مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست مشترک با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد استان یزد را دومین استان گلخانه ای از نظرسطح زیرکشت در کشور عنوان کرد و افزود: یکی از سیاستگذاری هایی که در نظر گرفته شده است بالا بردن راندمان گلخانه های استاندارد و هیدروپونیک است.
کد خبر: ۸۵۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 07 June 2020

جلسه ای با حضور مدیرعامل آب منطقه ای یزد ، معاون حفاظت و بهره برداری ، مدیرحوزه هیات مدیره آب منطقه ای و رئیس و اعضای شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی، درسالن جلسات نظام مهندسی برگزار گردید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد استان یزد را دومین استان گلخانه ای از نظرسطح زیرکشت در کشور عنوان کرد و افزود: یکی از سیاستگذاری هایی که در نظر گرفته شده است بالا بردن راندمان گلخانه های استاندارد و هیدروپونیک است.
محمدمهدی جوادیان زاده توسعه گلخانه های استاندارد را پاکترین اشتغال زایی دانست و اظهار داشت: گلخانه صنعتی، پاک و با ارزش است.
ما نیز با توسعه گلخانه های استاندارد و پربازده موافقیم و حمایت های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.
وی در تکمیل سخنان خود افزود: گلخانه ها باید به سمت گلخانه های پیشرفته توسعه یابند و به گلخانه های هیدروپونیک که بازدهی محصول را چندین برابر و در مصرف آب صرفه جویی میگردد تبدیل گردند.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد احداث متعدد گلخانه ها در محل های نامناسب و استفاده از چاه غیرمجاز را یکی از نگرانی های جدی عنوان کرد و گفت: وجود گلخانه ها ی غیر استاندارد و غیر مجوز دار در استان باعث مصرف بی رویه آب گردیده و آلودگی منابع آبی را در پی خواهد داشت .
وی اظهارداشت: تنها راه نجات آب کشور ،اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی است که اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی ، همدلی مردم و کشاورزان ، درک بحران پیش آمده در منابع آب توسط مسئولین از عوامل مهم در پیشبرد این طرح می باشد.
محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در سال جاری آب منطقه ای در هر ماه بر روی یک شهرستان متمرکز گردیده و موارد و موقعیت های منطقه را بررسی میکند و مردم آن منطقه را نسبت به بخش های مختلف کشاورزی، صنعت ، آب و ... آگاه میسازد تا مردم بر اساس شرایط منطقه در کسب وکار خود سرمایه گذاری کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تأکید نمود: امیدواریم با مساعدت، همکاری و حمایت مردم ، مسئولان کشور ، نهادها و دستگاههای اجرائی در حفظ منابع ارزشمند آب زیرزمینی کشور برای نسل های آینده پیشرفت چشمگیری داشته باشیم چرا که حفظ منابع آب، حفظ حیات و تمدن کشورمان است.
در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به ارایه گزارشی از عملکرد و اهداف سازمان و همچنین وضعیت شرکت ها و مراکز ، امور واگذاری ها و برخی دستورالعمل های ابلاغی پرداخت.
محمدرضا خلف باغی به شروع فصل گرما و معضلات گلخانه های بدون مجوز و غیر استاندارد اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با شروع فصل گرما و همچنین نگرانی ساکنین برخی مناطق ، اقدامات اولیه در پایش گلخانه های شهرستان یزد صورت گرفته است.
خلف باغی افزود: گلخانه هایی که بدون مجوز و پروانه تاسیس شروع بکار کرده اند معظلاتی از جمله آلودگی در منطقه، استفاده بی رویه از آب، تولید محصول بی کیفیت ، استفاده غیرمجاز از آب چاهها و ... به وجودخواهند آورد.
وی گفت: در این پایش اولیه به این نتیجه رسیده ایم که تنها نزدیک 30 درصد گلخانه ها دارای مجوزها و استانداردهای لازم می باشند.
خلف باغی گفت: با آن حجمی که گلخانه، غیراستاندار شکل گرفته است، علاوه بر معظلات و مشکلاتی که ایجاد میکنند باعث ناکارآمدی گلخانه های با کیفیت و استاندارد می گردند.
رئیس سازمان نظام مهندسی خاطرنشان ساخت: اعتراضی که به دستگاههای مربوطه ازجمله ،آب، برق و گاز داشته ایم این بوده است که با اینکه گلخانه ای دارای پروانه معتبر از سازمان نبوده به آنها خدمات داده شده است. این درحالی است که طبق قانون در ازای رعایت و ضوابط و تولید استاندارد و سالم میبایست یارانه ی دولتی استفاده گردد .
خلف باغی در بخشی از سخنانش به دقت و حساسیت بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه بخش های خصوصی میبایست جوابگو باشند بیشترین دقت عمل را انجام میدهند تا کمترین خسارت و مشکلات را داشته باشند.
وی در ادامه به اهمیت سلامت محصول اشاره کرد و اظهار داشت: کمتر از یک درصد از گلخانه های استان دارای مسئول فنی می باشند در صورتی که محصولات گلخانه ای از جمله محصولات تازه خوری می باشد و مورد استفاده روزانه مردم قرار میگرد و نقش سلامت محصول میباست مورد توجه قرار گیرد.
خلف باغی در پایان سخنانش به تعداد فارغ التحصیلان رشته آبیاری اشاره کرد و تصریح کرد: در حال حاضر نظام مهندسی یزد دارای 190 عضو دانش آموخته در رشته آبیاری میباشد که اگر از توانایی آنها در این زمینه استفاده گردد بسیاری از مشکلات نیز با این نیروی متخصص حل خواهد شد.

وی در پایان خواستار بکارگیری دانش آموختگان رشته آبیاری در بازدیدهای مربوطه شد و خاطرنشان ساخت:
اگر از استعدادها و توانایی های فارغ التحصیلان و متخصصین در زمینه خود استفاده نگردد در جای نامربوط مشغول بکار می شوند و این فرصت تخصصی که باید از آن استفاده کنیم از دست خواهد رفت.
در ادامه غلامرضا برزگری دبیرشورای سازمان به رویکرد سازمان اشاره کردو افزود: نقشه راهی که از ابتدا برای نظام مهندسی تعریف شده است مهندسی کردن کشاورزی با افزایش رویکرد میباشد و نظر نظام مهندسی در حفظ منابع آبی نیز با دیگر دستگاهها مشترک است.
وی گفت: در بحث کلان حفظ منابع آبی با همکاری تمامی دستگاهها میبایست خط روشنی را برای آینده تدوین کرد و پیگیری مجدانه صورت گیرد.
محمدرضاکوچک زاده دیگر عضو شورای سازمان مشکل اصلی را عدم آگاهی دستگاهها از موانع و مشکلات دانست و اظهار داشت: با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و مطرح کردن مشکلات میتوان راهکارهایی را ارایه داد و برنامه ریزی های استراتژیک کوتاه مدت و بلندمدت پیاده سازی کرد .
در پایان محمدعلی حاتمی زاده دیگر عضو شورای نظام مهندسی نیز به ناهمگونی برخی برنامه ها اشاره کرد و افزود: اجرای برخی از دستورالعملها و برنامه هایی که از وزارتخانه ابلاغ میگردد با شرایط استانی هم خوانی ندارد که اینگونه موارد میبایست با پیگیری چنددستگاه و نمایندگان استانی مطرح گردد و راهکارهای مطابق با منطقه و شرایط پیشنهاد گردد و به تصویب برسد.
شایان ذکر است: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را در جلسات شورای حفاظت ضروری دانست و حضور این سازمان متخصص و فنی را در جلسات حفاظت منابع آب خواستار شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار