عدم اجرای صحیح سیاست خصوصی‌سازی در سراسر کشور مشکلات زیادی را به وجود آورده و بسیاری از کارخانه و شرکت‌های معتبر با واگذاری به بخش خصوصی، دچار بحران مالی و در نتیجه آن اخراج کارگران شده‌اند. حال مدتی است که خصوصی‌سازی گریبانگیر کارخانه قند فسا و کارگران آن شده‌است.
کد خبر: ۸۵۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ 02 June 2020

تابناک فارس به نقل از  خبرگزاری دانشجو:عدم اجرای صحیح سیاست خصوصی‌سازی در سراسر کشور مشکلات زیادی را به وجود آورده و بسیاری از کارخانه و شرکت‌های معتبر با واگذاری به بخش خصوصی، دچار بحران مالی و در نتیجه آن اخراج کارگران شده‌اند. حال مدتی است که خصوصی‌سازی گریبانگیر کارخانه قند فسا و کارگران آن شده‌است.

کارخانه قند فسا در سال ۱۳۳۳ تأسیس و در سال ۱۳۳۵ مورد بهره برداری قرار گرفته و روزانه می‌تواند ۸۰۰ تن چغندر قند را به شکر سفید تبدیل کند. در واقع تا حدودی نیاز کشور را برطرف می‌کند، اما عدم حمایت دولت از این صنعت و کارخانه باعث بیکار شدن ۳۱۵ نفر در استان فارس شده است.


در سال ۸۵ به خاطر خشکسالی و عدم کشت چغندر، دستگاه‌های مرتبط از کارخانه حذف شد و فعالیت آن تنها محدود به تولید شکر خوراکی با شکر خام بود. دو سال بعد کارخانه مجددا فعالیت خود را شروع کرد و تا سال ۹۲ با تصفیه شکر کار خود را ادامه داد. این روند دوامی پیدا نکرد و در سال ۹۲ باز هم وضعیت کارخانه به سوی نابسامانی رفت و حدود ۳۰۰ کارگر این واحد تولیدی از کار معین به کار فصلی تغییر وضعیت پیدا کردند و تا سال ۹۴، به خاطرعدم وجود شکر خام، کارخانه فقط سه ماه فعالیت داشت.


شنیده‌ها حاکی از این است که در سال ۹۴ وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که کارخانه فقط باید با چغندر کار کند و حتی یک گرم شکر به آن وارد نمی‌شود و این در حالی بود که سال ۸۵ به خاطر خشکسالی، دستگاه‌های چغندری از کارخانه خارج شده بودند. در اواسط آبان سال ۹۴ تمام کارگران فصلی که بیکار بودند به کار بازگشتند، اما فعالیت کارگران بیشتر از ۴۰ روز ادامه نداشت و آن‌ها به خاطر تامین نشدن شکر خام تعطیل و این امر باعث تجمعات و اعتراضات پی‌درپی کارگری شد.

تعطیلی کارخانه قند فسا و اعتراضات کارگران کارخانه ادامه داشت تا اینکه در آبان ماه ۹۵ تنها راه حل رفع مشکلات کارخانه واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام شد. بعد از واگذاری کارخانه قند فسا به بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد تومانی، دستگاه‌های خارج شده از کارخانه برای تامین شکرخام مورد نیاز آغاز بکار مجدد کرد. هنوز مدتی از فعالیت مجدد این کارخانه نگذشته بود که به خاطر عدم وجود مواد اولیه چغندر و شکر سرخ، کار در سال ۹۷ متوقف شد.

کارگران بدون دریافت حقوق معوق بیکار شدند. این کار صدای کارگران را درآورد. با توجه به تصمیمات مسئولین و عدم ایجاد تغییر در روند حل مشکلات کارخانه، مجموعه بسیج دانشجویی استان فارس هم از مدیرعامل این کارخانه دعوت به عمل آورد تا در حضور دانشجویان به سوالات و شبهات موجود پاسخ داده و همچنین به شرح تصمیمات جدید اتخاذ شده در جهت رفع مشکلات این کارخانه با توجه به چالش‌های موجود و پیشرو بپردازند.


محمدامیر آقایی‌نسب، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فسا در مورد مشکلات کارخانه می‌گوید: تعطیلی کارخانه، عدم پرداخت حقوق چندماهه کارگران و تعلیق برخی از آن‌ها از جمله مشکلاتی است که می توان به آن اشاره کرد. با وجود اینکه مسئولان پیگیر حقوق کارگران بودند و توانستند وضع را به یک شرایط مطلوب برسانند، اما مشکل کارگران کارخانه قند فسا به این سادگی حل نمی‌شود. چرا که هر از چند مدتی مسئولین جلسه‌ای برپا میکنند، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد؛ به طوری که امروز وضعیت کارخانه قند فسا نامعلوم است.

آقایی‌نسب می‌افزاید: مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی فسا و قرارگاه شهید احمدی روشن فارس با توجه به مکاتبات صورت گرفته با قوه قضاییه و مراجع ذیربط، پیگیر مشکلات کارخانه قند فسا و تامین امنیت شغلی و رفاهی کارگران این کارخانه که اغلب با ۲۰ سال سابقه کار و بالای ۵۰ سال سن دارند، هستند.




کارخانه قند فسا باید به شخص کارآمد واگذار شود


البته حسن آرگیو، فرماندار فسا نیز در این باره می‌گوید: متاسفانه در زمان واگذاری این کارخانه به شخص متخصصی واگذار نشده این کارخانه باید به افراد متخصص واگذار شود. مالک کارخانه از صنعت دیگر و ساختمان سازی وارد کارخانه قند و شکر شد؛ که همین نداشتن تخصص مشکلاتی برای این مجموعه و کارگران ایجاد کرد.

آرگیو می‌افزاید: متاسفانه فعالیت کارخانه قند فسا چند ماه متوقف شد. در حال حاضر مالک کارخانه مبالغ زیادی به کارگران، اداره بیمه، اداره آب، چغندرکاران، کشاورزان، راننده، اداره غله کشور بدهکار است؛ که این مهم سبب شد شکایت‌هایی از وی انجام شود و مالک کارخانه را روانه زندان کند. حالا حدود سه ماه است که کارخانه تعطیل شده است.

به گفته وی؛ مالک اصلی کارخانه وزارت دفاع بوده است و برای واگذاری این کارخانه نامه نگاری‌هایی انجام شده. فعلا واگذاری آن به مالک فعلی به صورت مشروط انجام شده است.

متاسفانه بسیار کارخانه و شرکت‌ها هستند که اینگونه با واگذاری غیر اصولی به بخش خصوصی دچار بحران مالی و یا تعطیلی شده اند و کارگرانی که با چندین سال سابقه، خانه نشین شدند. گاهی پیگیری برای دریافت معوقات چند ماهه هم ثمره‌ای نداشته و کارگر چشم انتظار مسئولان هستند. کارگران قند فسا هم چشم انتظارند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار