معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جوبی با تأکید بر اینکه در بحث قاچاق گندم نظارت‌ها افزایش یابد گفت: البته در استان خراسان‌جنوبی با توجه به نظارت‌ها مشکلات از سایر استانها کمتر است.
کد خبر: ۸۵۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 07 June 2020

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا ظهر امروز در اولین کارگروه قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی با اشاره به شروع فصل زراعی و آغاز برداشت محصولات اظهار داشت: باید در بحث قاچاق گندم نظارت‌ها افزایش یابد که البته در خراسان‌جنوبی با توجه به نظارت‌ها مشکلات سایر استان‌ها را نداریم.

وی با بیان این‌که در حوزه نظارت‌های سیستمی باید بررسی‌های میدانی دقیق و جدی توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری انجام شود افزود: بحث قاچاق و پیشگیری از آن دغدغه مقام معظم رهبری است و خلأ قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد و هر دستگاهی باید سامانه الکترونیکی جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز برای مبارزه با قاچاق ایجاد کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جوبی با بیان اینکه این سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند در ادارات استان برای مبارزه با قاچاق فعال شده اما به روز رسانی و ارتقا این سامانه‌ها یک ضرورت اساسی محسوب می‌شود افزود: در حال حاضر به مرور زمان نظارت‌های سنتی متروک و سامانه‌ها و نظارت‌های الکترونیکی جایگزین آن می‌شود.

وحدانی‌نیا بیان کرد: در نظارت الکترونیک به صورت دقیق مشخص می‌شود که کالا از چه مبدأیی وارد یا چه کالایی حمل و به چه مقصدی خواهد رسید. در خراسان جنوبی بحث خاصی که در حوزه قاچاق دیگر استان‌های مرزی داریم وجود ندارد اما همین حداقل‌های مربوط به حوزه قاچاق در  استان را هم نباید شاهد باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی با اشاره به بحث قاچاق دام به صورت معکوس و خروج آن از خراسان‌ جنوبی است گفت: برای پیشگیری از قاچاق دام دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده که باید ضرورت پلاک‌گذاری دام‌ها توسط نهادهای متولی به دامداران اطلاع رسانی شود.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده دام بدون پلاک توسط عوامل نیروی انتظامی اعمال قانون می‌شود؛ چرا که دام فاقد پلاک به‌ عنوان یکی از مصادیق کالای قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون 12 پرونده مرتبط با احتکار، گران فروشی و نگهداری غیرمجاز اقلام بهداشتی در استان تشکیل شده است اظهار داشت: در راستای کالاهای اساسی طرح نظارتی بر واحدهای صنفی و غیر صنفی ویژه نوروز اجرا شد و شبکه توزیع و فروشگاه‌های اینترنتی رصد و پایش شدند.

تهوری با اشاره به ثبت موجودی کالاها در سامانه جامع انبارها و سامانه اعلام موجودی کالا افزود: طبق بخش نامه ابلاغی 11 گروه کالایی از جمله برنج، شکر، چای، لاستیک، ذرت دامی، کنجاله، سویا، روغن موتور و لوازم خانگی مشمول ثبت در سامانه جامع انبارهاست.

رئیس اداره نظارت وبازرسی سازمان صنعت معدن وتجارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون 11 هزار و 479 فقره حواله انبار در این استان ثبت شده‌ است و چهار هزار و 24 انبار خراسان جنوبی نیز به صوررت سیستمی تایید شده است.

تهوری افزود: اکنون میزان کل انبارهای ثبت شده خراسان جنوبی در سامانه جامع انبارها 6 هزار و 776 واحد بوده و تمام واحدهای تولیدی و خدماتی که اقدام به نگهداری کالا می‌کنند موظفند به ثبت ورود و خروج کالا در سامانه انبار هستند.

وی تاکید کرد: کشف انبار بدون ثبت در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به‌عنوان احتکار و قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: از اسفندماه سال گذشته کالاهای بهداشتی از جمله ماسک، الکل، شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها در گروه یک کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفته‌اند و عدم ثبت موجودی این اقلام در سامانه جامع انبارها مشمول دستورالعمل مبارزه با احتکار است.

تهوری ادامه داد: قاچاق در سطح عرضه از وظایف اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است و خوشبختانه عملکرد دستگاه‌های کاشف و ضابط استان به گونه‌ای است که اکنون در سطح عرضه، کمترین سطح قاچاق را داریم و بازرسی‌های مشترک در حال انجام است و در صورت مشاهده تخلف پرونده تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع قانونی ارسال می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه گفت: در حوزه دارو از مرحله واردات تا تولید و توزیع و در دست بیمار قرار گرفتن محصول طی یک چرخه بسته و مشخص صورت می‌گیرد و از این جهت قاچاق دارو و یا رخ دادن مسائلی شبیه کیک‌های آلوده درباره دارو بسیار پایین است.

آهنی با اشاره به اینکه متأسفانه در حوزه محصولات غذایی یک چرخه بسته و مشخص از تولید تا توزیع وجود ندارد اظهار داشت: از این جهت وقتی با یک محصول غذایی آلوده مواجه می‌شویم نمی‌دانیم در کدامیک از مراحل توزیع آلوده شده است.

وی بیان‌کرد: همه این موارد نشان می‌دهد چرخه توزیع محصولات غذایی نقص دارد و برای حفظ سلامت عموم مردم و در راستای رفع این نقص و کامل شدن چرخه توزیع باید تلاش جدی‌تری صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار