با وجود وعده‌ووعید متعدد مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی پروژه کمربندی جدید قم در تاریخ‌های متعدد، اما همچنان این پروژه به مرحله کلنگ زنی نرسیده است.
کد خبر: ۸۵۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵ 07 June 2020

به گزارش تابناک قم، در راستای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر شهید بزرگ جهان اسلام و جبهه مقاومت، کمربندی جدید قم به نام سردار«شهیدحاج قاسم سلیمانی» مزین شد.

خبر نام‌گذاری این کمربندی به نام شهید سلیمانی، در دی‌ماه سال گذشته و در نخستین روزهای شهادت این سردار بزرگ جهان اسلام و قبل از تشییع سردار سلیمانی در قم از سوی استاندار در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح شد و در آن روز از آغاز عملیاتی این پروژه در ایام‌الله دهه فجر خبر داده شد اما کلنگ احداث این پروژه با وجود گذشت چند ماه از طرح آن هنوز بر زمین نخورده است.

احداث کمربندی جدید قم، جزو مصوبه‌های هیئت‌وزیران بوده و اجرای آن درواقع از دهه 80 شروع‌شده و اخیراً نیز اعتبار آن مشخص‌شده است. کمربندی سردار سلیمانی به طول 114 کیلومتر است که فاز نخست آن از کیلومتر 11.8 آزادراه قم- تهران به طول 40 کیلومتر آغاز می‌شود. این کمربندی بعد از گذر از محور قم- سلفچگان در کیلومتر هفت محور قم- نیزار به اتمام می‌رسد.

به گفته مسئولان استانی تسهیل ترانزیت جاده‌ای، اشتغال‌زایی، کاهش آمار تصادفات، بهبود مشخصات و ایمنی، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، کاهش مصرف سوخت و همچنین 30 دقیقه کاهش زمان سفر نیز از سایر اهداف احداث آزادراه کنارگذر غربی قم - سلفچگان - اراک است.

هزار وعده مسئولان یکی وفا نکند!

برای اجرای کمربندی جدید قم به طول 114 کیلومتر، 2150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. طول مسیر فاز دوم و سوم این پروژه به ترتیب در حدود 45 و 30 کیلومتر است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم استعلامات لازم برای انجام طرح کمربندی جدید اخذشده و در جلسه‌ای با حضور استاندار مقرر شد از توان و ظرفیت معادن سطح استان برای تأمین مصالح استفاده شود.

بر اساس تصمیمات کمربندی با مشارکت 70 درصدی سرمایه‌گذار و 30 درصدی دولت انجام می‌شود که به نظر می‌رسد با توجه به ملی بودن پروژه، ظرفیت خوبی برای بخش خصوصی باشد اما با وجود وعده‌ووعید متعدد مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه در تاریخ‌های متعدد، اما همچنان این پروژه به مرحله کلنگ زنی نرسیده است.

در جلسات مختلف استاندار قم بر کلنگ زنی این پروژه تأکید داشته است. برای نمونه وی در جلسه اقتصاد مقاومتی دی‌ماه سال گذشته ابراز امیدواری می‌کند که این پروژه در دهه فجر کلنگ زنی شود.

همچنین استاندار قم در پنجمین جلسه شورای اداری استان اظهار می‌دارد: کلنگ احداث این پروژه را به یکی دو ماه آینده موکول کرده‌ایم و امیدواریم فاز نخست آن را تا سال 1400 به بهره‌برداری برسانیم.

کرونا دلیلی بر آغاز نشدن پروژه

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز قرار بود اسفندماه سال گذشته کلنگ این پروژه بااعتبار 2 هزار و 100 میلیارد تومان به زمین زده شود و جلسات مشترکی نیز بین بانک و سرمایه‌گذاران برگزار شد اما به دلیل شیوع کرونا، این طرح آغاز نشد.

محسن بهشتی در جلسه بررسی وضعیت احداث کمربندی شهید سلیمانی در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه سال جاری، با بیان اینکه این پروژه با مشارکت راه و شهرسازی و بخش خصوصی عملیاتی می‌شود، عنوان می‌کند: همچنین با نگاه فنی، این طرح کارشناسی شده است و بررسی لازم برای احصای مشکلات عملیاتی شدن طرح در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از اقدامات، پیش‌بینی لازم برای معماری این طرح در آزادراه است تا با اصلاحات انجام‌گرفته و ساماندهی ساخت‌وسازها، منظر خوبی را در حاشیه جاده به وجود بیاوریم و به جاده نیز تعرض نشود؛ همچنین تمهیداتی اندیشیده شد تا در اجرای طرح، دست‌اندازی به طبیعت انجام نشود و فاصله معادن تا جاده و کمربندی حفظ شود، در این خصوص جلساتی با شورای معادن برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در این جلسه خاطرنشان می‌کند: مقدمات اجرای کمربندی سردار سلیمانی قم در اردیبهشت سال جاری فراهم می‌شود، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استقرار واحدهای خدماتی و تولیدی در محدوده کمربندی سردار سلیمانی یکی از قابلیت‌های مهم طرح است و در سال جهش تولید امید است زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در این محدوده فراهم شود.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درجایی دیگر از اجرایی شدن این آزادراه در روز پنجم خردادماه با دستور رئیس‌جمهوری و توسط مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و استاندار قم خبر داده و می‌گوید: این مسیر یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترددی کشور به شمار می‌آید و با ساخت آن شاهد کوتاه‌ترین مسیر دسترسی خواهیم بود، که مرکز کشور را به خلیج‌فارس متصل می‌کند و به لحاظ اقتصادی اهمیت بسزایی خواهد داشت، و نخستین آزادراهی است که در مسیر تهران به خلیج‌فارس طراحی‌شده است.

اما با وجود این وعده‌ووعیدهای اعلام‌شده هنوز عملیات اجرایی پروژه آغاز نشده است،با توجه به اینکه ایجاد این کمربندی نقش مهمی در کاهش ترافیک در آزادراه دارد و در حوزه اشتغال و کشاورزی و صنعت نیز می‌تواند مؤثر باشد؛ امیدواریم این طرح هر چه زودتر با جدیت اجرایی شود و به پروسه زمانی سپرده نشود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار