معاون استاندار قم پیرامون پیگیری حمایت از اجرای نیروگاه‌های خورشیدی گفت: نباید این‌گونه فرض شود که عده‌ای زمین گرفته‌اند اما پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است درنتیجه باید این زمین‌ها تعیین تکلیف شوند.
کد خبر: ۸۵۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰ 08 June 2020

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در جلسه بررسی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سالن کرامت استانداری، بررسی عملکرد سال 98 پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: این پروژه‌ها مشکلاتی درروند اجرا دارند که پیشرفت فیزیکی صددرصدی محقق نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی اتصال گمرک قم به ایستگاه گارمانوری اظهار داشت: سرفصلی برای اعتبار استانی به این پروژه‌ها پرداخت‌نشده است و با توجه به ملی بودن پروژه‌ها، به نظر می‌رسد ایستگاه گارمانوری قابلیت خیلی خوبی دارد و این پروژه جزو پروژه‌هایی است که پیشرفت کار را در سطح ملی به‌صورت مداوم می‌خواهند.

وی با اشاره به اتصال منطقه ویژه سلفچگان به راه‌آهن سراسری اظهار داشت: اعتبار این پروژه گلوبال بوده و نیازی به انعقاد موافقت‌نامه‌ای جدا بین سازمان برنامه استانی با سازمان برنامه کشور وجود ندارد.

بهشتی سپس به اتصال شهرک صنعتی شکوهیه به ایستگاه گارمانوری اشاره و تأکید کرد: این پروژه بلاتکلیف بوده و بهتر است این پروژه را از تعهد کارگروه اقتصاد مقاومتی خارج کرده و پروژه را به اداره کل سرمایه‌گذاری استانداری ارجاع دهیم و در افق چند سال آینده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم ابراز کرد: همچنین یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذار استفاده از واحدهای صنعتی شهرک شکوهیه است که سرمایه‌گذاران از این پروژه استقبال نکرده‌اند.

وی بیان کرد: این پروژه‌ جزو پروژه‌هایی است که برای استان مهم بوده اما هیچ راه‌کاری برای اجرایش وجود ندارد و باوجوداینکه همچنان به‌عنوان اولویت استان هست اما باید از کارگروه اقتصاد مقاومتی استان خارج شود و دلیلی برای پایین آمدن راندمان معدل استان در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

بهشتی به تلاقی کمربندی جدید قم با شهرک کفش و دمپایی اشاره کرد و گفت: همچنان بیشترین تقاضا برای احداث کفش ماشینی به‌خصوص کفش و دمپایی در جاده کاشان وجود دارد؛ بنابراین اگر ایجاد واحدهای تولیدی کفش ماشینی در جاده کاشان جذابیت دارد دلیل نمی‌شود که لکه دیگری در کنار کمربندی انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه عمده سرمایه‌گذاران در جاده کاشان به دنبال سرمایه‌گذاری کفش ماشینی هستند درنتیجه دلیلی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شهرک کفش و دمپایی که تلاقی با کمربندی دارد وجود ندارد.

وی در ادامه ساماندهی بازارچه کفاشان را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: در حال حاضر شرکت‌ها مشکلات مالی پیداکرده‌اند، نمی‌توان خیلی امیدوار به بهسازی و اصلاح این بازارچه از سوی شرکت‌ها بود.

بهشتی همچنین پیرامون احداث شهرک حمل‌ونقل کالا و دهکده لجستیک در نزدیکی پادگان نظامی عنوان کرد: بخش خصوصی را نباید درگیر با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کنیم و چه‌بسا حساسیت‌هایی که دستگاه‌های نظامی دارند با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم‌پوشانی داشته باشد؛ درنتیجه باید سازمان راهداری عدم فعالیت یک شرکت را برای احداث شرکت تأیید کند و نباید بخش خصوصی را درگیر با پادگان کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با بیان اینکه وجود پادگان در کنار یک مرکز اقتصادی ضریب امنیت منطقه و پروژه را بالا می‌برد، تأکید کرد: سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری باید هماهنگی بین شرکت بخش خصوصی و پادگان به وجود آورد و نباید بخش خصوصی را درگیر با دستگاه نظامی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید حداقل ارتباط با سیستم نظامی داشته باشد؛ درنتیجه باید واسط بین بخش خصوصی و دستگاه‌های نظامی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باشد و ارتباط سازمان با پادگان باید تعریف‌شده باشد و موارد بخش خصوصی از طریق سازمان راهداری به پادگان و سیستم نظامی ارجاع داده شود.

بهشتی سپس در خصوص پیگیری حمایت از اجرای نیروگاه‌های خورشیدی ابراز کرد: مجوزهای پروژه‌های نیروگاه خورشیدی در یک مقطعی صادر و واگذاری‌ها انجام‌شده اما افق مشخصی این پروژه‌ها نداشته و بنایی برای عملیاتی شدن ندارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم ادامه داد: نباید این‌گونه فرض شود که عده‌ای زمین گرفته‌اند اما پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است؛ درنتیجه باید این زمین‌ها تعیین تکلیف شوند و مجوز شرکت‌ها لغو و زمین به دولت برگردانده شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار