صنعت گردشگری این روز‌ها به دلیل کرونا دچار تغییرات در بازار هدف، گردشگران و بسیاری موارد دیگر شده که در این گزارش به آن پرداخته ایم.
کد خبر: ۸۵۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 02 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: سازمان جهانی جهانگردی در ایام کرونا به همه کشور‌ها اعلام کرده است که بازار‌های هدف خود را بازنگری کنند چرا که در ادامه شیوه‌ سفر‌ها تغییر می‌کنند تا جایی که مسافرت به صورت منطقه‌ای و به کشور‌های همسایه انجام می‌شود. به نوعی می‌توان گفت سفرها کوتاه‌تر می‌شود و تور‌های مسافرتی به صورت انفرادی و سفرهای سیاحتی، تاریخی و فرهنگی به سمت طبیعت گردی و فضا‌های باز تغییر می‌یابد.

حسرت از دست دادن بازار های غربی کاری را از پیش نمی برد
در ایران نیز از دو سال گذشته بازار‌های هدف بازنگری شدند و بسیاری از بازار‌های منطقه و کشور‌های همسایه و بخشی از بازار‌های شرقی در کنار بازار‌هایی مانند اروپا انتخاب شدند و برای اینکه آژانس های جدید وارد این بازار‌ها شوند، برنامه ریزی‌هایی انجام شد. تجربه جهانی ثابت کرده است که چهار پنجم توریست هر کشور از کشور‌های همسایه هستند و در ایران هم شاهد آن هستیم.

اما نگرانی جامعه گردشگری این روز‌ها این است که کشور‌های رقیب مانند ترکیه، امارات، اردن و... با بازنگری‌هایشان به دنبال بازار هدف ما و کشورهای همسایه هستند.

حسرت از دست دادن بازار های غربی کاری را از پیش نمی برد

‌می‌توان گفت ترکیه قطعا به عمان، روسیه، هند، چین، افغانستان، پاکستان و ارمنستان فکر می‌کند یا کشور مالزی می‌تواند ترکیه، ارمنستان، عمان و پاکستان را هدف بگیرد.

آن‌ها  با محصولات خلاق و شرایطی که دارند قطعا به بازار‌های هدف ما هجوم می‌آورند و همه این‌ها درحالیست که ما در حال حسرت خوردن از دست دادن ۳۰ هزار توریست اروپایی که سالانه با تور به ایران می‌آمدند، هستیم.

شاید آن چیزی که الان جامعه گردشگری را دچار اشتباه کرده است، همین حسرت و غصه خوردن برای این موضوع است و نگرانند از اینکه گفته شده تا دو سال آینده دیگر توریستی برای ایران نداریم. مخصوصا نگرانیشان وقتی بیشتر می‌شود که این‌ها را از زبان پیشکسوتان و افراد معتبر صنعت گردشگری می‌شنوند.

این مسئله باعث می‌شود که آژانس‌های کوچکتر استارتاپ‌های نوپا و کسانی که تازه به این صنعت قدم گذاشته اند این موضوع را باور می‌کنند و باعث سرخوردگیشان می‌شود و در این رقابت پساکرونایی باید بیشتر به بازارهایمان توجه کنیم چرا که از قافله باز می‌مانیم.

حسرت از دست دادن بازار های غربی کاری را از پیش نمی برد

اما به نظر می‌رسد که جامعه گردشگری باید نگرانی ها را کنار بگذارد چراکه ما در سال، بیش از ۸ میلیون توریست داشتیم که ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها از اروپا بودند و تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار نفرشان با تور می‌آمدند. اما مردم کشور‌هایی به غیر از اروپا مانند عراق، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و... هستند که به ایران می‌آیند و با استفاده از کیت‌های تشخیصی کنترل می‌توان سلامت آنها را برای ورود به کشور کنترل کرد.

آمار ورودی کشورهای همسایه به ایران: 

عراق - ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
آذربایجان -  ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر
ارمنستان -  ۴۰۰ هزار نفر
ترکیه - ۷۰۰ هزار نفر
پاکستان -  ۳۰۰ هزار نفر
روسیه -  ۸۰ هزار نفر
هند -  ۶۰ هزار نفر
چین -  ۸۰ هزار نفر

حسرت از دست دادن بازار های غربی کاری را از پیش نمی برد

در کشور ما محصولات مختلف، آستان‌های متنوع و هم درجه بندی هتل‌های مختلفی وجود دارد که شرایط را برای ورود به توریست‌ها فراهم می‌کند. بنابراین با حسرت خوردن و از دست دادن چند سفر اروپایی یا حتی یک منطقه نباید بازار هدف خود در سایر مناطق و بخصوص همسایگان را فراموش کرد و از آن غافل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار