دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان گفت: به دلیل نوسانات قیمتی و مشکلات تولید مرغ و نهاده‌ها و دیگر معضلات اکنون نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته و با خسارت‌های 30 تا 50 درصدی روبه‌رو شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵ 07 June 2020

بهرام پاکزاد دلیل اصلی مشکل مرغ در کشور را نوسانات قیمتی اعلام کرد و اظهار داشت: نبود مدیریت تولید فراز و فرود قیمت‌ها را تشدید می‌کند زیرا تشکل‌های مرغداری اختیارات لازم را ندارند که تولیدات را مدیریت کنند.

وی با اشاره به نوسانات قیمت مرغ با سلب اختیار از مرغداری‌‌ها، افزود: با نبود اختیارات لازم برای تشکل‌های مرغداری‌ نمی‌توانیم به هیچ‌عنوان بر تولید و حتی کنترل قیمت‌ها مدیریت داشته باشیم، اما کسی در زمینه عدم اختیارات مرغداری‌ها پاسخگو نیست.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان تولیدکننده برتر مرغ در کشور است، بیان کرد: متأسفانه مرغداران اصفهانی با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

وی پیرامون اینکه دغدغه مرغداران از چشم مسئولان پوشیده مانده است، گفت: به دلیل نوسانات قیمتی در تولید مرغ و نهاده‌ها و دیگر معضلات اکنون نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته شده‌اند.

پاکزاد تصریح کرد: چنانچه صنعت مرغداری اصفهان به همین منوال تداوم یابد با تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی، کاهش تولیدات، کمبود و گرانی مرغ در آینده نه چندان دوری روبه‌رو می‌شویم.

وی پیرامون اینکه بازار مرغ فقط در دست دولت نیست، ستاد تنظیم بازار و 14 ارگان و نهاد تصمیم‌گیری‌ها را اجرایی می‌کنند، گفت: مسئولان از ابتدا تاکنون تمام هم و غم آنها مردم بوده و تولیدکننده را حمایت نکرده‌اند و افرادی دور هم نشسته‌اند و در مورد قیمت مرغ تصمیم‌گیری می‌کنند که متاسفانه نمی‌دانند مرغ چند پا دارد.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان منفعت دولت را یکی از دلیل معضلات و دغدغه‌های مرغداری‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: در اقتصاد مطلوب که رونق تولید باشد پس از 5 سال سرمایه اولیه تولیدکنندگان باید بازگردد اما در کشور ما با وجود فعالیت 20 ساله مرغداران، ساخت سالن و اخذ تسهیلات با بهره‌های بانکی بالا هنوز نه تنها سود نکرده بلکه سرمایه‌های نخست آنها هم با ضرر و زیان حاصل می‌شود.

وی گرمای هوا، کاهش وزن‌گیری مرغ‌ها در تابستان و افزایش نرخ نهاده‌ها را از جمله دلایل افزایش نرخ این کالا برشمرد و اظهار داشت: با اجرای تحریم‌ها از پاییز سال 97 تاکنون مشکل تأمین نهاده‌ها برای واحدهای مرغداری بیشتر از سال‌های قبل بوده و آنها نتوانسته‌اند مستقیم تمام مایحتاج مرغداری‌های خود را تهیه کنند.

پاکزاد افزایش نرخ نهاده‌ها را یکی از معضلات مرغداری‌ها اعلام کرد و افزود:  مرغداران مجبورند برای تامین و تولید مرغ خود، نهاده‌ها را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف خریداری کنند اما نمی‌دانیم این بازار آزاد کجاست؟

وی سوءمدیریت را یکی از دلایل اصلی نوسانات بازار مرغ بیان کرد و گفت: تمام این مشکلات فعلی به عدم مدیریت تولید باز می‌گردد، ما تشکل‌های گوشتی آمادگی داریم که با داشتن اختیارات لازم مرغ داخل کشور را تامین و مازاد آن را هم صادر کنیم، اما مسئولان مرغ را به عنوان کالایی سیاسی برای مردم تجویز کرده‌اند.

فراز و نشیب قیمت مرغ در بازار اصفهان از کرونا تا پساکرونا

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان گفت: قیمت گوشت مرغ در بازار به 13 هزار تومان هم رسید اما اکنون کاهش داشته و به اندازه کافی و به راحتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

محمدعلی فروغی با اشاره به کاهش قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر، اظهار داشت: قیمت گوشت سفید در بازار در چند روز اخیر به 13 هزار تومان هم رسید اما اکنون با قیمت 12 هزار و 580 تومان به فروش می‌رسد.

وی درباره وجود کالا در بازار برای مردم، افزود: مرغ به اندازه کافی در بازار هست و کشتار هم به وفور انجام شده و مرغ به راحتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه فروشندگان مرغ در روزهای کرونایی دچار ضرر و زیان شدند، تصریح کرد: کرونا روی بازار گوشت سفید تاثیر منفی داشت چراکه توسط مردم تا حدودی خریداری نشد و با تعطیلی رستوران‌ها و تالارها، مرغ‌ها روی دست فروشندگان ماند و دچار ضرر و زیان شدند.

وی تصریح کرد: اما اکنون اینگونه نیست و بازار در حال برگشتن به وضعیت قبل است و با توجه به باز شدن دوباره رستوران‌ها با ظرفیت محدود، خرید افزایش یافته است.

فروغی با اشاره به اقدامات اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان برای جبران خسارات ناشی از از ویروس کرونا، گفت: برخی از واحدهای صنفی ما مانند پرنده‌فروشان و ماهی‌فروشان در حدود دو ماه تعطیل بودند اما قبوض مختلف برای آنها آمده و تلفاتی داده‌اند؛ در این خصوص نامه‌ای برای اتاق اصناف نوشتیم و همچنان دنبال هستیم تا مقداری از ضرر و زیانشان را اگر توانستیم جبران کنیم اما هنوز خبری نشده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار