کد خبر: ۸۵۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 21 May 2020

 

همزمان با ۳۱ اردیبهشت، روز ملی اهدای عضو، ۴ شنبه شب هفدهمین مراسم برگزاری پیوند اعضا (جشن نفس) در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.
 
                                                   برگزاری هفدهمین جشن نفس درتهران به صورت مجازی
 

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این همایش با حضور شهردار تهران، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، برخی از هنرمندان سینما و تلویزیون، تعدادی از خوانندگان موسیقی و با حضور تعدادی از مسئولان و دست اندرکاران حوزه اهدای عضو و به علت ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با انتشار کرونا، مجازی و بدون حضور مردم برگزار شد.

در این همایش، ضمن شکرگزاری به درگاه ایزد منان، از اهداکنندگان عضو و دست اندکاران این حوزه، تجلیل شد.

دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان و دکتر مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، دکتر ایرج فاضل رئیس هئیت امنا، دکتر علی نوبخت رئیس هئیت مدیره و دکتر کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان و رضا کیانیان، سیامک انصاری، علیرضا عصار و روزبه بمانی و مهراوه شریفی نیا از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در حاشیه این مراسم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فرهنگسازی در بخش اهدای عضو و تجلیل از اهدا کنندگان عضو و خانواده‌های آن‌ها را از اهداف برگزاری جشن نفس بر شمرد و گفت: امسال این جشن به علت جلوگیری از انتشار بیماری کرونا بدون حضور مردم برگزار شد.

وی با تجلیل از حضور هنرمندان در این جشن در ترویج فرهنگ اهدای عضو افزود: از پارسال طرح «شهر نفس» را با کمک شهرداری، فرهنگسرای مترو، سازمان زیباسازی و با همکاری خیلی خوب سازمان صدا و سیما اجرا کردیم.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح، در تابلو‌های تبلیغاتی خیابان ها، مترو و مستند صدا و سیما درباره اهمیت اهدای عضو، فرهنگسازی کردیم.

نجفی زاده با اشاره به اینکه آمار تعداد کارت اهدای عضو رو به افزایش است، گفت: روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ درخواست کارت اهدای عضو داریم، اما در برخی مواقع که برنامه تلویزیونی با هدف فرهنگسازی اهدای عضو پخش می‌شود این رقم به روزانه ۱۶ هزار درخواست کارت اهدای عضو می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ درصد بزرگسالان کشورمان یعنی حدود ۶ میلیون نفر از ۵۰ میلیون بزرگسال، کارت اهدای عضو دارند در حالی که این رقم در آمریکا ۵۶ درصد است و در انگلیس بیش از یک سوم بزرگسالان را شامل می‌شود.

نجفی زاده علت بیشتر بودن تعداد کارت‌های اهدای عضو در این کشور‌ها را ثبت نشان اهدای عضو در گواهینامه و کارت ملی شهروندان این کشور‌ها بیان و اضافه کرد: نشان اهدای عضو در کشور ما هم ثبت و تایید شد و موازین قانونی آن برای ثبت بر روی گواهینامه انجام شده، اما هنوز در مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون تصویب نشده است و پیگیر این موضوع هستیم.

وی گفت: اهدای عضو در کشورمان از ۱۱ و ۲ دهم در میلیون در دو سال پیش به ۱۴ میلیون در سال ۹۸ رسید و این رشد خوبی بود.

نجفی زاده با بیان اینکه بیشترین نیاز پیوند اعضا در کشومان، کلیه است، افزود: بیش از ۳۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم که حداقل ۵۰ درصد آن‌ها می‌توانند پیوند کلیه شوند بنابراین به کلیه پیوندی نیاز است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد:در کشورمان پس از کلیه به پیوند کبد و پس از آن به قلب و ریه نیاز داریم.

نجفی زاده اضافه کرد: کلیه بیش از ۹۰ درصد افرادی که مرگ مغزی می‌شوند قابل استفاده است، اما این رقم در قلب و ریه به ترتیب ۳۳ درصد و ۱۰ درصد است.

وی ادامه داد: اعضای قلب و ریه افراد مرگ مغزی شده تنها ۴ تا ۶ ساعت می‌تواند در بیرون از بدن آن‌ها زنده بماند بنابراین زمان رساندن این اعضا به گیرنده عضو، مهم است.

نجفی زاده افزود: پارسال ۲۰ مورد قلب به صورت پروازی به بیمار رسانده و با موفقیت پیوند زده شد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی برای اهدای عضو افراد مرگ مغزی شده گفت: بر اساس آمار‌ها در کشورمان فقط ۴۸ درصد خانواده‌های این افراد به پیوند اعضای آن‌ها رضایت می‌دهند به همین علت بهتر است کسانی که مایل به پیوند اعضای خود پس از مرگ هستند کارت اهدای عضو دریافت کنند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: افراد برای این منظور فقط کافی است کد ملی خود را به شماره ۳۴۳۲ پیامک کنند تا در کمتر از ۳۰ ثانیه، کارت اهدای عضو برای آن‌ها صادر شود.

نجفی زاده اضافه کرد: راه‌های دیگری از جمله مراجعه حضوری به برخی مراکز از جمله واحد‌های فراهم آوری و بنیاد امور بیماری‌های خاص برای صدور کارت اهدای عضو وجود دارد و همچنین افراد می‌توانند برای این منظور به نشانی اینترنتی www.ehdacenter.ir هم مراجعه کنند.

پیروز حناچی شهردار تهران هم در حاشیه مراسم جشن نفس در جمع خبرنگاران گفت: یکی از وظایف اجتماعی شهرداری تهران حمایت از خیران از جمله انجمن اهدای عضو و ایجاد بستر مناسب برای موضوع خیر است و همه باید از آن حمایت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ پیوند اعضا شامل پیوند‌های کلیه، کبد، قلب، پانکراس، ریه و روده در کشورمان انجام شده است.

سعید نمکی در پیام تصویری خود به هفدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) با اشاره به اینکه ایران یکی از موفق‌ترین کشور‌های منطقه در بخش پیوند اعضا است، افزود: ۳۲ مرکز پیوند کلیه، ۱۱ مرکز پیوند کبد، ۹ مرکز پیوند قلب، سه مرکز پیوند ریه و دو مرکز پیوند پانکراس در کشورمان فعال هستند.

وی با بیان اینکه پارسال حدود دو هزار و ۵۰۰ بیمار در کشور از خدمات پیوند اعضا بهره‌مند شدند، اضافه کرد: گرچه هنوز تعداد پیوند اعضا در ایران بالا نیست، اما رشد قابل توجهی داشته است و بیش از ۶۰ درصد پیوند‌ها از افراد دچار مرگ مغزی شده، انجام می‌شود که این رقم، پیش از این بسیار پایین بود.

نمکی گفت: قبلا مردم برای کوچک‌ترین اعمال جراحی پیوند، باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما اکنون با ارزان‌ترین قیمت، با حمایت دولت و پوشش بیمه ای، گرانبها‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی به مردم در حوزه پیوند اعضا انجام می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از پیام خود از زحمات دست اندرکاران انجمن اهدای عضو ایرانیان و هیئت امنای سازمان‌های مردم نهاد تشکر کرد.

وزیر بهداشت گفت: بیماری کرونا با همت، غیرت، شجاعت و همدلی همگانی و مشارکت مردم، مدیریت شد و در این بخش به توفیقات بسیار خوبی رسیدیم.

نمکی ادامه داد: از مرحله مدیریت به مرحله کنترل رسیدیم و در بیش از ۹۰ درصد از استان‌های کشور به مرحله مهار این بیماری رسیده ایم که این هم نمودی از حرکت بزرگ ملتی است که همواره در روز‌های سخت در کنار همدیگر، حماسه آفریدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار