کد خبر: ۸۵۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ 07 June 2020

با پیاده کردن نظام هوشمند رصد و نظارت سختگیرانه عنایت به موقعیت جغرافیایی جزیره کیش در کنار نظارت دقیق گمرک و اقدامات نیروهای انتظامی در خصوص مقابله با قاچاق کالا و تدابیر دادستان محترم و بازرسی و مراجع امنیتی و پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه جدی با فرار احتمالی مالیاتی در مناطق آزاد صورت میگیرد.

حمیدرضا منتظری معاون مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان و معاون حسابرسی مالیاتی منطقه آزاد کیش در گفتگوی ویژه با خبرنگار «تابناک» بیان داشت.

مسدود شدن راه های فرار مالیاتی در کیش

مالیات در مناطق آزاد، دارای جلوه‌ی ویژه‌ای می‌باشد که نسبت به مقررات مالیاتی در سرزمین اصلی، تفاوت‌های بسیاری دارد. وی ادامه داد: قانون حاکم بر مناطق آزاد درواقع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، قوانین بالادستی و قانون مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده می‌باشد.

مودیان جزیره کیش را سه گروه تشکیل میدهند

وی با اشاره به سه گروه مودیان در کیش گفت: گروه اول شامل اشخاصی می‌شود که کل فعالیت‌شان در منطقه آزاد می‌باشد و خودشان مقیم این منطقه بوده و مجوز فعالیت‌شان از سازمان منطقه کیش می‌باشد، و این گروه در صورت ارائه اظهارنامه‌ مالیاتی و اطلاعات عملکردی خود، از معافیت مالیاتی برخوردارند که عمده مودیان مالیاتی کیش را به خود اختصاص داده وطبق قوانین و مقررات موضوعه این گروه معافیت مالیاتی را دارا هستند.
او ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که بخشی از فعالیت‌هایشان زیر مجموعه‌ی گروه اول قرار می‌گیرد، و بخشی دیگر در سرزمین اصلی انجام می‌پذیرد، این گروه نسبت به فعالیت خود در منطقه آزاد، معاف از مالیات، و در مورد فعالیت‌هایشان در سرزمین اصلی مشمول مالیات خواهند شد و گروه سوم، شامل افرادی است که اقدام به ثبت شرکت در منطقه آزاد نموده و بعضا مالک دفتر بوده و مجوز فعالیت هم اخذ کرده‌اند اما فعالیت‌شان کاملا در سرزمین اصلی است که این گروه در قبال کلیه فعالیت‌های خود، مشمول مالیات می‌شوند.

رویکرد سازمان مالیاتی خدمت به فعالان واقعی اقتصادی و حمایت از تولید میباشد

منتظری افزود: رویکرد سازمان مالیات کیش، خدمت به فعالان اقتصادی و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری می‌باشد که به حمایت از تولید داخلی، توسعه و تحقق جهش تولید بینجامد.
وی با اشاره به حمایت قانونی از تولید کنندگان که در شرایط تحریم، رسالت بزرگی به عهده دارند، گفت: با اعطای تسهیلات قانونی و در چهارچوب قانون با این مودیان نهایت همکاری شد تا تا فعالیت تولیدی این واحدها با قوت ادامه داشته باشد.

بخشیدگی جرایم قابل توجه مالیاتی و صدور مجوز اجاره داری از خدمت قابل توجه این اداره بوده

وی ادامه داد: در اقدامی دیگر، جرائم مودیانی که نسبت به پرداخت اصل بدهی خود اقدام کرده بودند، بخشیده شد که گاهی شامل مبالغ میلیاردی می‌شد.
معاون مدیرکل استان و مدیر مالیاتی منطقه آزاد کیش، آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به مودیان مالیاتی را مبنی بر انجام تکالیف قانونی آنها و متعاقب ان بهره‌مندی ایشان از حقوق و تسهیلات مناطق آزاد، از دیگر خدمات این اداره عنوان کرد و گفت: همواره در این راستا تلاش شده و برای اولین بار مجوز فعالیت اقتصادی اجاره‌داری در کیش تدوین شد و حدودد۷۵۰ فقره اظهارنامه مالیات بر درامد املاک استجاری تسلیم شد تا از معافیت ماده ۱۳ قانون مالیات مناطق آزاد، برخوردار شوند.

منتظری ادامه داد: جنبه حضور امور مالیاتی در مناطق آزاد، علاوه بر رصد و پیگیری و حل و فصل امورات در راستای قوانین مالیاتی و حاکمیتی، “خدمت‌رسانی به فعالین اقتصادی” می‌باشد. وی افزود: رویکرد دیگر سازمان مالیاتی با توجه به شیوع ویروس کرونا، بخش برون‌سپاری بود که برای مثال در مورد خودروها، و املاک رهنی و قطعی اتفاق افتاد تا مودیان مالیاتی نیازی به حضور در اداره کل مالیات پیدا نکنند و کلیه موارد از جمله پرداخت مالیات، به‌صورت الکترونیکی در خود دفترخانه انجام شود و این اداره فقط رصد داشت و این خدمات در کل کشور از جمله جزیره کیش ارائه شد.
پیگیری ابلاغ الکترونیکی، تدوین شیوه‌نامه و الکترونیکی شدن اوراق مالیاتی از جمله اقداماتی است که در دستور کار این اداره قرار داد تا در جزیره کیش که شهر هوشمند، نامیده و محسوب می‌شود و زیرساخت‌های شهر هوشمند را دارد، از خدماتی مثل ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی نیز برخوردار شود.
منتظری، مواردی مثل ارایه اظهارنامه مالیاتی و ثبت اعتراضات مودیان را از جمله خدماتی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود عنوان کرد و گفت: سازمان مالیاتی با یک پشتوانه و عزم راسخ در جهت عبور از سیستم سنتی، به سمت و سوی فناوری‌آوری‌های نوین و تکریم مودیان در راستای تحقق دولت الکترونیک، پیش می‌رود و موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده است.

مسدود شدن راه های فرار مالیاتی در کیش
معاون مدیرکل استان و ریاست اداره مالیات جزیره کیش، در خصوص شرایط اقتصادی و تاثیر و چالش آن در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: این ویروس منحوس در بدترین زمان ممکن، جزیره کیش را مورد تهاجم قرار داده است، به‌صورتی که گردشگری جزیره کیش را که یکی از پایتخت‌های گردشگری ایران، با دارا بودن حدود چهل هتل مورد تاثیر قرار داده است و متعاقب آن، فعالین اقتصادی و مودیان مالیاتی متضرر شدند و این ضرر باید در راستای اصل عدالت و انصاف دیده شود و البته در مورد گروه‌های غیرمشمول که توضیح داده شد، درآمدهای این گروه، معاف از مالیات بود و گروه مشمول نیز بر اساس درآمدشان ملزم به پرداخت مالیات بودند و زیان ایشان مورد پذیرش قانونی قرار خواهد گرفت.

بخشیدگی و تقسیط و تمدید مهلت ارایه اظهار نامه های مالیاتی برای اشخاص حقیقی حقوقی

وی با تاکید بر مهلت بخش اشخاص حقیقی در ارائه اظهار نامه مالیاتی عملکرد سال ۹۸ تا پایان خرداد ماه، و مهلت اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تا پایان تیرماه سالجاری ، اعلام کرد: با توجه به شرایط پیش آمده، این مهلت تا دو ماه تمدید شده است، یعنی اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه و اشخاص حقوقی و صاحبان املاک استیجاری تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا اظهار نامه های مالیاتی خود را ارائه نمایند.
وی افرود: مودیان برای بهره‌مندی از تسهیلات و معافیت‌های ماده ۱۳ قانون مالیات مناطق آزاد، باید نسبت به ارائه اظهار نامه های مالیاتی خود اقدام نمایند.
وی با اشاره به توقف اقدامات اجرایی در مقابله با مودیان بدهکار در این ایام، گفت: مطابق بخشنامه‌ای که برای بخشودگی جرائم قابل‌بخشش صادر شده بود در راستای تکریم مودیان تمدید و چنانچه واحدهای تولیدی در صورت پرداخت اصل بدهی از ۹۰درصد بخشودگی جرائم و سایر مودیان از ۸۰درصد بخشودگی برخوردار خواهند شد.
وی افزود: اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، زمستان ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد و برای تقسیط بدهی مودیان آسیب دیده بدون در نظر گرفتن مهلت پرداخت سه ساله‌ی ماده ۱۶۷ و حتی با وجود تقسیط‌های قبلی، سه ماه امهال یا اقساط مجدد ۹ ماهه در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص اعتراضات مودیان نیز اظهار داشت: افرادی که از ابتدای اسفند۹۸ لغایت پانزدهم اردیبهشت ماه سالجاری اوراق مطالبه مالیاتی خود را دریافت کرده‌اند تا پایان خرداد ماه برای اعتراض مهلت دارند.
منتظری در خصوص ارزش معاملاتی برای اجرا در سال ۹۹ نیز اعلام کرد این مهلت از ۱ ماه به ۴ ماه افزایش یافته است و این تاریخ ۴ ماه بعد از تصویب نهایی، قابل اجرا می‌باشد.

کسر مالیات مودیانی که کمک های خیرخواهانه در زمان کرونا داشته اند

وی تصریح کرد: کمک‌های نقدی و غیر نقدی خیرخواهانه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی را در جهت تامین لوازم و تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها، مراکز دولتی و تحت پوشش نیروهای مسلح، مراکز درمانی و پزشکی در ایام شیوع ویروس کرونا که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته باشد، و در اسفندماه سال ۹۸ و سه ماهه اول سالجاری پرداخت شده باشد به عنوان هزینه‌های قابل قبول تلقی خواهد شد و مبالغ آنها از درآمد مشمول مالیات ایشان کسر خواهد شد.

اعلام محورهای چهارگانه حمایتی سازمان امور مالیاتی

معاون مدیرکل استان و ریاست اداره مالیات جزیره کیش، خاطرنشان کرد: محورهای چندگانه حمایتی سازمان امور مالیاتی که در راستای خدمت به مودیان، تدوین شده است در سایت‌های سازمان برای ایشان قابل دسترسی و اطلاع رسانی می‌باشد تا اولویت‌ها را بشناسند.
منتظری، با اشاره به اصل حق مکتسبه که قانونگذار حق مودیان منطقه آزاد را بیان کرده است تا به شرط انجام تکالیف قانونی مانند ارائه اطلاعات عملکردی سالیانه از معافیت مندرج در ماده ۱۳ قانون مالیات مناطق آزاد بهره‌مند شوند، گفت: حقوق قانونی این افراد کاملا محترم و عملی است و بر اساس اصل انصاف و عدالت، اگر مودیان مشمول، متضرر شده باشند و این ضرر در اسناد و مدارک ایشان قید شده باشد ما ملزم به پذیرش هستیم و در مراحل دادرسی مالیاتی در راستای اصل بی‌طرفی و استقلال با حضور مقام محترم قضایی و نماینده جوامع صنفی مختلف و نماینده سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل میگردد نیز به اعتراضات و دادخواهی‌های مودیان، پاسخ لازم و عادلانه در آرای صادره داده میشود.

بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان پرداختی به شرکت آب عمران خدمات شهری از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده

معاون مدیرکل استان و ریاست اداره مالیات جزیره کیش، با اشاره به پیگیری عوارض ارزش افزوده از ابتدای سال ۹۷ و اینکه کیشوندان مرزبانان کشور به شمار می‌روند و ما نیز تمایل به داشتن سهمی در جهت عمران و آبادانی منطقه داریم، گفت: از مرداد ماه سال ۹۷ تا کنون بیش از ۳۳۰ میلیارد ریال، عوارض ارزش افزوده به حساب شرکت عمران و آب و خدمات سازمان منطقه آزاد کیش که در حکم شهرداری کیش محسوب میشود واریز کرده‌ایم و این شامل ۳درصد ارزش افزوده‌ای است که قبلا دریافت نمی‌شد و با پیگیریهای موثر مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش و این معاونت در جهت عمران و آبادانی منطقه آزاد کیش، پرداخت آن را اجرایی کرد.

وی با اشاره به شرایط تحریم، گفت: پرداخت مالیات در این شرایط رسالت مهمی در جهت ارائه خدمات عمومی و عملیات عمرانی ایفا می‌کند.

با اقدامات پیشگیرانه شاهد بسته شدن راه های فرار مالیاتی در جزیره کیش هستیم

وی فرار مالیاتی در کیش را با توجه به رصد اداره مالیات بعنوان دیده بان تیزبین اقتصادی و با توجه به اعلام اداره ثبت شرکتها منطقه آزاد مبنی بر غیر فعال شدن حدود ۶۵۹۹ شرکت بدلیل دارا بودن کدپستی مشترک و اقامتگاه قانونی نا معتبر عنوان کرد شرکتهای مذکور پس از اعلام اداره ثبت شرکتها توسط دفتر اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نام کاربری کلمه عبور و شماره اقتصادی این شرکتها به حالت تعلیق درامده ولیکن در صورت داشتن فعالیت همچنان در رصد نظام هوشمند مالیاتی قرار گرفته و قابلیت حسابرسی مالیاتی خواهند داشت. وی ادامه داد با توجه به نظارت سختگیرانه و موقعیت جغرافیایی جزیره کیش و نظارت دقیق گمرک و همچنین پیگیری‌های نیروهای انتظامی در خصوص مقابله با قاچاق کالا وتدابیر دادستان محترم عمومی و انقلاب جزیره و همچنین نهادهای بازرسی و مراجع امنیتی و پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه جدی با فرار احتمالی مالیاتی صورت میگیرد واین اقدامات بازدارندگی خوبی دارد.

کاهش درآمد مالیاتی کیش نسبت به سال ۹۷

منتظری میزان درآمدهای مالیاتی وصولی در معاونت مالیاتی منطقه ازاد کیش رابیش از ۶هزار میلیارد ریال در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: این مبالغ از فعالیت در بخش اشخاص حقیقی و حقوقی در سرزمین اصلی دریافت شده است و نسبت به سال۹۷ با کاهش یک هزار و چهارصد میلیارد ریالی روبه‌رو بوده است.

برابر قانون کلیه مودیان حقیقی ملزم به نصب صندوق مکانیزه فروش میباشند

وی تصریح کرد: کلیه مودیان مالیاتی ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش می‌باشند و ادامه داد: کلیه مودیان در قالب اشخاص حقیقی، مکلف به استفاده سامانه فروشگاهی هستند.
معاون مدیرکل استان و ریاست اداره مالیات جزیره کیش، ۱۵ گروه از اشخاص حقیقی را مشمول نصب و استفاده از سامانه فروش، عنوان کرد و گفت: فروشگاه‌های پخت و ارائه مواد غذایی، مراکز اقامتی، فروشگاه‌های وسائط نقلیه موتوری به استثنای ماشین‌الات راهسازی، کشاورزی و ساختمانی، وکلا و مشاورین حقوقی و خانواده، املاک، آجیل‌ فروشی‌ها، قنادی، آبمیوه و بستنی، میوه و تره‌بار، مجموعه‌های فرهنگی _ ورزشی، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، گیم‌نت‌ها، دفاتر خدماتی مشترکین تلفن و پست و پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اطبا و پزشکان، از جمله اسخاصی هستند که طبق فراخوان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروش می‌باشند و در منطقه ازاد کیش هم میبایست مودیان محترم اشخاص حقیفی اقدام به نصب و استفاده از سامانه موصوف بنمایند.

مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزود معاف می‌شوند

لایحه مستثنا شدن مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مجلس مصوب شده و منتظر تصویب نهای شورای نگهبان و ابلاغ ریاست محترم جمهوری می‌باشد.
وی تاکید کرد: طبق تصویب لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده که در مراحل نهایی شدن میباشد مناطق آزاد همچنان مستثنی از قانون موصوف خواهند بود. وی ابراز کرد این اقدام هوشمندانه باعث توسعه اقتصادی و تشویق به سرمایه گذاری در مناطق آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار