با گذشت یک هفته از اعتراضات و آشوب‌های آمریکا 140 شهر به هم ریخته و دولت‌ هم با نیروهای پلیس، گارد ملی و سرویس مخفی به جان معترضینی افتاده که بیش از 4 هزارتنشان تاکنون دستگیر شده‌اند؛ اتفاقی که در 50 سال اخیر بی‌نظیر عنوان شده است.
کد خبر: ۸۵۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸ 02 June 2020

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از کیهان؛ حدود دو سال پیش آمریکا طرح «تابستان داغ» برای ایران را مطرح کرد که در آن قصد بر آن بود با برقراری آشوب‌‎های تابستانه کار حکومت ایران یکسره شود و آمریکا و هم‌پیمانانش در ایران مستقر شوند. اما از سه شنبه گذشته، 26 مِی (6 خرداد) و در پی قتلِ «جورج فلویدِ» سیاه‌پوست توسط پلیس سفیدی که خونسردانه با فشار زانو او را خفه می‌کرد، پروژه تابستان داغ در خود آمریکا کلید خورده، با این تفاوت که هیچ نیروی متخاصمی آن را برنامه‌ریزی نکرده و ساختار نژادپرستانه آمریکا محرک اصلی آن است.
این اعتراضات در ابتدا از شهر مینیاپولیسِ ایالتِ مینه‌سوتا، که محل وقوع قتل بود، آغاز شد اماتا کنون 140 شهر آمریکا را درگیر کرده است. «روزنامه نیویورک تایمز» نقشه مناطقی را که در آنها تظاهرات ضدنژادپرستی برگزار و یا نیروهای گارد ملی آمریکا مستقر شده‌اند، منتشر کرد که درگیر شدن کل آمریکا را نشان می‌دهد. این اعتراضات حتی به دیوارهای کاخ سفید نیز رسید.
فرار ترامپ به پناهگاه
این اعتراضات در واشنگتن که به دیواره‌های کاخ سفید رسید، رئیس‌جمهورِ «اَبَر قدرت»! آمریکا را شدیداً وحشت‌زده کرد. به گزارش روزنامه «گاردین»، جمعه شب درپی تجمع گسترده معترضان در مقابل کاخ سفید، مأموران سرویس‌ مخفی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به سنگر بتونی زیرزمینی منتقل کردند. «دیلی میل» هم گزارش داده
بیش از 50 تن از مأموران مخفی بیرون از کاخ سفید و محیط اطراف آن صدمه دیدند. چین نیز به ترامپ طعنه زده، «به‌ جای پنهان شدن پشت سرویس مخفی، با معترضان صحبت کن.»
گزارش شده که معترضین خشمگین که ترامپ را نژادپرست و متهم اصلی خشونت‌های نژادپرستانه اخیر می‌خوانند، با کوکتول مولوتوف و مواد آتش‌زا به اطراف کاخ سفید رفته بودند، چنان‌که دیگر مظاهر سرمایه‌داری چون فروشگاه‌های گوچی و چنل که بِرندهای معروفی هستند، در واشنگتن و نیویورک هم در معرض این‌چنین حملاتی قرار گرفته‌اند.
ورود ارتش و برخورد خشن با معترضان
آمریکا که خود کوچکترین برخورد با مخالفان را در سراسر دنیا شدیداً محکوم می‌کرد حالا خودش خشونت‌آمیزترین برخوردها با معترضان را دارد، چنان‌که دیگر نیروهای پلیس توان سرکوب‌ها را ندارند و نیروهای گارد ملی ارتش هم برای سرکوب‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند. به گزارش «دیلی میل»، 5 هزار نیروی گارد ملی در 26 ایالت و واشنگتن، پایتخت سیاسی آمریکا، مستقر شده‌اند.
با ادامه اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا، تا کنون حدأقل 4 هزار و 100 معترض در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. حتی دختر «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک نیز بازداشت شده است. حجم ویرانگری از غارت‌های شبانه در سراسر آمریکا هم تصاویر تکان‌دهنده‌ای بر جای گذاشته است که می‌توان فیلم‌های آن و همچنین فیلم‌هایی که از سرکوب‌ها منتشر شده را در شبکه‌های اجتماعی پیگیری کرد. به گزارش تسنیم از روزنامه آمریکایی، تا کنون حدأقل ۵ نفر در ناآرامی‌های اخیر این کشور کشته شده‌اند.
در جریان سرکوب‌ها آمریکا خبرنگاران را نیز به شدت تحت فشار قرار‌داده است؛ از دستگیری خبرنگاران شبکه «سی.ان.ان» این کشور تا حمله به خبرنگار روس. سفارت روسیه در واشنگتن در نامه‌ای اعتراضی به وزارت خارجه آمریکا، خواستار توضیح درباره اقدام پلیس این کشور در حمله به خبرنگار خبرگزاری «ریانووستی» حین پوشش اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا شد.
شورش‌های بی‌نظیر
حجم و گستردگی اعتراضات، میزان خشونت‌بار بودن آن، غارت‌های فروشگاه‎ها در جریان اعتراضات و همچنین شدت سرکوب‌ها، توجهات به این شورش‌ها را بسیار زیاد کرده است. «نیک برایانت» گزارشگر «بی‌بی‌سی» گفته است، این گسترده‌ترین ناآرامی نژادی در آمریکا از زمان ترور «مارتین لوترکینگ»، رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی، در سال ۱۹۶۸ است. البته با توجه به درگیر بودن حداقل 26 ایالت به علاوه واشنگتن و گستردگی این اعتراضات و سرکوب‌ها و همچنین کیفیت خشونت‌بارِ این شورش‌ها تأیید این ادعا چندان دور از ذهن نیست.
چند روز پس از قتل فلوید اعتراضات و ناآرامی‌ها، مینیاپولیس شبیه به شهری جنگ‌زده شده؛ فرماندار ایالت آریزونا در پی اعتراضات به مدت یک هفته در سراسر این ایالت مقررات منع آمدو شد برقرار کرده؛ شهردار دیترویت که بزرگ‌ترین شهر در ایالت میشیگان به شمار می‌رود از ترس گسترش اعتراضات و برای جلوگیری از اعمال خشونت‌آمیز مقررات منع آمدوشد اعلام کرده است؛ پیش از این نیز فرماندار ایالت کالیفرنیا در شهر لس‌آنجلس حالت فوق‌العاده اعلام کرده بود. به گزارش «سی.ان.ان»، کاخ سفید از کارمندانش خواسته است که به دلیل تداوم اعتراضات مقابل ورودی‌های اصلی ساختمان از حضور در کاخ سفید
خودداری کنند.
تظاهرات در دیگر نقاط جهان
در دیگر نقاط جهان اعتراضاتی در همبستگی با مردم آمریکا صورت گرفته است. در لندن هزاران تن در حمایت از معترضان آمریکایی تجمع کردند؛ معترضان همچنین در دانمارک در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند؛ سفارت آمریکا در برلین هم روز شنبه با شعار «عدالت برای جورج فلوید» شاهد اعتراضات بود؛ در برزیل هم صدها تن در مقابل کاخ دولتی ریودوژانیرو دست به تجمع اعتراضی زدند و به جرایم پلیس برزیل علیه سیاهپوستان اعتراض کردند؛ به گزارش ایسنا، در کانادا نیز یک اعتراض ضد نژادپرستی به درگیری میان پلیس مونترال و برخی از معترضان منجر شد.
گفتنی است، این قتل چون جلوی دوربین شاهدین اتفاق افتاده و برای مردم سراسر آمریکا و جهان مخابره شده است، حساسیت‌ها را برانگیخته و الا برخوردهای نژادپرستانه با سیاهپوستان، بومیان سرخ پوست، هیسپن‌ها و دیگر خارجی‌ها در آمریکا ماجرایی است طولانی و پر تکرار. اما این بار مردم آمریکا که از سیاست‌های دولتشان در غائله کرونا ناراضی بودند، این اتفاق را دیگر تحمل نکردند. این روزهای آمریکا در واقع روزهای بُروزِ سال‌ها عقده‌ای ناشی از تبعیض است؛ دُملِ چرکینِ نابرابری سر باز کرده است.
آخرین خبرها
در بحبوحه اعتراضات علیه تبعیض نژادی در آمریکا، تیر‌اندازی در شهر «داونپورت» ایالت آیوا، موجب کشته شدن 2 نفر و جراحت یک مأمور پلیس شد و تعداد کشته‌ها به 7 نفر رسید.
ترامپ از بازداشت معترضان به تبعیض نژادی حمایت و تلاش‌ها برای آزاد کردن آنها را رد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا دوباره تمام تقصیرها و شورش‌ها را به گردن سازمان آنتیفا (گروه چپِ ضدفاشیست)‌انداخت.
ترامپ همچنین گفت: اعتراضات خیابانی کارِ اطرافیان جو بایدن است.
پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با فاجعه خواندن وقایع اخیر این کشور از اقدامات ترامپ حمایت کرد و گفت خشونت‌ها و اعتراض‌های اخیر قابل قبول نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار