اینکه «طلّاب جهادی، دانشجویان جهادی، هزاران بسیجی پُرتلاش در بخشهای مختلف کشور و آحاد مردم، خدمات باارزشی را که واقعاً از توصیف بالاتر است ارائه کردند که انسان را حقیقتاً خرسند می‌کند از سویی و ممنون و متشکّر می‌کند از سوی دیگری»، اظهار کردند: «انصافاً مشارکتهای مردمی هم، مشارکتهای بسیار زیبا و صحنه‌های جالب و شگفت‌انگیزی را به وجود آورد«.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی اظهار کرد: ارایه و اجرای طرح ملی راهکار(رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)، با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر رزمایش مواسات و همدلی، ابتکاری بود که در سطح کشور به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به منصه ظهور رسید. ذیل این طرح اقدامات متعددی از سوی کانون‌ها انجام شد که از جمله آنها می‌توان به حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا، همدلی و حمایت از خانواده‌های بیماران کرونایی، ضدعفونی معابر، تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، توزیع ماسک و دستکش میان افراد، راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک اشاره داشت.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه تعداد 4هزار و 545 کانون در طرح ملی راهکار مشارکت داشتند، افزود: در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین میزان مشارکت و فعالیت را داشتند و استان‌های فارس، تهران و گیلان نیز به نسبت فراوانی فعالیت‌ها در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در بسیاری از استان‌ها از جمله همدان، خراسان شمالی به همت اعضای کانون‌ها، اشتغال‌آفرینی برای افراد مختلف به ویژه نیازمندان ایجاد و کارگاه تولید ماسک، فروشگاه محصولات مسجدمحور راه‌اندازی شد. در واقع طی این مدت در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شاهد تبلور حرکت جهادی بودیم؛ از این میان کانون «رحمت‌للعالمین» مسجد ثارالله(ع) استان ایلام با راه‌اندازی کارگاه تولید روزانه سه هزار ماسک و راه اندازی فروشگاه دائمی محصولات مسجد محور در کانون شهرک ولیعصر(عج) شیروان را می‌توان جزو اقدامات برجسته به شمار آورد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخش کثیری از فعالیت‌های کانون‌ها متمرکز بر حمایت از خانواده‌هایی بود که با شیوع ویروس منحوس کرونا، از نظر اقتصادی متضرر و از نظر شغلی با مشکل مواجه شدند، در این راستا با شناسایی این خانواده‌ها در استان‌های مختلف کمک‌های خیرانه که به همت اعضای کانون‌ها جمع‌آوری شده بود به دست این افراد رسید که در این عرصه استان قم پیش قراول بود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در شرایط شیوع کرونا، افزود: از جمله فعالیت‌های قابل توجهی که در این ایام از سوی کانون‌های مسجد در سطح کشور اجرا شد، برگزاری پویش مردمی «مسجد، کانون سلامت» بود؛ ذیل این پویش 9 برنامه به صورت سراسری در کشور برگزار شد که شامل «مسابقه گام دوم انقلاب اسلامی» مبتنی بر بیانیه مقام معظم رهبری و ویژه اعضای کانون‌ها و کاربران سامانه بچه‌های مسجد می‌شد؛ در این مسابقه 2234 نفر شرکت کردند.

 

وی ادامه داد:  طرح «تلاوت نور در منزل» عنوان برنامه دیگری بود که ذیل پویش مردمی مسجد کانون سلامت برگزار شد که طی آن تلاوت یک صفحه قرآن به صورت خانوادگی انجام می‌شد، در این طرح با توجه به شیوع ویروس کرونا، خانواده‌ها در منزل اقدام به قرائت قرآن کردند.

 

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: مسابقه فرهنگی «بانوی صبور» عنوان برنامه دیگری بود که ذیل طرح مسجد کانون سلامت برگزار شد، این مسابقه با هدف آشنایی با شخصیت حضرت زینب کبری(س) ویژه بانوان سراسر کشور و به صورت مجازی برگزار شد که در مجموع 2608 نفر در آن شرکت کردند.

 

وی افزود: همچنین طرح «یاریگران زندگی» با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دو سطح (الف) شامل افراد بالای 14 سال و سطح (ب) ویژه مربیان کانون‌ها با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، در این طرح 2234 نفر شرکت کردند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ذیل پویش مردمی مسجد کانون سلامت برنامه های متعدد دیگری نیز برگزار شد که از جمله آنها می توان به طرح مردمی «سلام بر امام» اشاره داشت که شامل قرائت زیارت «امین‌الله» در روزهای چهارشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به صورت مجازی، برگزاری مسابقه سراسری «با کتاب در خانه» شامل برداشت‌ها و خلاصه نویسی از کتاب‌های موجود در منزل و کتابخانه مجازی وبارگذاری آن در سامانه بچه‌های مسجد اشاره داشت.

 

وی اظهار کرد: ذیل برگزاری پویش مردمی مسجد کانون سلامت و به همت کانون‌های مساجد کانال خانه‌های نورانی راه اندازی شد که این کانال با هدف استمرار و توسعه ارتباط خانواده و مسجد شکل گرفت. از سوی دیگر در روزهای ابتدایی سال جدید نیز طرح توسل عمومی به باب الحوائج ذیل این پویش برپا شد. همچنین راه اندازی طرح «باشگاه خبرنگاران مسجدی» با رویکرد هر مسجد یک خبرنگار از طریق سامانه خبرگزاری شبستان دنبال شد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برنامه‌های دیگر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در ایام شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، افزود: برگزاری پویش سراسری قرائت «حدیث کسا» به صورت مجازی به منظور رفع بلا و شفاری بیماران کرونا از جمله دیگر برنامه‌ها بود که در آن 32814 نفر شرکت کردند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در شرایطی که ویروس منحوس کرونا در جامعه شیوع یافته است، این بود که بتواند با همراهی مردم و تلاش جوانان مسجدی به فعالیت فرهنگی خود در راستای تربیت نسل دین‌دار، متعهد و انقلابی ادامه داده و با برگزاری طرح‌ها و پویش‌های متعدد مجازی در بستر فضای مجازی به فعالیت بپردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار