کد خبر: ۸۵۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ 05 June 2020

۱۶ خرداد؛ از روند صعودی کرونا تا آتش بی احتیاطی بر جان طبیعت

تابناک/ویروس کرونا که بیش از سه ماه است در کشورمان جا خوش کرده، بعد از آنکه در موج اول و دوم روند نزولی را طی کرد؛ اکنون به علت کم‌توجهی به موارد بهداشتی و جدی نگرفتن این بیماری، ۲ هفته ای هست که روند افزایشی به خود گرفته و نیاز است که بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید شود.

در روزهای اخیر با بی توجهی مردم، جدی نگرفتن بیماری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، شهروندان دوباره در مراکز پر رفت و آمد حضور یافته و بازارها چنان شلوغ شدند که گویی هیچوقت این ویروس جولان نداده است.

اگرچه ثبات نسبی و کاهش اندک موارد ابتلا به کرونا در برخی استان ها با وضعیت قرمز در روزهای اخیر دیده شده، اما شرایط در سیستان و بلوچستان، سنندج، آذربایجان‌های شرقی، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان، خراسان شمالی  و خوزستان همچنان قرمز است و تعداد مبتلایان روند صعودی داشته است،  رعایت نکردن هشدارها، پروتکل ها و همچنین فاصله اجتماعی در دیگر استان ها ممکن است منجر به بروز موج دوم این بیماری شود.

خبرنگاران مراکز استانی و دفاتر ایرنا در ۲۴ ساعته گذشته تلاش کردند تا تازه ترین اخبار و گزارش ها با محوریت کرونا را به اطلاع عموم برسانند و هشدارهای لازم در خصوص رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی بدهند.

در این جمع بندی به مهمترین خبرها با  محوریت بیماری کووید ۱۹ اشاره می شود:

شرایط کرونایی استانها

تسهیلات جبران خسارت کرونا برای ۴۰۰ راننده تاکسی در اراک تایید شد

کمبود انسولین در داروخانه‌های خوزستان جبران می‌شود

کرونا دومین مرکز خدمات جامع سلامت بوشهر را تعطیل کرد

استفاده از ماسک در مراکز عمومی سقز الزامی است

۲۱ هزار نفر در کرمان درخواست بیمه بیکاری کرونا دارند

تداوم تعطیلی مهدهای کودک ورشکستگی آن‌ها را رقم می‌زند

سومین آزمایش کرونای اعضای تیم سپاهان

توصیه‌های پیشگیری از کرونا

اقتصادان: دیپلماسی فعال برای پیشگیری از خطرات پسا کرونا بکار گرفته شود

شیر در مقابله با کرونا موثر است

ورود نخستین محموله دارویی پس از بازگشایی مرز بازرگان به کشور

استاندار فارس: مردم کرونا را به عنوان عامل بیماری و مرگ و میر جدی بگیرند

۳۹ واحد صنفی در ایرانشهر پلمب شد

۶۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای آسیب دیده ناشی از کرونا اختصاص یافت

گزارش‌های کرونایی

استاد دانشگاه: دنیای پس از کرونا در ابعاد جهانی دچار تغییرهای فراوان می شود

کرونا درهرمزگان، ازوضعیت سفید تا قرمز

محیط زیست در آتش

تازه‌ترین آمار مبتلایان به کرونا در کشور

تهران- ایرنا- رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (شانزدهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی دو هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و دو هزار و ۳۵۹ مورد (حدود ۸۲ درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.  با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان باختند و افزایش نسبی فوتی ها را شاهد هستیم که امیدواریم استثنایی باشد.  از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸ هزار و ۱۳۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۱۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. ۲۵۷۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۲۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استانهای هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند.  در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۳ استان هیچ موردی از فوتی و در ۵ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید۱۹ گزارش شده است.

جهانپور گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت همچنان این است که مردم از تردد غیر ضروری خودداری کنند.  حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند. به جز این توصیه ها در هیچ جای دنیا توصیه دیگری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد. این توصیه اصلی وزارت بهداشت به طور عام در کل کشور و به طور خاص در استانهایی است که در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

آتش سوزی مراتع نیز از جمله موضوعات محوری امروز بود که علاوه بر کرونا در صدر اخبار ایرنا قرار داشت و به رغم هشدارهای منابع طبیعی درباره حفظ پوشش گیاهی، افزایش دما و احتمال وقوع آتش سوزی، متاسفانه برخی از شهروندان نسبت حفظ پوشش گیاهی زمین ها بی توجه بوده و هیچ مسئولیتی را در برابر نسل آینده خود احساس نمی کنند.

این روزها آتش بی احتیاطی بلای جان طبیعت شده و در نقاط مختلف کشور بر اثر بی احتیاطی زبانه می کشد و خساراتی جبران ناپذیر بر میراث طبیعی این کشور کهن بر جا گذاشته است، که دمیده شدن آتش در مراتع و جنگل ها در نقاط مختلف کشور از دیگر موضوعاتی بود که انتشار اخبار و اطلاع رسانی در این رابطه از سوی خبرنگاران ایرنا احساس شد که در ادامه برخی از این مطالب آورده می شود:

آتش سوزی دوباره جنگل کرخه مهار شد

آتش‌سوزی در بیشه‌زارهای شوشتر مهار شد

آتش سوزی مراتع «نیوشت» ساوه مهار شد

۵۵۰ اصله درخت خرما در دلگان در آتش سوخت

آتش در اطراف دریاچه خلیج‌فارس تهران مهار شد

درختان منطقه گردشگری بوکان طعمه حریق شد

۲۰ هکتار از مناطق جنگلی اندیکا در آتش سوخت

تلاش برای مهار حریق در مراتع لار و بیضا ادامه دارد

پایان جدال چهار روزه آتش و جنگل در اندیکا

موضوع مهم دیگری که از تیرراس خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور خارج نبود، برگزاری مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه بود که پیرو درخواست ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا برای حفظ سلامت مردم، تعطیلی محل های اقامه نماز جمعه از نهم اسفند سال گذشته در بسیاری از استانها آغاز شد و بعد از سه ماه دوباره شاهد اقامه آن هستیم که این هفته نماز جمعه در نقاطی که وضعیت سفید اعلام شد با نظر ستاد ملی پیشگیری از کرونا و با همکاری اعضای ستاد اقامه امروز در بسیاری از شهرها برگزار شد که برخی از موضوعات محوری خطبه های نماز جمعه این هفته توسط خبرنگاران ایرنا به شرح ذیل است:

اقامه نمازجمعه پس از ۱۵ هفته در ۴ شهر آذربایجان‌غربی

نماز جمعه در ٢١ شهر گیلان برگزار می شود

نماز جمعه در چهار شهر ایلام اقامه نمی‌شود

نماز جمعه در ۶ شهر استان قزوین اقامه شد

نمازجمعه در ۶ شهر خراسان جنوبی اقامه شد

امام جمعه بجنورد: امامین انقلاب تحول و تمدن آفرین بودند

نباید به اسم نواندیشی راه امام زیر سوال برود

امام جمعه رشت : پسماند و تالاب انزلی بلای جان گیلان شده است

امام جمعه شهرکرد: رعایت حجاب ضامن سلامت اخلاقی جامعه اسلامی است

خطیب جمعه دیر: اقتدار کشور در گرو پیروی از ولایت فقیه است

امام جمعه شاهرود: امام خمینی ملت ایران را عزتمند کرد

امام جمعه کنگان:مجلس یازدهم عملگرایی را سرلوحه کار خود قرار دهد

امام جمعه گناوه: مسئولان در حل مشکل معیشت ساحل‌نشینان بکوشند

امام جمعه خلخال: مردم کرونا را جدی بگیرند

امام جمعه پلدختر: رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی آمار کرونا را افزایش داد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار