رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با اشاره به خالی بودن جای یک واحد صنعتی تولید شیرخشک در استان، گفت: احداث این واحد می‌تواند تمام نیاز غرب کشور را پوشش دهد.
کد خبر: ۸۵۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 20 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،سیدمهدی افخمی ، با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ واحد تولید شیرخشکی در کرمانشاه نداریم، افزود: نه تنها در کرمانشاه بلکه در استان‌های اطراف از جمله کردستان و ایلام هم واحدی وجود ندارد و نزدیک‌ترین واحدی که این کار را انجام می‌دهد یک واحد در رزن (استان همدان) است.

وی ادامه داد: این واحد نیز همیشه ظرفیت خالی ندارد و گاهی مجبور می‌شویم شیر مازاد تولیدی را برای خشک کردن به کرج، اشتهارد و... بفرستیم که این کار هزینه تمام شده تولید شیرخشک را زیاد می‌کند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم احداث یک واحد تولید شیرخشک در کرمانشاه، عنوان کرد: در برخی مواقع که با مازاد تولید شیر مواجه هستیم، نیاز است که این شیر برای مصارف بعدی خشک و نگهداری شود.

به گفته افخمی، بسیاری از صنایع لبنی برای برخی تولیدات خود از جمله بستنی، ماست و ... نیازمند شیرخشک هستند و می‌توان گفت صنایع لبنی و کارخانجات تولید شیرخشک به صورت مداوم با هم در تعامل هستند و از دیرباز نیز معمولا کنار کارخانجات صنایع لبنی، واحدهای شیرخشک‌کنی هم وجود داشته است.

وی با بیان اینکه احداث یک کارخانه تولید شیرخشک در کرمانشاه می‌تواند نیاز استان‌های غربی را نیز پوشش دهند، یادآور شد: با توجه به اینکه هر 10 تا یازده کیلو شیر، یک کیلو شیرخشک می‌دهد، به نظر می‌رسد ظرفیت تولید روزانه حدود 50 تا 100 تن شیرخشک برای این واحد مناسب باشد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه گفت: اگر چنین واحدی راه‌اندازی شود، در کنار تولید شیرخشک می‌تواند در زمینه تولید پودر پنیر هم فعالیت کند که در بسیاری از صنایع غذایی از جمله تولید چیپس و پفک کاربرد دارد.

افخمی با اشاره به اینکه در گذشته چند نفر برای احداث واحد شیرخشک‌کنی پای کار آمدند، اما دیگر پیگیر نشدند، گفت: باید با همکاری دولت تسهیلاتی فراهم شود که سرمایه‌گذار برای احداث چنین واحدی پای کار بیاید.

وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم تولید شیر در غرب کشور چندان زیاد نیست و احداث یک واحد در کرمانشاه، جوابگوی نیاز منطقه خواهد بود.

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، هم اکنون عمده تمرکز واحدهای شیرخشک کنی در استان‌های اصفهان، البرز، خراسان، تهران، فارس و... است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار