کد خبر: ۸۵۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷ 20 May 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش ماند، معاملات حقوقی‌ها در گواهی سکه ممنوع شد، فردا منتظر یک عرضه اولیه باشید، کار شرکت‌های چینی برای عرضه اولیه در بورس آمریکا سخت‌تر شد، قیمت نفت به بالای ۳۵ دلار افزایش یافت، بازار‌ها به کشف واکسن کرونا امیدوار شده‌اند و رشد محدود قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش ماند، معاملات حقوقی‌ها در گواهی سکه ممنوع شد، فردا منتظر یک عرضه اولیه باشید، کار شرکت‌های چینی برای عرضه اولیه در بورس آمریکا سخت‌تر شد، قیمت نفت به بالای ۳۵ دلار افزایش یافت، بازار‌ها به کشف واکسن کرونا امیدوار شده‌اند و رشد محدود قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

بورس تهران سبزپوش ماند

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۸۱۰۱ واحدی معادل ۰.۸۱ درصد به رقم یک میلیون و ۳ هزار واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۸۳ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۳۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۱۵۳ واحدی معادل ۰.۸۱ درصد به رقم ۲۶۶ هزار و ۶۹۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۶۳۶۲ واحدی معادل ۲.۰۲ درصد، عدد ۳۲۰ هزار و ۸۱۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۴۲۱۵ واحدی معادل ۲.۰۲ درصد به رقم ۲۱۲ هزار و ۵۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۱۷۸ واحد افزایش معادل ۰.۹۶ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۷۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۰۶۳ واحد افزایش معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۷۴۳ هزار و ۴۳۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۲۴۲۸ واحد افزایش معادل ۱.۶۶ درصد همراه بود و عدد یک میلیون و ۹۸۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش وزیر نفت به ساخت آسمان‌خراش چند هزار میلیاردی شرکت گاز/ رئیس اتاق تهران: دولت علاوه بر مالکیت، سهام مدیریتی را هم عرضه کند/ دلار و یورو امروز با چه نرخی معامله شد؟

معاملات حقوقی‌ها در گواهی سکه ممنوع شد

بورس کالا امروز با صدور ابلاغیه‌ای به کارگزاران و فعالان بازار گواهی سپرده طلا اعلام کرد: طبق مصوبه جدید هیات مدیره سازمان بورس، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای بازارگردان ها و صندوق های طلا و همچنین کدهای سبد تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید اوراق گواهی سپرده کالایی سکه طلای بورس کالا نیستند.

رئیس اتاق تهران: دولت علاوه بر مالکیت، سهام مدیریتی را هم عرضه کند

خوانساری امروز در دوازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران نقبی هم به وضعیت بازار سرمایه زد و گفت: در فروردین سال جاری به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه صورت گرفته است، که انتظار می رود، دولت عرضه‌های اولیه را افزایش داده تا عمق بازار بیشتر شده در عین حال قیمت‌ها واقعی شود. همچنین اگر در بازار حبابی وجود دارد، این حباب نیز برطرف شود. اما مساله این است که دولت در عرضه‌های خود، بیشتر سهام مالکیتی عرضه کرده و کمتر سهام مدیریتی عرضه می‌کند. در حالی که این بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است؛ در این قانون تاکید شده که دولت علاوه بر مالکیت، مدیریت را نیز واگذار کند. او با بیان اینکه واگذاری شستا اقدام مثبتی بود، افزود: در واگذاری این شرکت نیز مالکیت واگذار شده و هنوز مدیریت واگذار نشده است. مشاهده می‌شود در برخی شرکت‌های زیرمجموعه شستا ۱۴ تا ۲۰ درصد سهام مالکیتی شرکت در اختیار شستاست، اما مدیریت همچنان در اختیار دولت است. این مساله در درازمدت، مشکلاتی را پدید خواهد آورد، چون اگر مدیریت همچنان دولتی باشد، این واگذاری‌ها منجر به ارتقای بهره‌وری و سودآوری نخواهد شد. رئیس اتاق تهران با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها برای افزایش حجم بازار گفت: در گذشته، تعداد سهامداران اندک بود، اما اکنون تعداد آنان به بیش از یک میلیون تن افزایش یافته است. افزایش تعداد بازیگران بازار خوب است، اما در نبود زیرساخت‌های لازم ممکن است، خطرآفرین باشد؛ بنابراین لازم است، دولت در توسعه این بازار افق بلندتری را مدنظر داشته باشد.

فردا منتظر یک عرضه اولیه باشید

شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد پیزد پس از احراز کلیه شرایط در فهرست نمادهای فرابورس ایران درج و آماده عرضه اولیه شد. جزئیات بیشتر

واکنش وزیر نفت به ساخت آسمان‌خراش چند هزار میلیاردی شرکت گاز

بیژن زنگنه در حاشیه مراسم بزرگداشت کاظم‌پور اردبیلی در جمع خبرنگاران درباره آسمان‌خراش شرکت گاز توضیج داد: طرحی وجود دارد، اما اجرایی نخواهد شد. بر اساس مصوبه دولت در سال ۹۱ به شرکت گاز اجازه احداث ساختمانی داده شد، اما در شرایط فعلی چنین کاری منطقی نیست. در بودجه ۹۸ و ۹۹ تصریح شده خرید ساختمان، ساخت ساختمان و حتی اجاره ساختمان جدید ممنوع شده است. علاوه بر این، شرکت گاز پولی برای این کار ندارد.

 

کار شرکت‌های چینی برای عرضه اولیه در بورس آمریکا سخت‌تر شد

رویترز: منابع آگاه می‌گویند، مقامات بورس آمریکا قصد دارند قوانین سختگیرانه‌تری در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در زیرمجموعه شاخص نزدک اعمال کنند. این مساله باعث خواهد شد تا شرکت‌های چینی برای عرضه اولیه در بورس آمریکا با موانع جدی مواجه شوند. منابع آگاه می‌گویند، هرچند در اعمال این قوانین جدید اسمی از شرکت‌های چینی به میان نیامده، با توجه به اینکه این قوانین عرضه اولیه شرکت‌هایی که از نظر حسابرسی شفافیت کمتری دارند و یا روابط نزدیکی با ارکان دولتی دارند، سخت‌تر می‌کند باعث نگرانی چینی‌ها شده است. در حالی که شاهد افزایش تنش بین آمریکا و چین بر سر موضوعاتی نظیر تجارت، فناوری و شیوع ویروس کرونا هستیم،‌ اعمال قوانین جدید در عرضه اولیه شرکت‌های چینی در نزدک نقطه بحرانی جدیدی در روابط مالی دو اقتصاد برتر جهان، به شمار می‌رود.

نزدک سال گذشته میلادی نیز با اعمال محدودیت‌های جدید در عرضه اولیه تلاش کرد به عرضه اولیه شرکت‌های چینی در بورس آمریکا پایان دهد. قوانین جدیدی که قرار است در بورس نزدک اعمال شوند نشاندهنده نگرانی مقامات بورسی آمریکا نسبت به شرکت‌های چینی هستند که می‌خواهند سهام خود را در بورس آمریکا عرضه کنند. ماه گذشته میلادی، شرکت لاکین کافی چین که در سال ۲۰۱۹ در بورس آمریکا سهامش را عرضه کرد، اعلام کرد که نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مدیرعامل و برخی مدیران این شرکت معاملات عرضه اولیه سهام را دستکاری کرده بودند. بر اساس قوانین جدید شرکت‌های تبعه برخی کشور‌ها از جمله چین باید حداقل ۲۵ میلیون دلار یا دست کم یک چهارم ارزش بازار خود را در عرضه اولیه به فروش برسانند. به نقل از فارس؛ این نخستین باری است که شاخص نزدک شاهد اعمال حداقل حجم فروش در عرضه اولیه است.

قیمت نفت به بالای ۳۵ دلار افزایش یافت

قیمت نفت برای چهارمین جلسه متوالی در معاملات امروز در بحبوحه بروز نشانه‌های از اینکه تولیدکنندگان در حال کاهش تولید هستند و تقاضا در حال افزایش است، بالا رفت. با کم کردن محدودیت‌های ناشی از قرنطینه، تقاضا برای نفت در حال افزایش است. هر بشکه نفت برنت با ۳۷ سنت افزایش ۳۵.۱۸ دلار فروخته شد. این نوع نفت در ساعات اولیه معاملات به بالاترین رقم از ۹ آوریل رسیده بود. هر بشکه نفت خام آمریکا با ۹۹ سنت افزایش ۳۲.۸۱ دلار معامله شد. این نوع نفت نیز تا ۳۳.۴۴ دلار، بالاترین رقم از ۱۶ مارس نیز بالا رفته بود.

بازار‌ها به کشف واکسن کرونا امیدوار شده‌اند

روز دوشنبه هم بعد از اینکه شرکت بیوتکنولوژی Moderna صحبت‌های امیدوارکننده‌ای درباره آزمایش موفق واکسن کرونا را مطرح کرد، قیمت نفت خام افزایش یافت. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا در سمت عرضه نفت، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت شیل از طرف ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، در ماه آینده به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۸ برسد. بعد از توافق اتحاد اوپک پلاس برای جلوگیری از تولید که از ابتدای این ماه آغاز شد، وارونگی خیره‌کننده‌ای در تولیدات این کشور‌ها رخ ‌داده است. به گفته تحلیلگران، خوش‌بینی در تمام بازار‌ها دیده می‌شود. نه‌ تنها در نفت بلکه در فلزات پایه هم این امیدواری در حال افزایش است و پشتیبانی خوبی در بازار سهام رخ ‌داده است. البته ممکن است بازار‌ها خوش‌بینی زیادی به خرج دهند و گمان کنند اقتصاد سریع به مسیر رشد خواهد برگشت، به همین دلیل خطر آن وجود دارد که قیمت نفت امریکا در کوتاه‌مدت کاهش یابد.

رشد محدود قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات امروز به علت ادامه نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی افزایش یافت، اما تقویت تمایل به ریسک کردن در بازار به علت نتایج اولیه مثبت یک واکسن برای ویروس کرونا، رشد قیمتی این فلز گرانبها را محدود کرد. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۳.۳۷ دلار افزایش ۱۷۳۵.۹۲ دلار فروخته شد.

کرونا سومین اقتصاد جهان را هم زمین زد!

خبرگزاری فرانسه: رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان به طرز غیر منتظره‌ای کاهش داشته است. به گفته کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کار‌ها عامل اصلی این عملکرد است. طبق اعلام دولت ژاپن در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ اقتصاد ژاپن ۰.۹ درصد کوچک‌تر شده است. این برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ است که اقتصاد ژاپن با ثبت دو رشد فصلی متوالی منفی وارد رکود می‌شود.

خودرو‌های احتکار شده یکی یکی در حال رو شدن است

بررسی بازار خودروی تهران حاکی است مردم همچنان منتظر اعلام قیمت‌ها از سوی خودروسازان، شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار هستند و به همین دلیل معاملات قفل شده است. هرچند بررسی قیمت‌ها در این روز تفاوت آنچنانی با قیمت‌های چهارشنبه هفته گذشته نشان نمی‌دهد، اما همین اعداد و ارقام نیز روی کاغذ است. کارشناسان بازار می‌گویند: عده‌ای محتکر که در ماه‌های گذشته خودرو به قصد سرمایه‌گذاری در پارکینگ‌ها جمع کرده بودند، مرتب به دنبال تحریک مصرف‌کنندگان برای فروش خودروهایشان بودند، اما این روز‌ها خودرو‌های احتکار شده، یکی یکی در حال رو شدن است و باید شفاف سازی شود که صاحبان آن‌ها چه کسانی هستند؟ در این صورت در پارکینگ خانه‌ها چه خبر است؟ و پیش بینی می‌شود تعداد زیادی خودرو در منازل احتکار شده باشد.

به اعتقاد کارشناسان، اگر در ماه‌های گذشته سقف قیمتی بر خودرو‌ها اعمال می‌شد، شاهد ظهور محتکران یا سرمایه‌گذاران خودرو نبودیم. یک نمایشگاه‌دار در مرکز تهران در این زمینه می‌گوید: چرا برای ما که طبق قانون تجارت به این فعالیت مشغولیم نرخ کارمزد در ازای فعالیت خرید و فروش در نظر گرفته می‌شود، اما برای کسی که ۵۰۰ خودرو در اختیار دارد قانونی تعریف نشده و خودروی خود را به هر قیمتی می‌فروشد؟ وی معتقد است، فرمول قیمت بازاری خودرو ۱۰ درصد بالای قیمت فاکتور شده کارخانه ای، طرح خوبی است که باید پیشتر از این‌ها اجرایی می‌شد. /ایرنا

کشف ۷۹ دستگاه خودرو احتکار شده در پایتخت

رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت گفت: ۷۹ دستگاه خودرو احتکارشده فاقد پلاک از پارکینگی در حوالی یافت آباد به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال کشف شد. وی اظهار داشت: با هماهنگی مقام قضائی روز گذشته مأموران برای دستگیری و بازرسی از محل مذکور به نشانی اعلامی اعزام و موفق شدند از این پارکینگ ۷۹دستگاه انواع خورو شامل ۲دستگاه تیبا، ۱۰ دستگاه پراید، یک دستگاه لگسوز، ۳ دستگاه وانت آیسان، یک دستگاه هیوندا، ۳ دستگاه خودرو دنا پلاس، ۷ دستگاه خودرو ساینا، ۳ دستگاه خودرو جک، ۴ دستگاه خودرو لیفان ۳ دستگاه خودرو جیلی و ... کشف و مالک پارکینگ را نیز به اتهام احتکار خودرو دستگیر و به پلیس امنیت عمومی انتقال دهند.

دلار و یورو امروز با چه نرخی معامله شد؟

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۷۰۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۷۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان افت دارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری و بدون تغییر نسبت به روز گذشته، به قیمت ۱۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. افت اندک دلار و ثبات یورو در صرافی‌های بانکی در حالی است که در بازار آزاد ارز، هم اکنون نرخ دلار نسبت به قبل از ظهر، با افزایش نسبی همراه شده و به رقم ۱۷۶۶۰ تومان رسیده است. هر یورو نیز ۱۹۱۰۰ تومان قیمت گذاری شده است. هر درهم امارات نیز به عنوان ارز اثرگذار بر نرخ دلار آمریکا در بازار تهران، به رقم ۴۸۸۰ تومان رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار