آنچه که امروز در محافل سیاسی مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد ، موضوع ریاست مجلس است که تاکنون نام پنج نفر بیشتر بر سر زبان ها بود. قالیباف ، نیکزاد، حسینی ، حاجی بابایی و میرسلیم که در گزارشی از آخرین جلسات کناره گیری دو نفر قطعی شده است.
کد خبر: ۸۵۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 23 May 2020
با نزدیک شدن به روز شروع کار مجلس یازدهم ، گمانه زنی ها برای نشستن بر کرسی هایی مانند ریاست مجلس یا کمیسون ها شفاف تر می شود . آنچه که امروز در محافل سیاسی مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد ، موضوع ریاست مجلس است که تاکنون نام پنج نفر بیشتر بر سر زبان ها بود. قالیباف ، نیکزاد، حسینی ، حاجی بابایی و میرسلیم که در گزارشی از آخرین جلسات کناره گیری دو نفر قطعی شده است.
انصراف دو کاندید ریاست مجلس
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، برخی رسانه ها نوشتند ، منتخب مردم خلخال در باره آخرین تصمیمات منتخبان اصولگرای مجلس یازدهم برای کرسی ریاست، گفت: علی نیکزاد و شمس الدین حسینی از نامزدی ریاست مجلس انصراف دادند و بدین ترتیب رقابت بین حمیدرضا حاجی بابایی و قالیباف خواهد بود.
سید غنی نظری خانقاه در خصوص آخرین تصمیمات منتخبان جریان اصولگرا برای انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس یازدهم در دومین جلسه شورای موقت مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار داشت: مهمترین دستور کار این جلسه اعلام حضور کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم و ارائه برنامه ها و توانایی های خود به شورای مرکزی بود.
انصراف دو کاندید ریاست مجلس / سه نماینده کهگیلویه و بویراحمد از چه کسی حمایت می کنند؟

وی افزود: در این جلسه محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، شمس الدین حسینی، حمیدرضا حاج بابایی و مصطفی میرسلیم به عنوان داوطلبان ریاست مجلس در این جلسه حضور یافتند که هر کدام به مدت ۲۰ دقیقه برای جمعی ۶۲ نفره صحبت کردند که این جمع ۶۲ نفره خود چکیده و نمادی از دیگر منتخبان نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم هستند.
نظری خانقاه با بیان اینکه هر کدام از این پنج نفر نظرات و برنامه ها و راه کارهای خود را برای مجلسی کارآمد و مردمی بیان کردند.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از مباحث مطرح شده کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم شعاری بود، خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل اینکه هیچ نماینده ای نباید نماینده تر باشد یا مجلس در راس امور قرار گیرد بیش از آنکه ریشه در برنامه محوری داشته باشد، جنبه شعاری دارد.
نظری خانقاه افزود: مقرر شد در فراکسیون نیروهای انقلاب که همه اعضا حضور دارند نتیجه این مباحث مطرح و در آنجا نسبت به معرفی گزینه فراکسیون تصمیم گیری شود. که در عصر روز ۷ خرداد این جلسه فراکسیون برگزار خواهد شد.
وی در ادامه همچنین گفت: علاوه بر گزینه های ریاست ۷ نامزد نائب رئیسی، سیدرضا تقوی، الیاس نادران، فرهنگی، منادی، مصری، میرتاج الدینی  و قاضی زاده هاشمی هم در این جلسه برنامه های خود را به سمع و نظر منتخبان رساندند.
منتخب مردم خلخال در عین حال گفت: شورای موقت مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب خروجی تصمیم کلیت ائتلاف مذکور است و کمیته هایی زیر عنوان ۷ نفره و شبیه به آن رسمیت قانونی ندارد و بیشتر تشکیل جلسه های موقتی بود که توسط افرادی که قرابت بیشتری با هم داشتند شکل گرفته بود. لذا این شورای موقت مرکزی یازده کار گروه تخصصی تشکیل داد که مهمترین آن کار گروه اجرایی است که اینجانب عضو آن هستم.
وی افزود: مشکلات زیادی بخصوص در زمینه شکل گیری کمیسیون ها داریم. برای مثال در مجلس دهم عضویت در کمیسیون ها برای نمایندگان ادوار انتخابی بود . کسانی هم که برای اولین بار وارد مجلس می شوند در کمیسیون های مختلف بدون توجه به تخصص و توانایی ها تقسیم می شوند که نوعی امتیاز بندی ذیل ۳۶ و ۳۷ آئین نامه داخلی مجلس است. لذا تغییر این رویه باید از اولویت های مجلس یازدهم باشد.
نظری خانقاه در پایان در خصوص جمع بندی جلسه گفت: مقرر شد هر یک از نامزدهای ریاست در فراکسیون نیروهای انقلاب حائز بالاترین رای شد بقیه افراد تمکین کرده و گردن نهند و این یک تعهد اخلاقی است. به عنوان مثال در جلسه ای که نیکزاد، حسینی و حاجی بابایی داشتند، تا اینجای کار علی نیکزاد و شمس الدین حسینی از نامزدی ریاست انصراف دادند، بنابراین حمیدرضا حاجی بابایی با قالیباف رقابت می کند، مصطفی میرسلیم که در جلسه شورای مرکزی حضور داشت در جلسه خصوصی نامزدها که منتج به این توافق شد حضور شرکت نکرد.
انصراف دو کاندید ریاست مجلس / سه نماینده کهگیلویه و بویراحمد از چه کسی حمایت می کنند؟

سه نماینده کهگیلویه و بویراحمد از چه کسی حمایت می کنند؟
در این جلسات سیاسی در سطح تصمیم گیری های کلان مجلس فعلا از سه نماینده استان خبری نیست که دلایل قانع کننده ای دارد ! شاید بانفوذترین نماینده استان در سطح ملی غلام رضا تاجگردون باشد که بر روی کاغذ وی نمی تواند شانسی در میان مجلس اصولگرایان داشته باشد . در مورد دو نفر دیگر هم سید محمد موحد هر چند کاندیدای مورد حمایت ائتلاف نیروهای انقلاب است اما به دلیل نداشتن جایگاه سیاسی ملی در میان اصولگرایان نمی توان انتظار ز یادی از وی داشت. مهدی روشنفکر هم که یک چهره کاملا جدید و ناشناخته برای اصولگرایان است و نمی توان چندان امیدی به دادن نقشی مهم به وی از سوی اصولگرایان داشت. پس فعلا آنچه که قابلیت تحلیل و بررسی برای سه نماینده استان خارج از موضوع کمیسیون ها و انحصارا به موضوع ریاست مجلس ، دارد حمایت آن ها از کاندیداهای مطرح ریاست مجلس است.
تاجگردون بی شک طلایی ترین دوران نمایندگی برای نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است و شاید تکرار چنین دورانی برای بار دوم بسیار سخت باشد! در دوره یازدهم به نظر می رسد استان به دوره های قبل در حد و اندازه سیاهی لشکر مجلس بازگردد مگر اینکه غلام رضا تاجگردون اهی برای لابیگری پیدا کند!
غلامرضا تاجگردون بر عکس آنچه که اصولگرایان یا اصلاح طلبان درباره وی می گویند ، چندان وابستگی حزبی ندارد بلکه در وهله اول حفظ جایگاه و پرستیژ و منافعش مهم است و خیلی راحت می تواند با هر طیفی به توافق برسد . بنابراین تاجگردون بین دو گزینه قالیباف و حاج بابایی می تواند دلایلی برای حمایت از هر کدام داشته باشد!
تاجگردون هنوز هم امیدوار به کمیسیون بودجه است چرا که آن را یک جایگاه تخصصی برای خود می داند و از هر شگردی برای رسیدن به آن استفاده می کند اما در این بین بدش نمی آید حاج بابایی به عنوان جدی ترین گزینه ریاست کمیسیون بودجه به ریاست مجلس برسد و در این راه با وی زد و بند و همراهی کند تا رئیس مجلس شود.
از طرف دیگر در نگاه تاجگردون بی شک قالیباف می تواند دیدبازترین گزینه مجلس باشد که بتوان در مذاکره با حتی یک اصلاح طلب روی آن حساب کرد ! بنابراین تاجگردون منتظر شرایط خواهد ماند و تصمیم عاقلانه تر را خواهد گرفت.
سید محمد موحد ، یکی دیگر از نمایندگان استان است که به نوعی تنها گزینه پیروز معرفی شده از طرف ائتلاف نیروهای انقلاب برای کهگیلویه و بویراحمد است . موحد بی شک در وهله اول باید مطیه حامیان ملی خود باشد . بنابراین به نظر می رسد وی منتظر تصمیم جمعی بماند. اما آنچه که بسیار محتمل می رسد ، چون قالیباف شانس بیشتری برای اعلام نهایی ائتلاف باشد ، رای سید محمد موحد برای قالیباف خواهد بود ضمن اینکه به نظر می رسد موحد چندان توانایی برای سهم خواهی نداشته باشد بلکه باید مطیع جریان باشد .
مهدی روشنفکر ، سومین نماینده استان است که باید دید در این انتخاب مهم طرف چه کسی را خواهد گرفت . همانگونه که بارها گفته شد ، مهدی روشنفکر هیچگونه بدهکاری به هیچ جریان سیاسی ندارد چرا که نه اصولگراین و نه اصلاح طلبان به صورت منسجم از وی حمایت نکرده اند .
اما اینکه روشنفکر به چه کسی رای دهد کمی سخت است . فعلا که دو گزینه قالیباف و حاج بابایی مطرح هستند اما گفته می شود میرسلیم هم هنوز گزینه ریاست مجلس است.
روشنفکر طی مدتی که به عنوان منتخب در تهران به دیدار مسئولین می رفت ، برخی چهره ها را هم ملاقات کرده است که این چهره قالیباف را گزینه مناسب ریاست مجلس می دانند و محتمل است که با انتخاب قالیباف به فکر باز کردن فضیی مناسب در عرصه سیاسی ملی باشد.
اما از طرف دیگر روشنفکر در کهگیلویه و بویراحمد دوستانی دارد که از حزب موتلفه هستند ، بعید نیست اگر وی از طرف قالیباف به نتیجه ملموسی نرسد با موتلفه ای ها همکاری کند.
به هر جهت تا چند روز دیگر و با شروع مجلس وضعیت ریاست مجلس مشخص خواهد شد اما به نظر می رسد هر سه نماینده استان اگر بتوانند به صورت هماهنگ تر در مناسبات سیاسی ملی عمل کنند بی شک منافع آن برای استان بیشتر خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
تحلیلگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
هر سه به حاج بابایی زاگرس نشین رای می دهند مگر اینکه اصولگرایان به این نتیجه برسند که یک کاندیدا برای ریاست مجلس معرفی کنند که آن هم قالیباف است.
انقلابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
تاج گردون که مشخصه با حاج بابای هست
خوب یادشه وقتی قالیباف به نفع رئیسی کنار رفت
نعره میزد صب کن آقا کجا میری وبه قول خودش میخواست با انتخاب روحانی استان را به نون ونوای برساند نون ونوا که نشد گدایی هم مشکل شد
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
هر ۳ نفر منفعت طلبند و معامله گر قطعا به قالی باف رای می دهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
رای سه تاش زیاد تاثیری درانتخاب رئیس مجلس نداره
دنبال منافع شخصی وگرفتن امتیاز برای تعویض سرایداران هستن
آن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
روشنفکر هنوز نرفته فشارآورد تا مدیرآموزش وپرورش بویراحمد رادربدترین شرایط برداشتن
موحدهم باهمین شعاراومد که حتی به سرایداران رحم نکنه
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
اگه تعصب داشتند به فرزند شایسته زاگرس نشین که الحق انسان شایسته ای هم هست رای می دادند
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام ،خدایی اینا نظر کین ،خدایی باید تو بری کلاس نهضت سواد اموزی،موحد یه سناتوره چنددوره تو مجلس بوده چطورمیگی موحد نمیتونه جزکمیسیون اصل نود باشه
در جواب احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
احسان جان اونقدری که امثال شما سناتور سناتور می کنید خودش باور نداره
طرف خودش میگه من فکر می کنم تو کمیسیون اصل 90 موفقم امثال شما دارید می گید سناتور فلان هست و بهمان
حالا چهار سال میاد و می بینید که چه حماقتی در انتخاب کردید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار